سفارش تبلیغ
صبا ویژن

95/5/30
2:57 صبح

دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرم

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرمت این بنا word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرمت این بنا word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرمت این بنا word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرمت این بنا word :

فهرست:
نگاهی بر تاریخ سلطانیه
انگیزه ساخت بنا
معنای اولجایتو
سنگ نوشته مکتوب در حین عملیات مرمت خوانده شد.
نبود حمایت از مرمت سلطانیه و کم شدن بازدیدکنندگان از این بنا
پایان کاشی کاری تا 2 سال دیگر
قابلیت های گردشگری سومین گنبد خشتی جهان فراموش شده است

همه چیز درباره گنبد سلطانیه

نگاهی بر تاریخ سلطانیه
گنبد سلطانیه، در نزدیکی زنجان، که اولین و عظیم‌ترین گنبد آجری جهان است، توسط سلطان محمد خدابنده یا اولجایتو* در طول سیزده سال بنا گردیده است. گنبد سلطانیه بنایی احداث شده در ارگ شهر یا کهن‌دژ سلطانیه پای‌تخت اولجایتو حاکم سلسله‌ی ایلخانان بوده است. مساحت این کهن‌دژ هجده هکتار بوده و توسط دیواری که مشخصه‌ی شهرهای قدیم بوده، احاطه می‌شده است.

جالب این که در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتامارینا و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست، شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه است.

 

انگیزه ساخت بنا
گویا انگیزه‌ی ساختن این گنبد در ابتدا برپا کردن مقبره‌ای جهت به خاک سپردن استخوان‌های حضرت علی و امام حسین بوده است. و اما در باره‌ی اولجایتو، سلطان ایلخانی، جالب است بدانید که وی ابتدا طبق اعتقادات نیاکان خود شمن‌پرست (جادوگری و ساحره‌گی) بوده که بعد به دین مسیحیت گریش پیدا کرده و مسیحی شده و نماینده‌ی پاپ می‌شود. بعد از آن توسط همسر خود به دین اسلام گرایش پیدا کرده و مسلمان سنی گردیده و نام محمد خدابنده را برمی گزیند. سر آخر شیعه شده و در این دوران پس از سفر به کربلا و نجف تصمیم می‌گیرد که مقبره‌ای در سلطانیه، پای‌تخت ایلخانان بسازد و استخوان‌های حضرت علی و امام حسین را در آن دفن کند، اما در نهایت این مقبره محلی برای دفن خود وی شد و آن مقاصدش عملی نگردید.

تزیینات و نحوه‌ی ساخت این مقبره در واقع نقطه‌ی عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری زمان سلجوقیان منفک شده است. برای تزیین بنا در این دوران از کاشی به هم‌راه آجر و هم‌چنین برای اولین بار از آیات قرآن استفاده شده است. حکاکی‌هایی در آجرهای دیوارها و سقف‌های رنگین بنا نیز دیده می‌شود.

 

موضوع جالب توجهی که در این بنا وجود دارد، دالان‌های تودرتویی در سردابه‌ی آن است که حدس زده می‌شود برای اجرای مراسم خاصی به کار می‌رفته. حتا حدس می‌زنند که سلطان محمد خدابنده در نهایت دوباره به اصل خود برگشته و شمن‌پرست شده و این دالان‌ها و فضاها برای اجرای مراسم مذهبی خاص پس از مرگ وی بوده است. البته جسد وی نیز به جای دفن در سردابه، در کوه‌های اطراف دفن شده است.

معنای اولجایتو
* اولجایتو به معنی خوش‌بخت است. دلیل این نام‌گذاری این بوده که حین تولد وی، موقع کوچ قوم وی از صحرای خشک قره‌قروم که بی‌آبی آن خیلی از افراد را هلاک می‌کرده، آمدن باران باعث زنده ماندن‌اش شده و به همین خاطر نام اولجایتو را بر او گذاشتند.

