سفارش تبلیغ
صبا ویژن

95/5/30
2:58 صبح

دانلود پروژه مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی wo

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی word دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی word :

دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی

اگر چه Co2 بسیار محلول در آب می باشد در اتمسفر جزء کوچکی بحساب می آید . کمتر از 1% دی اکسید کربن در آب به شکل اسید کربنیک می باشد و این اجزاء به سختی از هم تفکیک می شوند .

H2o + co2 = H2co3 H2co3 = (H+) + (Co3 – – )
در آب خالص در دمای c25 غلظت کل دی اکسید کربن حدود mgil 48% می باشد . در غلظتهای بالای co2 ، PH کاهش می یابد . در غلظت دی اکسید کربنی معادل mgil 30 ، ph حدود 8/4 می باشد . دی اکسید کربن نباید سبب کاهش PH به زیر 5/4 شود .

PH استخرهای پرورش ماهی بدلیل فتوسنتز و تنفس در طی روز متغیر است . از آنجا که بعد از غروب خورشید فتوسنتز متوقف می شود و نیز اینکه همه گیاهان و جانوران موجود در استخر پرورش ماهی مصرف کننده اکسیژن هستند لذا مقدار اکسیژن محلول در آب کاهش می یابد . در استخرهایی که تراکم ماهی زیاد است ممکن است مقدار co2 حاصل از تنفس افزایش یابد . این co2 با آب ترکیب شده و اسیدکربنیک بوجود می آید و در نتیجه PH کم می شود ( 3 ) .

اثر PH روی استخر ماهیان

نقاط مرگ آور اسید و باز برای ماهیان در حدود PH 4 و 11 می باشد . هر چند ، اگر آبها بیشتر از 5/6 اسیدی شوند و یا قلیایت آنها بیشتر از 5/9 _ 9 شود و این برای مدتهای طولانی صورت گیرد تولید مثل و رشد متوقف خواهد شد . ( 1973 , swingle , 1961 , mount )

مشکلات ناشی از PH دراستخرهای ماهیان غیرمعمول نیستند . در نواحی که معدن وجود دارد تراوشهای ناشی از معدن که اسیدی هستند باعث اسیدی شدن جویبارها و دریاچه ها می شود . اسیدی شدن طولانی مدت دریاچه ها و جویبارها باعث ایجاد بارانهای اسیدی خواهد شد که اثرات خطرناکی روی جمعیت ماهیان در نواحی اروپا و امریکای شمالی داشته است ( 1975 و همکاران , Beamish ) ( 6 ) .

یکی از عوامل عمده و مهم تغییر PH در استخرها ، وجود یا عدم وجود ترکیبات کلسیم در آب آنها می باشد . کربنات کلسیم یکی از فراوانترین مواد معدنی طبیعی است که بصورت نسبتاً خالص و یا بصورت ذراتی در سنگها و خاک وجود دارد . این ماده در آب خالص نسبتاً غیر محلول است و تنها به میزان 13 قسمت در میلیون در آب حل می شود . آبیکه از کربنات کلسیم اشباع شده است دارای PH حدود 3/9 است ( 3 ) .

کربناتها و بیکربناتها می توانند با اسید ها و نیز بازها واکنش نشان داده و منجر به تغییر PH گردند . زی شناوران گیاهی با تثبیت PH در قلیائیت 5/6 یا بیشتر توان تولید خود را بدلیل افزایش دسترسی به مواد معدنی ( مقدار فسفات محلول ) بهبود می دهند . قلیائیت به مقدار لیتر / میلی گرم 20 یا بیشتر co2 را به دام می اندازد و به این ترتیب مقادیر co2 موجود برای فتوسنتز را افزایش می دهد ( 7 ) .

* تغییر در سیستم کربنات بر اساس دما و PH و شوری 34325 % . ( 7 ) .
درصد اجراء به صورت مولار آب شور
Co3- – Hco3 – H2 co3 Temp . C PH
2.1 94.0 3.9 8 7.5
6.6 92.2 1.2 8 8

32 939 29 24 75
84 907 09 24 8
آب شیرین
00 912 88 8 75
03 967 30 8 8
02 929 69 24 75

04 973 23 24 8

بدلیل استفاده زی شناوران گیاهی از Co2 در فتوسنتز ، PH آب استخر افزایش می یابد . زیرا اسید کربنیک از بین می رود . هم چنین ، زی شناوران گیاهی و سایر گیاهان می توانند جهت تشکیل Co2 برای فتوسنتز ، بیکربناتها را جذب کنند که در نتیجه کربناتها آزاد می شود . آزاد سازی کربنات از بیکربناتها توسط اعمال حیاتی گیاهان می توانند PH را شدیداً افزایش داده و نیز از طریق شکوفائی زی شناوران در طول دوره فتوسنتز ، موجب افزایش بارز PH می گردد . ( بیش از 9 )

این افزایش PH می تواند در آبی با قلیائیت کم ( 20 تا 50 لیتر/میلی گرم ) و یا قلیائیت متوسط به بالا ( 75 تا200 میلی / لیتر ) که سختی آن از لیتر/ میلی گرم 25 کمتر است روی دهد ( 2 ) .

دی اکسید کربن به طور قابل ملاحظه ای ، برای ماهیان سمیتی ندارد . بیشتر گونه ها در آبهای با غلظت لیتر / میلی گرم 60 از Co2 برای چندین روز به بقا خود ادامه می دهند . هنگامیکه غلظت اکسیژن محلول پائین است درصد قابل قبولی از دی اکسید کربن از جذب اکسیژن بوسیله ماهی جلوگیری می کند . متاسفانه ، غلظتهای دی اکسید کربن بطور نرمال به حد کافی بالاست

وقتی که اکسیژن محلول کم است ( 1979 و Boyd ) . هنگامیکه اکسیژن محلول پائین است فتوسنتز سریع صورت نمی گیرد . بعلت رابطه دی اکسید کربن با فتوسنتز تنفس غلظت دی اکسید کربن در طول شب افزایش و در طول روز کاهش می یابد غلظتهای بالای دی اکسید کربن در استخرها بعد از مرگ فیتوپلانکتونها و بعد از کاهش لایه بندی دما و در طول روزهای ابری رخ می دهد ( 6 ) .

سمیت چندین آلوده کننده معمولی مانند آمونیاک و سیانید اثر روی تغییرات PH می گذارند . سمیت PH هم چنین بستگی به محتوی مواد معدنی و ظرفیت باکتری آب دارد . وجود فلزاتی مانند آهن می تواند خطر کاهش PH را زیاد کند بعلت اینکه نفوذ هیدرواکسید فریک روی آبشش ها سبب چنین حالتی می شود . ( EIFAC, 1969)
برای مثال ، ماهیانی که 4/8 = PH را تحمل کردند در 5/6 = PH در وجود آهن معادل 09/0 گرم درلیتر همگی مردند .

آلومینیم در آبهای اسیدی به آبشش ماهیان آسیب می رساند و موکوس را پوشش می دهد . اثرات PH در رنج های مختلف آن و تاثیر آن بر روی ماهیان در جدول زیر آورده شده است : ( 7 ) .

رنج اثر بر ماهی
35-3 مرگ بیشتر گونه های ماهی به سرعت صورت می گیرد .
45-4 احتمالاً به بیشتر گونه ها آسیب می رسد ولی باعث سازگار شدن آنها نمی شود . پایداری ماهی با سن و اندازه بیشتر می شود .

6-5 آسیبها متفاوت هستند گر اینکه Co2 آزاد بیشتر از لیتر/میلی گرم 20 باشد یا نمکهای آهن موجود باشند . تغذیه در بعضی از گونه های دریازی کاهش و ممکن است سبب مرگ و میر شود .
65-6 آبهای مربوط به ماهی متفاوت هستند گر اینکه Co2 آزاد بیشتر از میلی گرم / لیتر 100 شود .
8-65 آسیبی وجود ندارد . اگر چه تغییرات درون این رنج ممکن است اثر مستقیم داشته باشد . سمیت دیگر سم ها تغییر می یابد .

9-8 تعدیه ممکن است روی ماهیان دریا اثر کند بخصوص لارو آنها . اگر چه جوانها سازگار می شوند .
95-9 احتمالاً آسیبها روی لارو ماهیان دریایی است .
105-95 مرگ ماهیان دریایی در طولانی مدت صورت می گیرد ، اما ممکن است برای دوره ای کوتاه مقاومت ایجاد بشود .

11-105 تماس طولانی مدت در محدودیت های بالا در این رنج مرگ و میر ایجاد می کند بخصوص در کپور ماهیان .
115-11 مرگ و میر سریع در تمام گونه های ماهی صورت می گیرد .

مقدار باز موجود در آب تحت عنوان قلیائیت کل شناخته می شود . بازهائی که اغلب در استخرهای پرورش ماهی یافت می گردند شامل کربناتها ، بیکربناتها ، هیدرواکسیدها ، فسفات ، و بوراتها می باشند . قلیائیت کل بر حسب میلی گرم در لیتر یا قیمت در میلیون کربنات کلسیم بیان می گردد .

در استخرهای حاصلخیز پرورش ماهی ، قلیائیت کل معادل لیتر/میلی گرم 20 یا بیشتر مورد نیاز است . دامنه مطلوب قلیائیت کل برای پرورش ماهی بین 75 تا 200 میلیگرم / لیتر کربنات کلسیم می باشد ( 2 ) . آبهای طبیعی که محتوی لیتر / میلی گرم 40 یا بیشتر از قلیائیت باشند بیشتر برای آبزی پروری و تولید مورد نیاز هستند ، نسبت به آبهائیکه قلیائیت کمتری دارند ( 1966 و Mairs و 1945 و Moyle ) .

بر طبق ( 1946 ) Moyle تولیدات بیشتر در آبهای با قلیائیت بالا در نتیجه تاثیر مستقیم قلیائیت نیست بلکه بیشتر به علت فسفر و دیگر مواد غذایی است که با افزایش قلیائیت کل زیاد می شوند . رابطه بین قلیائیت کل و محصول vitereum stizostedion در استخرهای کود دهی نشده در Minnasota آورده نشده است :
• محصول سالیانه ماهی فوق در استخرهائی که قلیایت ها کل آنها متفاوت است ( 1946 و Moyle ).

 

هکتار/کیلو متوسط محصول شماره استخر قلیائیت کل
19 7 20-8
32 7 40-21
71 20 80-41
70 15 120-81
54 20 120 <

در استرهای کود دهی شده مقدار قلیائیت کل در بخشی حدود 120-20 لیتر / میلی گرم می باشد که اثر کمی روی تولید می گذارد ( 1975 و Boyle , Walley ) .
هر چند در استخرهای کود دهی شده محتوی قلیائیت کلی معادل لیتر / میلی گرم 20-0 تولید ماهی با افزایش قلیائیت افزایش می یابد ، بنابراین در استخرهایی بارور قلیائیت کلی معادل لیتر / میلی گرم 20 مناسب و مطلوب می باشد ( 6 ) .

میزان سختی آب برای پرورش ماهی مهم بوده و یکی از ویژگیهای کیفی آب است که معمولاً گزارش می گردد . سختی عبارت است از مقدار کمی یونهای دو ظرفیتی مانند کلسیم ، منیزیم و یا آهن موجود در آب می باشد . سختی ممکن است در نتیجه مخلوطی از یونهای دو ظرفیتی ایجاد گردد اما معمولی ترین منابع ایجاد سختی آب کلسیم و منیزیم می باشند . سختی یک نمونه آب بر حسب میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم گزارش می شود .

معمولاً سختی با قلیائیت اشتباه می شود . این اشتباه بدلیل واحد میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم است که برای هر دو مقدار سختی و قلیائیت بکار می رود . چنانچه بی کربنات سدیم NaHCo3 عامل ایجاد قلیائیت باشد ممکن است آب دارای سختی کم و قلیائیت زیاد باشد . کلسیم و منیزیم در فرایندهای بیولوژیک ضروری هستند . ماهی می تواند کلسیم و منیزیم را به طور مستقیم از آب یا غذا جذب کند و کلسیم مهم ترین یون دو ظرفیتی موجود در محیط پرورش ماهی است .
در مورد بعضی از گونه ها مثل بس کانال red drum و بس راه راه stripped bass مقادیر نسبتاً زیاد سختی کلسیم برای بقا مورد نیاز است . مقدار 25 تا 100 میلی گرم در لیتر کلسیم آزاد ( 63 تا 250 میلی گرم در لیتر سختی Ca Co3 ) برای آبهای مورد نظر جهت پرورش ماهی توصیه شده است . قزل آلای رنگین کمان می تواند در PH بیش از 5/6 آبهای دارای مقادیر کم 10 میلی گرم / لیتر کلسیم آزاد را تحمل کند اما ممکن است تحت شرایطی که ذکر شد رشد به آهستگی انجام شود ( 2 ) .

Arce و Boyd ( 1980 ) رابطه مثبتی بین سختی و قلیائیت در استخرهای آلباما پیدا کردند . بیشتر آبهای با قلیائیت بالا آبهای سخت هستند ، اما این همیشه درست نیست . سختی کل آب دریا در حدود 6600 میلی گرم در لیتر می باشد ( 7 ) .

• قلیائیت و سختی کل در آبهای استخرهای مختلف : ( 6 ) .

سختی کل قلیائیت کل نوع آب
129 132 استخر با خاک شنی
123 116 استخر اسیدی با خاک رسی

555 511 استخر با خاک کلسیمی
151 930 استخری که با خاک نرم پوشش داده شده اما آب آن اسیدی است
708 346 استخری که در ناحیه خشک نباشد

ترکیبات نیتروژن :
نیتروژن در محیطهای آبی به 6 شکل وجود دارد :
• بصورت گاز محلول N2 ( از اتمسفر )
• بصورت گاز محلول NH3 ( بیشتر از مواد زائد که از متابوسیم جانوران بدست می آید )
• یون آمونیوم NH4+
• یون نیتریت NO2 –
• یون نیترات NO3

• بصورت مقادیر تنوعی از ملوکولهای آلی در حلالها ، بافتهای زنده و غیره زنده مواد آلی
کلمه “ ammonia” اغلب شامل هم NH3 و هم یون NH4+ است ولی بهتر است که یصورت آمونیاک کل محسوب شود . مقدار نیتروژن موجود در محلولها بصورت NH3 _ N یا NH4_N بیان می گردد . مقدار بدست آمده از عنصر نیتروژن موجود مقدار نیتروژن ملوکولی نیست . این مقدار بصورت میلی گرم یا میکرو گرم در واحد حجم از آب بیان می شود .

ترکیبات نیتروژن با شوری و دما و PH در آبهای شور و شیرین فرق می کند . در جدول زیر دقت کنید : N/a در دسترس نبوده است .

PH دما
9 8 7 6 آب شیرین
111 12 12/0 01/0 5
214 27 27/0 03/0 15
362 54 56/0 06/0 25
529 101 111 11/0 35

آب شور
64 68/0 07/0 n/a 5
13.1 05/0 15/0 n/a 15
23.9 3.1 31/0 n/a 25
38.6 5.9 62/0 n/a 35

وابستگی بین ترکیبات نیتروژن در آب از طریق باکتریهای هتروتروفیک و اتروتروفیک می باشد ( 7 ) . گیاهان سریعاً آمونیاک را جذب می کنند . در استخرها جائیکه تراکم بالائی از ماهیان وجود دارد و غذاهای مکمل برای تعدیه ماهیان وجود دارد غلظت آمونیاک در سطوح نامطلوبی افزایش می یابد . یون آمونیاک غیریونیزه سمیت بالائی برای ماهی دارد اما آمونیوم یونی نسبتاً غیر سمی است .

اثر PH روی فرم غیر یونی نیتروژن بیشتر از اثر دما می باشد . بر طبق نظر Colt و Armstrong ( 1979 ) وقتی که سطح آمونیاک در آب افزایش می یابد دفع آمونیاک بوسیله ماهی کاهش می یابد و سطوح آمونیاک در خون و بافتها افزایش می یابد و در نتیجه PH خون زیاد می شود . وقتی که غلظت آمونیوم بالا رود اثر آن بر روی نفوذ پذیری ماهی بوسیله آب و کاهش غلظتهای یونهای داخلی می باشد .

آمونیاک هم چنین مصرف اکسیژن بوسیله بافتها را افزایش می دهد و باعث تخریب آبشش ها و کاهش توانائی خون برای حمل اکسیژن می شود . تغییرات هیستولوژیکی در کلیه و طحال و بافتهای تیروئید و خون صورت می گیرد وقتی که ماهی در معرض غلظتهای نزدیک به مرگ آمونیاک قرار گیرد . در این شرایط ماهی مستعد برای مرگ می شود .

گزارش کمیسیون شیلات اروپا در سال 1973 بیان کرد که غلظت های سمیت آمونیاک در دوره های کوتاه مدت که در تماس مستقیم است بین 2 تا 6/0 لیتر / میلی گرم NH3_N در بیشتر گونه ها می باشد .

Herbert , lioyd ( 1960 ) نشان دادند که سمیت آمونیاک با افزایش غلظت دی اکسید کربن کاهش می یابد . Tomasso و همکارانش ( 1980 ) آشکاراً اهمیت PH را در سمیت آمونیاک اثبات کردند . مقادیر LC50 در 24 ساعت برای آمونیاک کل در گربه ماهی در دمای c25 _ 21 حدود 264 ، 39 ، 5/4 میلی گرم در لیتر در مقادیر PH : 7 و 8 و 9 بود .

سمیت آمونیاک در گربه ماهی بطور آهسته ای با افزایش غلظت کلسیم کاهش یافت . رشد فقیر ماهیان در تانکهای مورد کشت با تجمع آمونیاک همراه است .( 1975 و Andrews _ smith , piper و همکارانش در سال 1971 ) .

Robinete (1976 ) گزارش کرد که لیتر / میلی گرم 12/0 نیترات سبب کاهش و آسیب به آبشش در گربه ماهی روگاهی می شود .

بعد از هضم غذا توسط ماهی و تبدیل نیتروژن اضافی به آمونیاک که بعنوان ماده دفعی بداخل آب آزاد می گردد نیتریت به سیستم پرورش ماهی راه می یابد : نیتریت در شرایط طبیعی تحت اثر باکتریهائی که اغلب در آب وجود دارند به نیترات غیر سمی تبدیل می شوند ( 3 ) .

Hollerman و Boyd ( 1980 ) پیشنهاد کردند که نیتریت از کاهش نیترات بوسیله باکتریها در آب یا لجن غیرهوازی بوجود می آید . هر چند عقیده عموم بر این است که عدم تعادل در واکنش نیتریفیکاسیون منجر به تجمع نیتریت می شود . علیرغم این منبع ، استخرها گاهگاهی محتوی غلظتهای نیترات 5 _ 5/0 میلی گرم در لیتر No2- _ N می شوند .

غلظت نیتریت به مقدار کم در حدود 5/0 میلی گرم در لیتر در ماهیان سردابی ایجاد سمیت می کند . ( 1977 و Allen و Craw ford ) در اضافه کلسیم و کلر سبب کاهش سمیت نیتریت در ماهیان می شود ( 6 ) .

هنگامیکه غلظت نیتریت آب بالا باشد ماهی به بیماری خون قهوه ای مبتلا می شود . نیتریت با عبور از آبششها وارد جریان خون ماهی می شود و خون را برنگ شکلاتی تا قهوه ای در می آورد . بطور کلی احتمال وقوع مشکلات ناشی از بالا بودن غلظت نیتریت آب در سیستم های بسته پرورش متراکم ماهی بیشتر است ، که ناشی از عدم کارائی سیستم های تصفیه است .

ماهی بس ( دهان گشاد و دهان کوچک ) ، Blue gill ماهی آبشش آبی ، خورشید ماهی Sun fish در برابر غلظتهای بالای نیتریت مقاوم است . ماهیان باله استخوانی Centrachids بطور مشخص می توانند مانع از وارد شدن نیتریت به آبششهای خود شوند اما سایر ماهیان گرمابی جنوب شرقی آسیا نیتریت را در خون خود متمرکز می کنند .

برای مثال تیلاپیا و گربه ماهی نسبت به نیتریت از حساسیت متوسط و قزل آلا و سایر ماهیان سردابی نسبت به مقادیر حتی بسیار جزئی نیتریت از حساسیت به شدت بالائی برخوردارند . ماهی حوض و Minnows سر چرب از نظر حساسیت در برابر مقادیر بالای غلظت نیتریت آب و ابتلاء به بیماری قهوه ای بین گربه ماهی و ماهی بس قرار می گیرند ( 4 ) .

Tchobanoglus , colt ( 1978 ) پیدا کردند که آمونیوم غیر یونی رشد ماهیان جوان گربه ماهی روگاهی را در مدت امتحان 31 روزه کاهش می دهد . اثر خطی آن در رنج 99/0 _ 058/0 میلی گرم در لیتر از NH3 _ N بود . غلظت لیتر / میلی گرم 52/0 از NH3 _ N سبب می شود که50% کاهش در رشد ایجاد شود و هیچ رشدی در 97/0 میلی گرم در لیتر صورت نمی گیرد . مطالعات در مورد گونه ای سردابی نشان داد که غلظت NH3 _ N به مقدار 05/0 میلی گرم در لیتر کاهش رشد را در بر دارد ( 7 ) .

اطلاعات در پرانتز مدت زمان Lc50 ( پائین ترین غلظتی که 50/0 ماهیان کشته می شوند ) یا مدت زمانی که در معرض آزمایشهای تحت مرگ بوده اند را نشان می دهد ( 7 ) .

• مقایسه سمیت آمونیاک در ماهی :

نکته ها آمونیاک غیر یونی شوری گونه
Acule
C13 _ 12 , mg / l 9.8 _ 8.2 DO (h 24 ) 0.30 0.0 Chinook salmon
0.72 5.2 (parr )
1.80 9.6
1.14 16.9

095 276
C13.6 , 45 .7 PH (h 24 ) 0.46 0.0 Rainbow trout
0.66 5.0 ( yearlings )
1.06 10.0
0.59 36.0
7.81 , 51 .7 PH (h 24 ) 0.23 0.0 Atlantic salmon

029 180 ( smolts )
0.27 27.0
Mg / l 9.6 DO (h 24 ) 0.12 0.0 Atlantic salmon
Mg / l 9.5 DO 0.23 10.2 ( smolts )
Mg / l 3.5 DO 0.07 0.0

Mg / l 3.1 DO 0.09 10.2
C15 , 8.0 _ 7.5 PH (h 96 ) 0.87 12.0 Striped bass
1.12 12.0
0.66 35.0
0.87 35.0
0% 93 DO (h 96 ) 1.59 40.5 Sea bream
0% 61 DO 1.05 40.5 ( juveniles )
0% 33 DO 0.80 40.5
0% 26 DO 0.34 40.5
حد آستانه ای اثر روی رشد ندارد 008 340 Sublethal
( juveniles ) growth Turbot

68 No growth : PH 0.30 34.0
7.9 No growth : PH 0.90 34.0
حد آستانه ای که اثر روی رشد ندارد 0064 340 Dover sole
( juveniles ) growth
6.9 No growth : PH 0.38 34.0
8.1 No growth : PH 0.59 34.0

هیدروژن سولفید :
تحت مواقع غیر هوازی باکتریهای هتروتروفیک می توانند از سولفات استفاده کنند و گوگرد آزاد کنند . PH آشکاراً توزیع کاهش سولفور را در میان گونه ها تنظیم می کند . هیدروژن سولفید غیر یونی برای ماهیان سمی است . نسبت هیدروژن سولفید غیر یونی با افزایش PH کاهش می یابد . Adelman , Smith ( 1970 ) نشان دادند که بقاء تخم و پیشرفت لارو در اردک ماهی شمالی ( Esox lucus ) با مقدار H2s معادل 006/0 میلی گرم در لیتر محدود می شود .

آبشش ماهی بسیار حساس به سولفید هیدروژن است . Smith و همکارانش ( 1976 ) برای ماهی bluegill ( lepomis macrochirus ) Lc50 را در مدت 72 ساعت در C22 برای تخم های این ماهی ، حدود 019/0 میلی گرم در لیتر بدست آورند آنها هم چنین گزارش کردند که Lc50 برای 96 ساعت در مدت 35 روز برای نوزادهای آبشش ماهی در C22 حدود 013/0 میلی گرم در لیتر ، برای جوانها در C20 048/0 میلی گرم در لیتر ، برای بلوغ ها در C20 حدود 045/0 میلی گرم در لیتر بدست آمده است .

Lc50 برای گربه ماهی روگاهی ، مربوط به نوزادان ، در مدت 3 ساعت در C30 _ 25 در آبی با PH 8/6 حدود لیتر / میلی گرم 8/0 سولفید هیدروژن گزارش شد ( 1967 و Bonn , Follis ) . در PH حدود 7 ، LC50 برای H2s میلی گرم / لیتر 1 برای انگشت قدهای این ماهی و 4/1 لیتر / میلی گرم برای بالغها بدست آمده است . در مطالعه موردی Follis , Bonn ( 1967 (اثبات کردند که غلظتهای بالای هیدروژن سولفید مسئول رشد ضعیف گربه ماهی روگاهی در دریاچه ای اسیدی در شمال شرق تکزاس می باشد .

ارزیابی های زیست محیطی آبشش ماهی و دیگر گونه ها ( 1976 Smith و همکارانش ) این پیشنهاد را دادند که هر غلظت قابل کشف از هیدروژن سولفید باید مورد توجه قرار گیرد و بدانند که سمیت قابل توجهی برای تولید ماهی بوجود می آورد ( 6 ) .

ترکیبات فسفر
در آبهای طبیعی روی شکل غیر آلی فسفر یونیزاسیون صورت می گیرد و تولیدات آن بصورت اسیدارتوفسفریک در می آید . در آبهای طبیعی H2po4- و Hpo4 2- غالب می باشند .

H3po4 = H+ +H2po4 –
H2po4= H+ + Hpo4 -2 , Hpo4 -2 = H+ + po4 -3

اگر چه فسفرها اجزاء کوچکی بحساب می آیند اما اغلب مهم ترین ماده غذایی برای تولید دراکوسیستم های آبی بشمار می آیند . غلظت فسفرها در آب استخرها و لجن ها قابل توجه است . فسفر ها در کودهای مورد استفاده در استخرها زیاد کاربرد دارند و فسفر ها در استخرها از مواد زائد که در اثر متابوسیم جانوران بوجود می آید پدیدار می شود ( 6 ) .

ترکیبات نیتروژن و فسفر بعنوان مواد غذایی در سیستم های غیر متراکم و متراکم مهم هستند بخصوص در پرورش گیاه خواران مانند کفالها mullet ( Mugil species ) و خامه ماهی ( chanos chanos ) که رشد آنها توسط فیتوپلانکتوها و جلبکهای سبز _ آبی تامین می شود . فرمهای مختلف فسفر و ترکیبات آن بستگی به PH موجود در آبها دارد ( 7 ) .

• نسبت بین اجزاء فسفر و PH : ( 6 ) .

مواد محلول و ذره ای آلی :
مواد آلی ، از مواد دفعی گیاهان و جانوران ، فساد مواد زیستی مرده ، تراوش طبیعی و ورود مواد دفعی انسانها که ممکن است مستقیم یا غیر مستقیم از runoff زمین صورت بگیرد .

در طول فعالیت فتوسنتزیک ، کربن سیکس شده آزاد می گردد و بصورت تولیدات غذایی مصرف می گردد . در دوره های رشد ، گیاهان مقدار کربن کمی را در طول فتوسنتز آزاد می کنند در حالیکه در موقعیتهای تحت استرس ، مقادیر بیشتری از کربن آزاد می شود و بعد از مرگ و فساد مقادیر بیشتری هم چنان آزاد می شود .

در هر کدام از این حالات مواد مختلفی موجود است . کربوهیدراتها ، پپتیدها ، اسیدهای چرب ، مواد سمی و مواد ضد باکتری و ویتامین B12 از کشت فیتوپلانکتونهای دریایی آزاد شده است و اینها به صورت گزارشی تدوین شده است .

DOC یا کربن آلی محلول ، با افزایش عمق در دریا کاهش می یابد . در عمق بالای 100 متر مقادیر آن معمولاً در رنجی معادل میلی گرم / لیتر 1 _ 6/0 است .
سالانه DOC دستخوش تغییرات کمی در لایه های سطحی در نتیجه بلوم فیتوپلانکتونها می شود ، اما در لایه های عمیق تر این مقدار ثابت است . کمبود DOC ممکن است در نتیجه تبدیل POC ، جذب حبابهای هوا ، پروسه هایی مانند فساد و یا تجزیه و استفاده باشد .

POC شامل مواد معلق زنده ( فیتوپلانکتونها ، مجموع باکتریها ) و غیر زنده ( مواد پوسیده ) که بزرگتر از 1 _5/0 میکرو متر هستند می باشد .

POC مواد پوسیده اغلب بصورت POC مواد زنده زیاد می شود . اما کل POC عموماً تنها بخشی از DOC به شمار میرود در کل ، وابستگی بین مقادیر مواد آلی در رسوبات ، مواد محلول در آب دریا ، مواد معلق در آب دریا و ارگانیسم های زنده بصورت 1000:100:10:1 می باشد ( 7 ) .

مجموع جامد ، مواد غیر آلی معلق و کدورت
اگر یک نمونه آب ، تبخیر شود و خشک شود ، وزن رسوب ( mgil ) باقی مانده غلظت مواد جامد کل محسوب می شود و این شامل تمام مواد ذره ای و محلول به استثنای گازها می باشد . اگر مواد باقیمانده در درجه حرارت c550 آتش بگیرد و دوباره وزن شود و وزن کم شود موجود ، کل مواد جامد فرار و وزن باقی مانده اندازه مواد آلی محلول و معلق می باشد .

مواد جامد ذره ای و محلول بوسیله فیلتراسیون نمونه آب مورد نظر از فیلتر1 تا 5/0 میکرومتر ، از یکدیگر تشخیص داده می شوند . اگر فیلتراسیون صورت گیرد و سپس تبخیر و خشک شود وزن رسوب باقی مانده غلظت مواد محلول بجز گازها می باشد . اگر کاغذ فیلتر خشک شود و دوباره وزن شود محصول باقی مانده مواد ذره ای کل است ( 7 ).

مواد جامد محلول معمولاً با پلانکتون ، مواد زائد ماهیها ، غذای خورده شده ماهیها یا ذرات رس به صورت معلق در آب می باشد . مواد جامد بصورت معلق ذرات بزرگی می باشند که معمولاً در طول زمان در ستون آب نشست می کنند . ذرات رس بزرگ مورد استثناء هستند . ذرات رس بصورت معلق هستند به علت اینکه تخلیه الکتریکی منفی با آنها همراه می شود ( 8 ) .

اگر مواد جامد محلول در آب زیاد شود دلالت بر این دارد که غلظت زیادی از مواد حل شده وجود دارد . آبی که محتوی مواد جامد معلق زیادی است با BOD بلا همراه است و این اغلب با کدورت همراه است و کدورت بصورت تحلیلی اندازه نفوذ نور در آب است و معمولاً با Secchi اندازه گیری می شود و این شفافیت است . واضح است که ، کدورت هم چنین به پارامترهای دیگری وابسته است مانند مقدار پلانکتون در آب .

در آبزی پروری مواد جامد می توانند در چند دسته مختلف تقسیم بندی شوند :
1- مواد جامد قابل نشت . نیروی جاذبه متعارف باعث ته نشت آنها در تانکها یا استخرهای پرورش ماهی می شود که معمولاً نظر آنها بصورت mm2- 10 < می باشد .
2- مواد جامد معلق mm3- 10 < که معمولاً قابل ته نشت نیستند .
3- ذرات کلوئیدی mm6- 10 _ 3- 10 که ممکن است باکتریها ، ویروسها یا ذرات ریز رس باشند .
4- مواد حل شده که ممکن است قطری معادل mm 6- 10 < داشته باشند ( 7 ) .

کدورت
کدورت ایجاد شده بوسیله پلانکتونها در استخرهای ماهی مطلوب است . نتیجه کدورت غلظت های بالای مواد هومیکی مستقیماً برای ماهی مضرنیست اما آبهایی که دستیروفیک هستند بعلت اسیدینه و سطح مواد غذایی پایین و محدود شدن نفوذ نور برای فتوسنتز ، تولید پایین می آید . ناخواسته ترین نوع کدورت در نتیجه ذرات معلق رس می باشد .

Wallen در سال 1951 تغییرات رفتاری ماهیانی را که تماس با کدورت ناشی از رس بیشتر از mgil 20000 بودند مورد توجه قرار دارد اما افرادی که از 16 گونه بودند در تماس با مقادیر رس mgil 100000 برای یک هفته یا طولانیتر باقی ماندند . مرگ ومیر قابل ملاحظه در مقادیر کدورت بالای mgil 175000 اتفاق افتاد . کدورت در آبهای طبیعی بندرت بیشتر از mgil 20000 می شود ( 1945 و Irwin ) .

هر کدورت ایجاد شده بوسیله ذرات معلق خاک بندرت اثر فوری و مستقیمی روی ماهی می گذارد ، اما در دراز مدت ممکن است به جمعیتهای ماهیان آسیب برساند . Duchrow و Everhart ( 1971 ) خاطر نشان کردند که اندازه گیری مستقیم کدورت و مقادیر آن برای تخمین استانداردهای کیفی آب جای سوال دارد و مهم است .

Buck ( 1956 ) یک سری از مزارع استخری Oklahoma را به سه دسته تقسیم کرد :
1- استخرهای شفاف با متوسط کدورت زیر mgil25 .
2- استخرهای متوسط با میزان کدورت mgil 100 تا 25
3- استخرهای گل آلود با میزان کدورت بالای mgil 100 .

متوسط وزن کل ماهیها ( Sun fish , largemouth bass ) به این شرح بودند :
در استخرهای شفاف kg/ha 181 و در استخرهای متوسط kg/ha 105 و در استخرهای گل آلود kg/ha 33 .

تفاوتها به رشد سریعتر و تولید مثل بیشتر در استخرهای با کدورت کمتر منجر شد . مقادیر متوسط فیتوپلانکتون خالص 2/19 میکرولیتر در لیتر در استخرهای شفاف و 4/2 میکرو لیتر در لیتردر استخرهای متوسط و 15 میکرو لیتر در لیتر در استخرهای گل آلود گزارش شد .

Buck احساس کرد که نفوذ نور در محدودیت رشد فیتوپلانکتون مهم است . در آبی که کدورتی معادل mgil 25 دارد% 9/24 از نور قرمز نفوذ یافته در عمق cm10 می باشد در می باشد در مقایسه با 3/6% و 0% در مقادیر کدورتی معادل 50 و 150 mgil .

Buck ( 1956 ) هم چنین سطوح اختلاف کدورت را در استخرهای هچری تخمین زد . تولید کل ماهی در استخرهای شفاف kg/ha 153 و kg/ha 105 در استخرهای متوسط و mg/ha 110 در استخرهای گل آلود بود . گربه ماهی روگاهی و خورشید ماهی و بس دهان بزرگ در استخرهای مورد آزمایش ذخیره شده بودند .

تولید بیشتر ماهی در هچرهایی که گل آلود بودند در مقایسه با استخرهای گل آلود به بقا بالا و رشد خوب گربه ماهی نسبت داده شد ( 6 ) .

مواد آلی
در آب استخرهای ماهی مواد آلی ، بصورت پلانکتون زنده ، ذرات معلق ، مواد آلی پوسیده و مواد آلی محلول می باشد . در بحث مواد آلی عناوین BOD و COD زیاد کاربرد دارد .

حال در این بخش به این دو مورد پی می بریم . تعیین BOD استاندارد شامل انکوباسیون نمونه آبی با مواد غذایی فراوان در دمای C20 می باشد .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/5/30
2:58 صبح

دانلود پروژه مقاله شرح حال امیرکبیر word

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله شرح حال امیرکبیر word دارای 62 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله شرح حال امیرکبیر word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله شرح حال امیرکبیر word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله شرح حال امیرکبیر word :

یک صبح نیم رنگ بهاری ناصرالدین شاه که تازه به سلطنت رسیده بود زیر چنار روی چهارپایه کوتاهی نشسته با قلم آهنی و مرکب سیاه مشغول نقاشی بود. شاه جوان که از ده سالگی عاشق هنرهای زیبا شده و به شعر و نقاشی علاقمند و از خدمت چندین استاد استفاده کرده و این ایام نزد میرزاابوالحسن خان غفاری تعلیم می گرفت در بیرون و اندرون هر وقت که شوق هنرهای زیبا به سرش می افتاد شعر می گفت و نقاشی می کرد.


در بیرون صورت وزرای درباریان و سفرا را می کشید و در اندرون شبیه خانمها و کنیزان و خواجه سرایان را می ساخت که همه در نهایت شباهت بودند و زیر هرکدام یک جمله مناسب اوضاع و احوال آن شخص و یا شعری یادداشت می کرد. مثلا زیر صورت میرزایوسف مستوفی الممالک نوشته بود: درویش است و شاهد باز. زیر صورت سامی افندی سفیر عثمانی نوشته بود: ترک و حدیث دوستی قصه آب و آتش است. زیر صورت یکی از شاهزادگان درجه اول نوشته بود دیوث است و پول پرست. صورت اغلب زنهای اندرون را هم که طرف توجه بودند سیاه قلم ساخته بود. زیر صورت جیران نوشته بود: گر کسی سرو شنیده است به رفتار این است. زیر صورت گلین خانم نوشته بود: گویند دهان غنچه تنگ است اما نه به تنگی دهانت. زیر صورت شیرازی کوچکه نوشته بود: آن سیه چرده که یرینی عالم با او است. زیر صورت دلپسند خانم نوشته بود:
یارت آمد أی عشق دین و دل مهیا کن یا به عشوه راضی شود یا به غمزه سودا کن
زیر هر کدام هم امضا کرده بودند مشقه العبد الفقیر ناصرالدین شاه قاجار از نقاشی که خسته شد با دو سه نفر از خانم های حرم که شاعره و اهل ذوق بودند به شعر خواندن مشغول شد و این غزل را که پریدوشین ساخته بود برای آنها خواند:
دل می بری و روی نهان می کنی چرا؟ خود می کشی مرا و فغان می کنی چرا؟
گر در کمین کشتن عشاق نیستی تیر کرشمه را به کمان می کنی چرا ؟
گر در خیال مرهم دلهای خسته أی آن تار طره مشک فشان می کنی چرا؟
هنوز غزل تمام نشده بود که حاجی سرورخان خواجه سرا تعظیم کرده به عرض رساند که امیرکبیر شرفیاب شده شاه به محض شنیدن این خبر غزل را نیمه کاره گذارده و از اندرون بیرون رفت.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/5/30
2:57 صبح

دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرم

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرمت این بنا word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرمت این بنا word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرمت این بنا word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله آشنایی با بنای تاریخی سلطانیه و نگاهی بر مرمت این بنا word :

فهرست:
نگاهی بر تاریخ سلطانیه
انگیزه ساخت بنا
معنای اولجایتو
سنگ نوشته مکتوب در حین عملیات مرمت خوانده شد.
نبود حمایت از مرمت سلطانیه و کم شدن بازدیدکنندگان از این بنا
پایان کاشی کاری تا 2 سال دیگر
قابلیت های گردشگری سومین گنبد خشتی جهان فراموش شده است

همه چیز درباره گنبد سلطانیه

نگاهی بر تاریخ سلطانیه
گنبد سلطانیه، در نزدیکی زنجان، که اولین و عظیم‌ترین گنبد آجری جهان است، توسط سلطان محمد خدابنده یا اولجایتو* در طول سیزده سال بنا گردیده است. گنبد سلطانیه بنایی احداث شده در ارگ شهر یا کهن‌دژ سلطانیه پای‌تخت اولجایتو حاکم سلسله‌ی ایلخانان بوده است. مساحت این کهن‌دژ هجده هکتار بوده و توسط دیواری که مشخصه‌ی شهرهای قدیم بوده، احاطه می‌شده است.

جالب این که در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتامارینا و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست، شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه است.

 

انگیزه ساخت بنا
گویا انگیزه‌ی ساختن این گنبد در ابتدا برپا کردن مقبره‌ای جهت به خاک سپردن استخوان‌های حضرت علی و امام حسین بوده است. و اما در باره‌ی اولجایتو، سلطان ایلخانی، جالب است بدانید که وی ابتدا طبق اعتقادات نیاکان خود شمن‌پرست (جادوگری و ساحره‌گی) بوده که بعد به دین مسیحیت گریش پیدا کرده و مسیحی شده و نماینده‌ی پاپ می‌شود. بعد از آن توسط همسر خود به دین اسلام گرایش پیدا کرده و مسلمان سنی گردیده و نام محمد خدابنده را برمی گزیند. سر آخر شیعه شده و در این دوران پس از سفر به کربلا و نجف تصمیم می‌گیرد که مقبره‌ای در سلطانیه، پای‌تخت ایلخانان بسازد و استخوان‌های حضرت علی و امام حسین را در آن دفن کند، اما در نهایت این مقبره محلی برای دفن خود وی شد و آن مقاصدش عملی نگردید.

تزیینات و نحوه‌ی ساخت این مقبره در واقع نقطه‌ی عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری زمان سلجوقیان منفک شده است. برای تزیین بنا در این دوران از کاشی به هم‌راه آجر و هم‌چنین برای اولین بار از آیات قرآن استفاده شده است. حکاکی‌هایی در آجرهای دیوارها و سقف‌های رنگین بنا نیز دیده می‌شود.

 

موضوع جالب توجهی که در این بنا وجود دارد، دالان‌های تودرتویی در سردابه‌ی آن است که حدس زده می‌شود برای اجرای مراسم خاصی به کار می‌رفته. حتا حدس می‌زنند که سلطان محمد خدابنده در نهایت دوباره به اصل خود برگشته و شمن‌پرست شده و این دالان‌ها و فضاها برای اجرای مراسم مذهبی خاص پس از مرگ وی بوده است. البته جسد وی نیز به جای دفن در سردابه، در کوه‌های اطراف دفن شده است.

معنای اولجایتو
* اولجایتو به معنی خوش‌بخت است. دلیل این نام‌گذاری این بوده که حین تولد وی، موقع کوچ قوم وی از صحرای خشک قره‌قروم که بی‌آبی آن خیلی از افراد را هلاک می‌کرده، آمدن باران باعث زنده ماندن‌اش شده و به همین خاطر نام اولجایتو را بر او گذاشتند.

سنگ نوشته مکتوب سلطانیه در حین عملیات مرمت این بنا خوانده شد.
سنگ نوشته مکشوفه گنبد سلطانیه که به خط ارمنی قدیمی نوشته شده، پس از گذشت سه سال از زمان کشف توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان که در حین عملیات مرمت کشف شده بود ، خوانده شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان در زنجان با اعلام این مطلب افزود: مطالعه و مستندسازی آثار تاریخی موجود در این استان موضوع مهمی است که در اولویت برنامه های سازمان قرار داده شده و از جمله این برنامه ها مطالعه و مستندسازی سنگ نوشته های تاریخی استان است. «فرهنگ فرخی» افزود: با مطالعه و مستندسازی این آثار، پایه و اساس مواد فرهنگی موزه سنگ نوشته های استان که در آینده نزدیک راه اندازی می شود، غنی خواهد شد. مسئول پروژه های مطالعه سنگ نوشته های تاریخی زنجان نیز با اشاره به سنگ نوشته گنبد سلطانیه، گفت: بنا به اظهارات یکی از اهالی سلطانیه در تابستان 1383قطعه سنگ نوشته داری که در اراضی عباس آباد سلطانیه نمایان شده بود به مجموعه تاریخی سلطانیه انتقال یافت که این کتیبه سنگی به ابعاد 8 47،و 69سانتیمتر دارای پنج سطر نوشته و به صورت برجسته است. «پرستو قاسمی» افزود: اطلاعات جمع آوری شده از این سنگ در اختیار «هویک میناسیان» نویسنده، محقق و مترجم قرار داده شد که وی نیز در اعلام نتایج مطالعه خود اظهار داشت، سنگ نوشته مذکور سنگ مزاری است که به خط و زبان ارمنی قدیم و به نام گرابار نوشته شده و براساس تاریخ رمزی که با حروف تنظیم شده سال 773از تقویم قدیم ارمنی را نشان می دهد، این تاریخ برابر با سال 1324میلادی و مربوط به دوره ایلخانی است. متن نوشته شده عبارتست از: «عیسی یگانه مولود از پدر، هنگامیکه زمانش فرا رسید و بازگشت فرمودی روح خفته مرحوم.. . را به یاد آور» قاسمی تاکید کرد: دراین سنگ نوشته ها تنها دو حرف نخست نام متونی (الف و خ) خوانا بوده و سایر حروف از بین رفته است. به گفته میناسیان، متن نوشته شده روی سنگ نخستین بار است که مشاهده شده و مشابه آن در هیچ جای دیگر دیده نشده است، بنابراین چنانچه احتمال می رود متوفی شخص خاصی بوده است. وی گفت: این سنگ نوشته به عنوان یکی از اسناد ارزشمند استان شناخته و در دفتر آثار تاریخی استان زنجان به ثبت خواهد رسید.

 

نبود حمایت از مرمت سلطانیه و کم شدن بازدیدکنندگان از این بنا
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان اعلام کرد ؛ میانگین حضور در گنبد سلطانیه کمتر از یک ساعت!آیا مرمت بی تأثیر است؟
زنجان،خبرنگارقدس:میانگین حضور توریست در گنبد سلطانیه حتی به یک ساعت هم نمی رسد.ایشان از پی گیری نکردن مرمت این بنای با عظمت گلایه کردند و گفتند: با گذشت 60 سال از شروع مرمت هنوز این بنا آنطور که شایسته آن است مرمت نشده است و این جای بسی تأسف است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان در مصاحبه با خبرنگار ما گفت:هدف ما در سلطانیه افزایش توریست نیست، بلکه افزایش میزان ساعات حضور توریست می باشد.

مهندس رحمتی با اشاره به ثبت گنبد سلطانیه در فهرست جهانی یونسکو گفت:با ثبت این گنبد در شمار فهرست جهانی یونسکو، میزان گردشگران خارجی و داخلی افزایش چشمگیری خواهد یافت.

پایان کاشی کاری تا 2 سال دیگر
وی از سلطانیه به عنوان یک سایت تاریخی و طبیعی یاد کرد و افزود:این گنبد دارای موهبتهای طبیعی و تاریخی است و به دلیل مجاورت به آثار تاریخی دیگری چون چلپی اوغلی، تپه نور، چشمه شاه بلاغی بهانه توقف توریست را افزایش می دهد.

مهندس رحمتی از مکان تاریخی چلپی اوغلی به عنوان یک مکان اقامتی و پذیرایی در آینده نزدیک خبرداد و افزود:این طرح جزو طرحهای پردیسان می باشد که به دنبال جذب سرمایه گذار در بخش خصوصی هستیم. وی اضافه کرد:مرمت و تزیئنات داخلی گنبد سلطانیه با کیفیت بهتر انجام می شود و تا دو سال دیگر کاشی گنبد به پایان می رسد. تاکنون یک ششم تزئینات این بنا انجام شده است. مهندس رحمتی در ادامه از حضور در نمایشگاه صنایع جهانگردی ایتالیا در اسفندماه خبرداد. مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه محل نگهداری مردان نمکی چهره آباد بنا به دلایل امنیتی باید نامعلوم باشد، افزود:تاکنون 300میلیون ریال برای کاوش و تحقیق در خصوص مردان نمکی اختصاص داده است.وی با اعلام اینکه کار مرمت بنای ذوالفقاریه آذرماه امسال به پایان می رسد گفت:با انجام عملیات مرمت، این بنا جزو موزه باستان شناسی استان خواهد شد.

پیگیری مرمت سلطانیه از سوی میراث جهانی
به گزارش روابط عمومی مرکز هنر پژوهی نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر، در این نشست سیدمهدی موسوی ـ مدیر پایگاههای میراث فرهنگی و معاونت پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ـ، فرهنگ فرخی ـ مدیر ادارهی میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان ـ، محمدحسن محبعلی ـ مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه ـ و برخی پژوهشگران و محققان حضور خواهند داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه دربارهی ویژگیهای این منطقه و گنبد سلطانیه، گفت: سلطانیه مانند شاهنامه در زمان خودش یک نهضت است که پس از دوران مغول و تهاجم به ایران که بر اثر آن بسیاری از دانشمندان، آثار تاریخی و شهرها از بین رفتند، ساخته شده است.

محمدحسن محبعلی افزود: ایرانیان با ساختن گنبد سلطانیه فرهنگ و تمدن خود را نشان دادند. فرهنگی که متعلق به هزار سال پیش از حمله مغول بود و این نشاندهنده توان مردم ایران و علم آنها در شناخت مصالح، سازه و زمین بود.

عضو کمیته فنی معاونت میراث فرهنگی یادآور شد: مردم ایران با ساخت این بنای باشکوه نمایش فرهنگی دادند و فرهنگ آنها مغولها را شکست داد.
محبعلی بیان کرد: این بنا ویژگیهای خاصی دارد که یکی از برجسته ترین آنها ارتباط معماری و طبیعت در ساخت این بناست، زیرا در دشتی ساخته شده که بسیار سبز بوده و به سبب همین ویژگی به عنوان پایتخت دوم بعد از تبریز درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با نگاه به این بنای زیبا به وضوح شاهد ارتباط معماری و تناسب هستیم، زیرا پشت زیبایی این بنای سه طبقه، یک سازه که به طور کامل فنی است، وجود دارد.

استاد دانشگاه علم و صنعت توضیح داد: تقسیم بار بنا به گونه فنی و علمی، منحنی رانش این نما را در معماری حل کرده و این نشان میدهد که فن و معماری به صورت مشترک در ساخت آن دخیل بوده و این یکی از ویژگیهای برجسته این نماست.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/5/30
2:57 صبح

دانلود پروژه مقاله به سمت یکپارچهسازی فاکتورهای بحرانی موفقیت،

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله به سمت یکپارچه‌سازی فاکتورهای بحرانی موفقیت، برای کاربری‌های ERP word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله به سمت یکپارچه‌سازی فاکتورهای بحرانی موفقیت، برای کاربری‌های ERP word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله به سمت یکپارچه‌سازی فاکتورهای بحرانی موفقیت، برای کاربری‌های ERP word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله به سمت یکپارچه‌سازی فاکتورهای بحرانی موفقیت، برای کاربری‌های ERP word :

چکیده:
علی‌رغم مزایای حاصله از بکارگیری یک سیستم ERP موفقیت‌آمیز، شواهدی نیز دال بر ریسک‌های بالای شکست در پروژه‌های کاربری ERP وجود دارد. اغلب مدیران پروژه عمدتاً روی جوانب فنی و مالی پروژه تمرکز می‌کنند در حالیکه صرفنظر از موضوعات فنی، موضوعات غیرفنی می‌تواند مسأله‌ساز باشد. بنابراین یکی از موضوعات اصلی تحقیق در سیستم‌های ERP امروزی عبارت است از مطالعه موفقیت بکارگیری ERP.
برخی محققان نشان داده‌اند که تعریف موفقیت بکارگیری ERP و اندازه‌گیری آن به دیدگاه‌های افراد بستگی دارد. یک رهیافت نوعی مورد استفاده برای تعریف و اندازه‌گیری موفقیت بکارگیری ERP بهتر نموده و چگونگی بکارگیری عملی این فاکتورها را بیان دارد. بر آنیم تا یک مدل متفق و جامع از تحقیقات قبلی حاصل کنیم و یک مدل یکپارچه فاکتورهای موفقیت بحرانی در بکار گرفتن ERP بسازیم.

برای این منظوره از تئوری grounded به عنوان روش اصلی تحقیق استفاده می‌کنیم. ما تمام موضوعات مربوطه در نوشتار را جمع‌آوری کرده و آنها را کدگذاری نموده‌ایم.
برای افزایش اعتبار و اطمینان‌پذیری مطالعه، چندین مورد که در آنها ناسازگاریهائی به چشم می‌خورد دقیقاً کدگذاری و مطالعه مجدد شده‌اند. در این مطالعه از تئوری grounded در حالت کدگذاری باز استفاده شده است. بعد از مرحله کدگذاری، یک مدل اولیه یکپارچه بدست می‌آید که برای فاکتورهای بحرانی موفقیت در کاربردی‌های ERP مفید است. سپس این فاکتورهای بحرانی موفقیت را به صورت یک ماتریس با چهار جنبه نگاشته‌ایم: جوانب‌سازمانی، تکنولوژیکی، استراتژیک و تاکتیکی.

1- مقدمه:
یک سیستم برنامه‌ریزی منابع سرمایه‌گذاری (ERP) یک بسته نرم‌افزاری یکپارچه است که از یک سری ماژولهای عملکردی استاندارد تشکیل شده است (تولید، فروش، منابع انسانی و مالی و …) که از سوی فروشنده توسعه یافته یا یکپارچه شده است و با هر نیاز خاص مشتریان تطابق دارد. همچنین سیستم‌های ERP نسل جدید می‌توانند مدلهای مرجع و یا الگوهای فرآیندی ارائه کنند و بدین طریق از فرآیندهای تجاری سازمانی حمایت بعمل آورند. برای حذف مشکلات و معایب استفاده از ERP که در چکیده اشاره شد، محققان در حال حاضر از رهیافت فاکتورهای بحرانی موفقیت (CSF) برای مطالعه موارد بکارگیری ERP استفاده می‌کنند.
در این مقاله یافته‌های اصلی یک پروژه برای درک بهتر CSFها در موارد بکارگیری ERP خلاصه شده است. اولین مرحله تحقیق عبارت است از یکپارچه‌سازی CSFها تعریف شده توسط افراد مختلف. بنابراین هدف این تحقیق عبارت است از یکپارچه‌سازی تحقیقات سابق انجام شده روی موضوع و تعریف و متحد کردن مفاهیم مربوط به CSFها. بطور کلی از کار 10 مطالعه تحقیقی که به شناسایی و تعریف CSFها می‌پردازند استفاده نموده‌ایم. اگر چه این مطالعات و لیست‌های ذکر شده اغلب متفاوتند ولی ما به دنبال مشابهت‌ها و الگوهای ارتباطی در میان آنها بودیم.
2

– روش تحقیق:
از یک رهیافت تحقیقی کیفی استفاده شده است. این نوع رهیافت امکان درک یک مسأله را از طریق ابزارهای تحقیقی که به سمت تعیین، یافتن، تجزیه و تحلیل حقایق در یک برهه مکانی و زمانی جهت گیری شده اند فراهم می سازد. دلیل روی آوردن به رهیافت تحقیق کیفی اینست که بسیاری از موضوعات این تحقیق به صورت سازمانی هستند.
تئوری grounded از سوی Glaser , Strauss ارائه شده است. انتخاب این روش تحقیق همراه با توسعه تئوری emergent است.
تئوری grounded با سایر رهیافت های کیفی فرق دارد. قدرت تئوری grounded به توسعه محدوده گونه های مفهومی آشکار و اشباع این مقوله ها برای تفسیر داده ها بستگی دارد.

فرایند کلیدی در تئوری grounded کدگذاری است. کدگذاری عبارت است از نشان دادن عملکردهایی که توسط آنها داده مجزا شده و مفهوم یافته و به طریق جدید کنار هم قرار می گیرند. در این تئوری (مرحله کدگذاری) فرایند اصلی و مرکزی است که تئوری ها از روی داده ها ساخته می‎شوند. اصلی ترین رویه ها برای این کار عبارت هستند از کدگذاری باز، محوری و گزینشی:
کدگذاری باز: علامت گذاری مفاهیمی که بیانگر اتفاقات غیرپیوسته و یا سایر لحظات پدیده هستند.
کدگذاری محوری: روندهایی که اطلاعات را دوباره کنار هم قرار می‎دهد (بعد از کدگذاری باز) و بین مقوله ها ارتباط برقرار کند.
کدگذاری گزینشی: فرایند انتخاب مقوله اصلی و ارتباط دادن سیستماتیک آلی به سایر مقوله ها، ارزیابی این ارتباطها و توسعه و تعدیل بعدی مقوله ها در صورت لزوم.
ما در استفاده خود از تئوری grounded به ترتیب فازهای زیر عمل خواهیم کرد:

– فاز اول (فاز طراحی تحقیق) دو مرحله دارد. مرحله اول تعریف موضوع و روش تحقیق است. از طریق تجزیه و تحلیل مقالات وابسته به سیستمهای ERP ، ما در مورد کاربری ERP ها در سازمانها با مشکل کمبود دانش مواجه شده ایم. بنابراین هدف این مطالعه عبارت بود از شناسایی و تعریف CSF های کاربردهای ERP. مرحله دوم عبارت بود از جمع آوری و آنالیز نوشتار تخصصی راجع به این موضوع.
– در فاز دوم (یعنی فاز جمع آوری داده ها)، ما 10 مقاله راجع به مدلهای CFS را که اسناد اصلی تحقیق ما بودند مشخص کردیم.
– فاز سوم (فاز آنالیز داده ها) عملیات تقسیم بندی، مفهوم بخشی و سازماندهی داده ها در طرق جدید را نمایش می‎دهد. ما فقط فرایند کدگذاری باز را انجام دادیم. برای افزایش اعتبار و قابلیت اطمینان مدل متحد حاصله، چندین منبع از اطلاعات با بررسی های اضافه دیگر کاملاً مورد آنالیز قرار گرفت.
– آخرین فاز (فاز مقایسه) یک آنالیز مقایسه ای در مورد مدل حاصل با مطالعات دیگر در این زمینه بود.
در این مقاله ابتدا روند کدگذاری باز را معرفی می کنیم و سپس به مفهوم شکست و موفقیت ERP می‎پردازیم و سپس هر کدام از مفاهیم را با تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار داده و ارتباط آنها را با داده های جمع آوری شده و مقوله های مربوط بررسی می‌کنیم.

3- موفقیت و شکست در کاربری های ERP :
امروزه در زمینه تحقیق ERP ، تعریف و اندازه گیری موفقیت بکارگیری ERP یک موضوع جنجالی است. (2000) Tanis , Markus بیان می دارند که موفقیت بر طبق فردی که آنرا تعریف می‌کند معانی گوناگونی دارد بنابراین به عنوان مثال مدیران پروژه و مشاوران عملکردی اغلب موفقیت را بر حسب خاتمه پروژه در زمان معین و با هزینه اختصاص داده شده تعریف می‌کنند ولی افرادی که در شغل خود از سیستمهای ERP استفاده می‌کنند و از آنها برای رسیدن به اهداف خود بهره می گیرند، بر روی انتقال آرام به عملیات پایدار با سیستم جدید به عنوان موفقیت می نگرند. این دیدگاه مبنی برای موفقیت می‎تواند به همان نسبت برای تعریف شکست نیز مورد توجه قرار گیرد یعنی افراد بر طبق اهدافشان، برداشتهای متفاوتی از مفهوم شکست دارند.
بر طبق بیان Markus , Tanis ، موفقیت بهینه اشاره دارد به بیشترین عایداتی که سازان می‎تواند با سیستمهای سرمایه گذاری در شرایط معین داشته باشد. در این تحقیق هم دیدگاه فوق الذکر را مبنای کار خود قرار می‎دهیم.
Slevin , Pinto (1987) یک مدل برای بکار گیری یک موفقیت در پروژه را به صورت
S= f(x1 , x2 , … , x3) در نظر می گیرند که در آن S موفقیت پروژه و xI فاکتور موفقیت بحرانی I است. در این کار سعی داریم یک مدل از این نوع تعریف کنیم. بنابراین هدف اول ما تعریف هر کدام از xI ها است.

4- به سمت یک مدل CSF متحد (یکپارچه)
ما تمامی داده های CSF یافت شده در نوشتار ERP را جمع آوری کرده و سپس مشابهت‌ها یا الگوهای ارتباطی بین آنها را تعیین کردیم. مرحله بعد عبارت بود از تصویر کردن (نگاشت) آنها به یک ماتریس (شکل 1 را ببینید).
در دیدگاه ما، طبیعت و ذات مسائل کاربری ERP عبارت است از جوانب استراتژیکی، تاکتیکی و سازماندهی (سازماندهی) و تکنولوژیکی. بنابراین پیشنهاد می کنیم که مدل CFS دارای این چهار جنبه باید باشد. جنبه سازمانی در ارتباط با موضوعاتی مانند ساختار سازمانی و فرهنگی و فرایند تجارت است. جنبه تکنولوژیکی سوی موضوعات در ارتباط با محصول خاص ERP و سایر جوانب فنی تمرکز دارد مانند نیاز به سخت افزار و نرم افزار پایه. جنبه استراتژیک با رقابت های اصلی و ماموریت های سازمان و اهداف بلندمدت در ارتباط است و جنبه تاکتیکی با اهداف و فعالیت های کوتاه مدت در ارتباط می‎باشد.

CSF ها بر طبق تعداد Citation در مطالعات تحقیقی و جوانب مدنظر (مربوطه) مرتب شده‌اند (شکل 2). این شکل نشان می‎دهد که جوانب سازمانی مهمتر از جوانب تکنولوژیکی هستند. با داشتن طبیعت عملکردی متقاطع و بودجه زیاد یک کاربری نوعی ERP ، به نظر می رسد که میزان حمایت مدیریت بالا دست مهمترین فاکتور باشد.
اگرچه ما CSF ها را به صورت یک ماتریس سازماندهی کردیم ولی باید توجه داشت که چندین CSF به صورت داخلی با هم ارتباط دارند. در این توصیف سعی داریم ارتباط بین آنها را آشکار سازیم. هرجا که لازم باشد یک اسم عمومی و مشترک برای یک مفهوم که از طریق محققان مختلف به نامهای متعددی خوانده می‎شود خواهیم گذاشت. در ادامه یک توصیف مفصل از چندین CSF خواهیم داشت و بر طبق جوانب هر کدام آنها را طبقه بندی خواهیم کرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/5/30
2:57 صبح

دانلود پروژه مقاله رایگان فلزات سنگین در کشاورزی و محیطزیست جیوه

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله رایگان فلزات سنگین در کشاورزی و محیط‌زیست جیوه (Hg) word دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله رایگان فلزات سنگین در کشاورزی و محیط‌زیست جیوه (Hg) word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله رایگان فلزات سنگین در کشاورزی و محیط‌زیست جیوه (Hg) word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله رایگان فلزات سنگین در کشاورزی و محیط‌زیست جیوه (Hg) word :

منشأ اصلی جیوه، سوخت ذغال‌سنگ و نفت و مشتقات آن بوده، تخریب فیزیکی و شیمیائی سنگ‌ها، سالانه در حدود تُن جیوه به دریاها و اقیانوس‌ها می‌افزاید.
مشخصات عمومی
عدد اتمی: ، وزن اتمی: /
چگالی: /، غیرقابل حل در آب
نقطه جوش: بالاتر از درجه سانتی‌گراد
نقطه انجماد: - درجه سانتی‌گراد
فشار بخار در درجه سانتی‌گراد، / پاسکال
چگالی نسبی بخار نسبت به هوا: /
ترکیبات سمی و خطرناک: فنیل مرکور و الکوکسی الکیل و ترکیبات الکیل و جیوه متیله

منابع (استحصال)
منشأ اصلی جیوه، سوخت ذغال‌سنگ و نفت و مشتقات آن بوده، تخریب فیزیکی و شیمیائی سنگ‌ها، سالانه در حدود تُن جیوه به دریاها و اقیانوس‌ها می‌افزاید. انواع ترکیبات جیوه، سمیّت متفاوتی دارند و از این جهت، ترکیباتی بویائی جیوه مانند فنیل مرکور و الکوکسی الکیل، کمترین سمیّت و ترکیبات اکلیل، بیشترین سمیّت را دارند.
اثر جیوه در گیاه
براساس خاصیت سمی جیوه بر موجودات زنده، استفاده از جیوه و ترکیبات آن در قارچ‌کش‌ها اهمیت زیادی دارد. از این موارد برای از بین بردن قارچ‌ها استفاده می‌شود.
اثر جیوه بر حیوانات
اکلیل مرکوری که از جمله ترکیبات جیوه هستند، دارای اثرات مخربی در موجودات زنده‌اند. این ترکیبات توسط عمل موجودات ریز غیرهوازی تولید می‌شوند. این فعل و انفعالات در گل و لای رودخانه‌ها یا دریاچه‌‌ها صورت می‌گیرد. موجودات ذره‌بینی این عمل را در روده بعضی از جانداران انجام می‌دهند. متیل مرکوری‌ها خطرناک‌ترین و سمّی‌ترین اکلیل مرکوری هستند که به‌ طریق مستقیم یا غیرمستقیم وارد محیط‌زیست می‌شوند. نقش مستقیم استفاده از متیل مرکوری‌ها بر روی دانه‌ها نمایان است اما نقش دیگر آنها به‌صورت محصول فرعی فرآیندهای صنعتی به آب‌های طبیعی رها می‌شوند، اما زمانی که این ترکیبات توسط موجودات زیستی متیله شوند، به ترکیبات فرّاری تبدیل و از آب رها می‌شوند.اولین علایم شناخته شده و خطرناک متیله جیوه در اواخر سال در ژاپن دیده شد که توضیح آن و نحوه اثر آن در ماهی‌ها در آینده گفته خواهد شد.آنچه مهم است این است که غذا خطرناک‌ترین اثر سمّی جیوه را برای اغلب مردم نشان داده زیرا براساس شواهد علمی و تاریخی، در حالی که حد FDA برای جیوه در هوا / میلی‌گرم در کیلوگرم بوده، میزان آن در ماهی‌های مصرف شده در حادثه ژاپن بین تا میلی‌گرم در کیلوگرم بوده که در اینجا فاجعه بیشتر قابل لمس می‌گردد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

<      1   2   3   4   5   >>   >