سنگ نوشته مکتوب سلطانیه در حین عملیات مرمت این بنا خوانده شد.
سنگ نوشته مکشوفه گنبد سلطانیه که به خط ارمنی قدیمی نوشته شده، پس از گذشت سه سال از زمان کشف توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان که در حین عملیات مرمت کشف شده بود ، خوانده شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان در زنجان با اعلام این مطلب افزود: مطالعه و مستندسازی آثار تاریخی موجود در این استان موضوع مهمی است که در اولویت برنامه های سازمان قرار داده شده و از جمله این برنامه ها مطالعه و مستندسازی سنگ نوشته های تاریخی استان است. «فرهنگ فرخی» افزود: با مطالعه و مستندسازی این آثار، پایه و اساس مواد فرهنگی موزه سنگ نوشته های استان که در آینده نزدیک راه اندازی می شود، غنی خواهد شد. مسئول پروژه های مطالعه سنگ نوشته های تاریخی زنجان نیز با اشاره به سنگ نوشته گنبد سلطانیه، گفت: بنا به اظهارات یکی از اهالی سلطانیه در تابستان 1383قطعه سنگ نوشته داری که در اراضی عباس آباد سلطانیه نمایان شده بود به مجموعه تاریخی سلطانیه انتقال یافت که این کتیبه سنگی به ابعاد 8 47،و 69سانتیمتر دارای پنج سطر نوشته و به صورت برجسته است. «پرستو قاسمی» افزود: اطلاعات جمع آوری شده از این سنگ در اختیار «هویک میناسیان» نویسنده، محقق و مترجم قرار داده شد که وی نیز در اعلام نتایج مطالعه خود اظهار داشت، سنگ نوشته مذکور سنگ مزاری است که به خط و زبان ارمنی قدیم و به نام گرابار نوشته شده و براساس تاریخ رمزی که با حروف تنظیم شده سال 773از تقویم قدیم ارمنی را نشان می دهد، این تاریخ برابر با سال 1324میلادی و مربوط به دوره ایلخانی است. متن نوشته شده عبارتست از: «عیسی یگانه مولود از پدر، هنگامیکه زمانش فرا رسید و بازگشت فرمودی روح خفته مرحوم.. . را به یاد آور» قاسمی تاکید کرد: دراین سنگ نوشته ها تنها دو حرف نخست نام متونی (الف و خ) خوانا بوده و سایر حروف از بین رفته است. به گفته میناسیان، متن نوشته شده روی سنگ نخستین بار است که مشاهده شده و مشابه آن در هیچ جای دیگر دیده نشده است، بنابراین چنانچه احتمال می رود متوفی شخص خاصی بوده است. وی گفت: این سنگ نوشته به عنوان یکی از اسناد ارزشمند استان شناخته و در دفتر آثار تاریخی استان زنجان به ثبت خواهد رسید.

 

نبود حمایت از مرمت سلطانیه و کم شدن بازدیدکنندگان از این بنا
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان اعلام کرد ؛ میانگین حضور در گنبد سلطانیه کمتر از یک ساعت!آیا مرمت بی تأثیر است؟
زنجان،خبرنگارقدس:میانگین حضور توریست در گنبد سلطانیه حتی به یک ساعت هم نمی رسد.ایشان از پی گیری نکردن مرمت این بنای با عظمت گلایه کردند و گفتند: با گذشت 60 سال از شروع مرمت هنوز این بنا آنطور که شایسته آن است مرمت نشده است و این جای بسی تأسف است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان در مصاحبه با خبرنگار ما گفت:هدف ما در سلطانیه افزایش توریست نیست، بلکه افزایش میزان ساعات حضور توریست می باشد.

مهندس رحمتی با اشاره به ثبت گنبد سلطانیه در فهرست جهانی یونسکو گفت:با ثبت این گنبد در شمار فهرست جهانی یونسکو، میزان گردشگران خارجی و داخلی افزایش چشمگیری خواهد یافت.

پایان کاشی کاری تا 2 سال دیگر
وی از سلطانیه به عنوان یک سایت تاریخی و طبیعی یاد کرد و افزود:این گنبد دارای موهبتهای طبیعی و تاریخی است و به دلیل مجاورت به آثار تاریخی دیگری چون چلپی اوغلی، تپه نور، چشمه شاه بلاغی بهانه توقف توریست را افزایش می دهد.

مهندس رحمتی از مکان تاریخی چلپی اوغلی به عنوان یک مکان اقامتی و پذیرایی در آینده نزدیک خبرداد و افزود:این طرح جزو طرحهای پردیسان می باشد که به دنبال جذب سرمایه گذار در بخش خصوصی هستیم. وی اضافه کرد:مرمت و تزیئنات داخلی گنبد سلطانیه با کیفیت بهتر انجام می شود و تا دو سال دیگر کاشی گنبد به پایان می رسد. تاکنون یک ششم تزئینات این بنا انجام شده است. مهندس رحمتی در ادامه از حضور در نمایشگاه صنایع جهانگردی ایتالیا در اسفندماه خبرداد. مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه محل نگهداری مردان نمکی چهره آباد بنا به دلایل امنیتی باید نامعلوم باشد، افزود:تاکنون 300میلیون ریال برای کاوش و تحقیق در خصوص مردان نمکی اختصاص داده است.وی با اعلام اینکه کار مرمت بنای ذوالفقاریه آذرماه امسال به پایان می رسد گفت:با انجام عملیات مرمت، این بنا جزو موزه باستان شناسی استان خواهد شد.

پیگیری مرمت سلطانیه از سوی میراث جهانی
به گزارش روابط عمومی مرکز هنر پژوهی نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر، در این نشست سیدمهدی موسوی ـ مدیر پایگاههای میراث فرهنگی و معاونت پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ـ، فرهنگ فرخی ـ مدیر ادارهی میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان ـ، محمدحسن محبعلی ـ مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه ـ و برخی پژوهشگران و محققان حضور خواهند داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه دربارهی ویژگیهای این منطقه و گنبد سلطانیه، گفت: سلطانیه مانند شاهنامه در زمان خودش یک نهضت است که پس از دوران مغول و تهاجم به ایران که بر اثر آن بسیاری از دانشمندان، آثار تاریخی و شهرها از بین رفتند، ساخته شده است.

محمدحسن محبعلی افزود: ایرانیان با ساختن گنبد سلطانیه فرهنگ و تمدن خود را نشان دادند. فرهنگی که متعلق به هزار سال پیش از حمله مغول بود و این نشاندهنده توان مردم ایران و علم آنها در شناخت مصالح، سازه و زمین بود.

عضو کمیته فنی معاونت میراث فرهنگی یادآور شد: مردم ایران با ساخت این بنای باشکوه نمایش فرهنگی دادند و فرهنگ آنها مغولها را شکست داد.
محبعلی بیان کرد: این بنا ویژگیهای خاصی دارد که یکی از برجسته ترین آنها ارتباط معماری و طبیعت در ساخت این بناست، زیرا در دشتی ساخته شده که بسیار سبز بوده و به سبب همین ویژگی به عنوان پایتخت دوم بعد از تبریز درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با نگاه به این بنای زیبا به وضوح شاهد ارتباط معماری و تناسب هستیم، زیرا پشت زیبایی این بنای سه طبقه، یک سازه که به طور کامل فنی است، وجود دارد.

استاد دانشگاه علم و صنعت توضیح داد: تقسیم بار بنا به گونه فنی و علمی، منحنی رانش این نما را در معماری حل کرده و این نشان میدهد که فن و معماری به صورت مشترک در ساخت آن دخیل بوده و این یکی از ویژگیهای برجسته این نماست.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید