سفارش تبلیغ
صبا ویژن

95/6/31
7:45 صبح

دانلود پروژه مقاله رکود اقتصادیدر زنگ خطرتوسعه word

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله رکود اقتصادیدر زنگ خطرتوسعه word دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله رکود اقتصادیدر زنگ خطرتوسعه word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله رکود اقتصادیدر زنگ خطرتوسعه word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله رکود اقتصادیدر زنگ خطرتوسعه word :

شرکت کنندگان در میزگرد
مرتضی ایمانی راد : دکترای علوم اقتصادی با گرایش تـــوسعه در برنامه ریزی، عضو هیات علمی کارشناسی ارشد سازمان مدیریت صنعتی
مرتضی بهشتی : دارای تحصیلات عالی در اقتصاد، آمار و مدیریت، دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران
محمد مهدی بهکیش : دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، مولف کتاب “اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن” ، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و ایتالیا

مرتضی عمادزاده : دکترای تخصصی در اقتصاد نظری، رئیس هیات علمی دوره های کارشناسی ارشد و عضو هیات مدیره سازمان مدیریت صنعتی، مدرس مباحث اقتصادی و بازرگانی،
(اداره کننده میزگرد)
اشاره
درآمدهای ارزی کشور ناشی از استخراج و فروش نفت بویژه درچند سال اخیر افزایش قابل ملاحظه ای یافته است و بدیهی است استفاده درست درجهت هدایت این منابع ارزی و سرمایه گذاری در بخشهای زیربنایی از اهداف مهم توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود.

اما به رغم افزایش درآمدهای ارزی، کشور همچنان با تورم دورقمی بیش از 15 درصد، پایین بودن تولید و رشد اقتصادی، بالابودن نرخ تسهیلات، افزایش قیمتها، حجم زیاد نقدینگی، سرمایه های سرگردان و درنهایت کاستن قدرت خرید مردم دست به گریبان است. علاوه بر اینها کشور ما از آفتهای دیگر اقتصادی نظیر فرارسرمایه، رانت‌جویی، شفاف نبودن اطلاعات اقتصادی، قاچاق کالا،

نارسایی در حوزه تعرفه ها، حجم سنگین واردات کالا، ساختار اقتصادی سنتی، انحصاری بودن بورس، بی انگیزگی در سرمایه گذاری تولیدی، بیکاری و; رنج می برد و کارشناسان از این آسیبها به عنوان موانع توسعه اقتصادی یاد می کنند که برآیند آنها درواقع پدیده ای به نام «رکود اقتصادی» است که نیازمند کنکاش و تحلیل همه جانبه است؛ زیرا این پدیده قطعا ریشه درخت توسعه را می‌خشکاند و مانع هرگونه تحول است.

آمار و ارقام رسمی گویای این واقعیت است که زنگ خطر رکود مدتهاست که به صدا درآمده است؛ به طوری که بخشهای ساختمان و کشاورزی طی سه سال اخیر بیشترین کاهش رشد را داشتند، بخش صنعت و خدمات رشد نسبتا ثابتی را دارا بودند و درمجموع میزان تولید کاهش یافته است. البته تغییر و تحول نظام مدیریت عمومی کشور را که به نوعی بلاتکلیفی در سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ایجاد کرده است نیز می توان از عوامل تشدیدکننده رکود حاضر دانست.

در زمینه پدیده «رکود اقتصادی» دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. دیدگاه نخست معتقد به افزایش رکود در چند سال اخیر نیست و براین باور است که رکود اقتصادی از سال جاری آغاز شده و ممکن است در ماههای آینده عمیق شود. این دیدگاه، رکود فعلی را نیز از نوع تورمی نمی داند. دیدگاه دیگر معتقد است که رکود از چهار سال گذشته آغاز شده و از زمستان سال گذشته نیز تعمیق یافته است.

باتوجه به علاقه مندی و استقبال مخاطبان تدبیر بویژه مدیران بنگاهها از طرح مباحث اقتصادی در مجله، این بار تدبیر با دعوت از صاحبنظران و استادان اقتصادی به بررسی و تحلیل «رکود اقتصادی» پرداخته است و شرکت‌کنندگان محترم درصدد برآمده اند متناسب با وقت جلسه میزگرد به تشریح دیدگاهها و نظرات خود بپردازند.

امید است مباحث میزگرد مورد توجه علاقه مندان بویژه سیاستگذاران و مدیران اقتصادی و نیز مدیران بنگاهها قرار گیرد.

دکتر عمادزاده: به نام خدا، ضمن خوشامدگویی به میهمانان ارجمند ماهنامه تدبیر، اساتید محترم مستحضر هستند که موضوع میزگرد درباره رکود اقتصادی به عنوان زنگ خطری برای توسعه است. در این زمینه بحثها و چالشها فراوان است. نرخ بیکاری بالا، رشد اقتصادی نسبتا نازل، سطح عمومی قیمتها و نرخ بهره بالا همگی موجب شرایط رکودی در کشور شده است. به بیان بهتر نوعی از رکود تورمی در وضعیت اقتصادی فعلی ما حاکم است که بالابودن نرخ تورم و بهره و نازل بودن نرخ اشتغال و رشد اقتصادی را توأمان دارد. امروز مسأله به کارگیری ظرفیت ها، دچارنقصان فراوان است و سمت عرضه اقتصاد ما کشش پذیری نسبتا کمی دارد. ازطرف دیگر وضعیت بازار بورس بویژه در 9 ماه اخیر و بخش مسکن ظرف حداقل دو سال گذشته نشان می دهد که فضای اقتصادی ما از یک حالت رکود متأثر است.

اما علت اینکه این مسایل با تردید بیان می شود این است که بعضی از صاحبنظران با تحلیل برخی از شاخصها هنوز قانع نشده اند که شرایط اقتصادی ما باتوجه به این شاخصها شرایط رکودی است.
به هرحال اگر شرایط اقتصادی امروز خودمان را با وضعیت چند سال گذشته مقایسه کنیم شاید به راحتی بپذیریم که حداقل نوعی از وضعیت رکودی در کشور ما حاکم است. مواردی که بیان شد از مواردی است که علاقه مند هستیم باتوجه به زمان محدود جلسه میزگرد مورد تحلیل و بررسی و گفتگو و تبادل نظر قرار گیرد.

دکتر بهکیش: براساس نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سالهای 81 ، 82 و 83 به ترتیب 5/7 درصد، 7/6 درصد و 8/4 درصد بوده است. این اطلاعات به وضوح نشان می دهد که درکشور رکود داریم. اگر بخواهیم درهمین دوره سه ساله تورم را هم موردبررسی قرار دهیم، ملاحظه می شود که شاخص خرده فروشی CPI با سرعت بسیار کم روبه تنزل بوده است. به عبارت دیگر شاخص کالا و خدمات مصرفی در سالهای 81 ، 82 ، 83 به ترتیب 15/8 درصد، 15/6 درصد و 15/2 درصد بوده است.

اما رکود تورمی موقعی است که این دو شاخص عکس هم حرکت می کنند، یعنی رشد تولید روبه کاهش و شاخص تورم روبه افزایش باشد. اگر شاخص تورم را CPI بگیریم، ما رکود تورمی نداریم، ولی رکود داریم. چنانچه شاخص بهای عمده فروشی را شاخص تورم بگیریم که این معمول نیست، آن موقع رکود تورمی هم داریم. وقتی که رشد بخشها را بررسی کنیم، می بینیم که از سال 81 به 82 بیشترین کاهش در بخش مسکن و کشاورزی است. یعنی با اینکه بخش مسکن فقط 5/4 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، ولی کاهش این بخش از 81 به 82 خیلی شدید بوده و از 17/4 درصد به 3/1 درصد پایین آمده است.

در بخش کشاورزی رشد تولید از 11/4 درصد در سال 81 به 1/7 درصد در سال 82 تنزل یافته است. بنابراین کاهش تولید ناخالص داخلی در 1381 و 1382 متأثر از بخش ساختمان و کشاورزی است. در رشد تولید در بخش صنعت و معدن، تغییر زیادی مشاهده نمی‌شود. ولی اگر آب و برق و گاز را هم در داخل آن ببینیم، مشاهده می کنیم که رشد تولید در این بخش هم به شدت تنزل یافته است. بنابراین معلوم می شود که در بخش برق و آب و گاز هم رکود داشتیم. وقتی که علت کاهش شدیدتر تولید ناخالص داخلی را بین سالهای 82 تا 83 بررسی کنیم، بازهم همان دو بخش مسکن وکشاورزی است که تولید کشور را دچار کاهش کرده است. به این ترتیب رکود سه سال اخیر به شدت تحت تاثیر دو بخش ساختمان و کشاورزی است.

اما جالب اینکه بخش صنعت کم و بیش رشد ثابتی را حفظ کرده و رشد بخش خدمات هم تغییر محسوسی نداشته است. بخش خدمات نزدیک 50 درصد تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می دهد. بنابراین رکود ما بیشتر تحت تاثیر بخش ساختمان و کشاورزی است و بخش صنعت خیلی در آن موثر نیست و تقریبا رشد نسبتا ثابتی دارد.

دکتر بهکیش: من قبول ندارم. من معتقدم که تورم ما در این سالها افزایش نیافته است. بنابراین رکود ما از نوع رکود تورمی نبوده است. به نظر من در بحث رکود، باید روی بخش ساختمان و کشاورزی بیشتر تمرکز کرد.
دکتر عمادزاده: بنابراین آقای دکتر بهکیش وجود رکود را در اقتصاد حداقل طی سه سالی که تحلیل کردند تایید می کنند و ریشه‌هایش را هم عمدتا در بخشهای کشاورزی و مسکن می بینند. چون بنابر تحلیل ایشان، بخش خدمات و صنعت به لحاظ نرخ رشد، نوسان چندانی نداشتند.

بهشتی: بحث اساسی من این است که اقتصاد ما در مقایسه با دنیا، اقتصادی سالم نیست. ما در جهان جزو چند کشوری هستیم که تورم 2 رقمی داریم وکشورهای مختلف، خود را موظف کرده اند که تورم را کاهش دهند. اصولا مفهوم تورم تقریبا دنیا ازبین رفته است. باید علت یابی کرد. چرا می بایست تورم 2 رقمی داشته باشیم و هر سال نگرانی هایی را پیدا کنیم که الان با آن دست بگریبانیم.
چندین سال است که اقتصاد ما دنباله رو سیاست شده است و درواقع جامعه ما جامعه سیاست زده است. تا زمانی که اقتصاد ما اصل قرار نگیرد و سیاست های ارتباطی ما تابع منافع اقتصادی نشود، ما همین وضعیت را خواهیم داشت.

به اعتقاد من باتوجه به شرایط موجود در صنعت و تجارت، پیش بینی می شود که تورم حتی تا 20 درصد هم برسد؛ زیرا هزینه های دولت بالا می رود. هزینه های دولت هم از محل فروش ذخایر ارزی تامین می شود و خود آن هم پول جدید به اقتصاد تزریق کردن است. وقتی این عوامل در کنار هم قرار گیرند نشان می دهد که ما اولا معمار اقتصاد نداریم، ثانیا دولت همواره تابع سیاستهای مختلفی است و اقتصاد را تابع سیاستهای خودش کرده و به این ترتیب راه نجات را راه حل های کوتاه مدت می داند. باید اصولی تر به قضیه نگاه کرد و به پایه پرداخت.

به نظر من مجله تدبیر تاثیر عمیقی در سطح مدیران ما دارد و خیلی ازمدیران این مجله را می خوانند. لذا لازم است که این قضیه را از دیدگاه دیگر تحلیل کنیم و این هشدار را بدهیم که درست است کسانی که در رأس کار قرار می گیرند به نحوی از طریق سیاسی وارد جریان می شوند. ولی واقعیت این است که باید جامعه توسط کسانی که تدبیر و شناخت اقتصادی دارند اداره شود و منافع ملی در رأس قرار گیرد. از دیدگاه من منافع ملی ما اقتضا نمی کند که به هیچوجه وارد ماجراهایی شویم که ارتباط ما را با دنیا خراب کند. روابط سیاسی ما با بعضی از کشورها نباید به آنها اجازه دهد که تاخت و تازهای عجیب و غریبی در اقتصاد ما داشته باشند و از راههای مستقیم و غیرمستقیم، کالاهای ناصواب خود را وارد این مملکت کنند.

دکتر عمادزاده: آقای بهشتی فرمایشات شما دراساس صحیح است و طبیعی است که اگر ما از آن جنبه ها به گفتگو بپردازیم بحث بسیار وسیع خواهدبود و ممکن است نتوانیم مسائل موردنظرمان را در این میزگرد جمع کنیم. تلاشمان این است که تاحد ممکن بخشی ازآن مقولات را که در ارتباط مستقیم با مسأله رکود در اقتصاد است بررسی کنیم. یقینا هرکدام از ریشه های نکاتی که می‌فرمایید در شکل گیری رکود موثرند، ولی آن نکات باید مستقلا موردتحلیل قرار گیرند.
بهشتی: رکود زاییده چیست؟ زاییده تصمیم گیری های غلط ماست. چون بازار آزاد نداریم و بازار ما کنترل شده و انحصاری است. ما بازاری داریم که تحت تاثیر قاچاق کالا است، بازاری داریم که دولت نرخ ارز و نرخ بهره و حتی قیمت کالاها را تعیین می‌کند.

پس در این اقتصاد شما با عوامل بازار آزاد سروکار ندارید که بخواهید علت یابی و موشکافی کنید. باید به علت اصلی؛ یعنی رفتار دولت در برابر مسایل اقتصادی بازگردیم.
دکتر ایمانی راد: آقای دکتر بهکیش بحث رکود را در چند سال اخیر از زاویه کاملا دقیقی مطرح کردند که من کاملا با آن موافقم و سعی می کنم آن بحث را ادامه دهم. به نظر من هم در شرایط فعلی رکود اقتصادی داریم. این رکود از سه، چهار سال گذشته شروع شده است و فقط نکته ای که من می خواهم اضافه کنم این است که از زمستان سال 1383 با استفاده از اطلاعاتی که به طور محدود ولی سیستماتیک از بازار جمع آوری کردیم، رکود شروع شده و تعمیق یافته است.
درهرحال من پدیده تشدید رکود را بحث می کنم، کمااینکه بحث رکود را آقای دکتر بهکیش مطرح کردند و آمار و ارقام را هم گفتند.

من آمار چک های برگشتی را نگاه می کردم، که به شدت درحال افزایش است. ما در اواسط شهریور ماه از 50 نفر از مدیران راجع به اطلاعات اقتصاد کلان و وضعیت اقتصادی شان سوال کردیم. این عده به طور مشخص از 9 گروه صنعتی انتخاب شدند و نتایج بررسیها نشان می دهد که بیش از 90 درصد تولیدکنندگان دارای کاهش شدید تولید نسبت به سال 83 بودند.

همان طور که آقای دکتر بهکیش اشاره کردند یکی از عواملی که در رکود اقتصادی در چند سال گذشته تاثیر داشته بخش ساختمان است که بحث کاملا درستی است. اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد که در 3 ماهه اول سال جاری هم، سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمان پایین آمده و کاملا رشد منفی داشته است.
علاوه بر این، طبق مطالعات بانک مرکزی، بخش ساختمان دارای بیشترین رابطه فرازونشیب در اقتصاد است و بیشترین رابطه میزان اشتغال‌زایی را دارد. بنابراین یک بخش استراتژیک در اقتصاد است و این بخش دچار کاهش تولید شده است و اگر آمارهای سه ماهه موجود بود، نرخ رشد بخش ساختمان در تولید ناخالص داخلی منفی می بود.

مطلب مهم دیگر کاهش شاخص بورس است. شاخص بورس از چهارده هزار به ده هزار رسیده است. باتوجه به وجود حجم مبنا و باتوجه به اینکه این کاهش شاخص با محدودیت جدی مواجه است، این محدودیت در چارچوب مقررات و ضوابط، کاهش اسمی است. درواقع اگر بورس رها شود ممکن است کاهش شاخص بیشتر شود. بنابراین کاهش شاخص بورس تا ده هزار نشان دهنده این امر خواهد بود که به نوعی رکود در اقتصاد حاکم است.

من هیچکدام از اینها را به تنهایی دلیل رکود اقتصادی نمی بینم. ولی وقتی همه عوامل را با هم جمع می کنیم، نشان می دهد که رکود در بخشهای اقتصادی کشور درحال گسترش است.
متغیرهای دوگانه
من معتقدم رکود بلندمدت و کوتاه مدت وجود دارد که درحال گسترش است. به نظر می رسد که دو دسته متغیر موجب شکل گیری رکود در اقتصاد ایران می شود. یک دسته متغیرهای واقعی اقتصادی هستند و یک دسته متغیرات انتظاری که براساس انتظارات مردم و فعالین اقتصادی شکل می گیرد. یکی از متغیرهای واقعی که در رکود اقتصادی کشور نقش دارد، مسأله واردات است.

در سال 1380 که نرخ رشد شروع به کاهش کرد ما 18 میلیارد دلار واردات داشتیم. این رقم در سال 81 به 22 میلیارد دلار، در سال 82 به 30 میلیارد دلار و در سال 1383 به 37 میلیارد دلار رسیده است. باتوجه به آمار و ارقام شش ماهه اول سال جاری و نیز براساس روند پایان سال 83 کشور ما در پایان سال 84 مبلغ 43 تا 54 میلیارد دلار واردات خواهد داشت.

در سال 1380 دربرابر هر پنج کالای تولیدی، یک کالای وارداتی داشتیم، الان در برابر سه کالای تولیدشده، یک کالای وارداتی داریم. این روند نشان می دهد حجم بسیار وسیعی از کالاهای مختلف واردکشور می شود. ممکن است عده ای بگویند درآمد ارزی کشور زیاد است و اگر واردات هم زیاد شود اشکال ندارد. پاسخ این است که اشکال دارد؛ زیرا اگر به نرخ ارز نگاه کنیم می بینیم که در چند سال گذشته به5/2 تا 3 درصد افزایش داشته است. اگر قیمتهای داخلی را هم درنظر بگیریم حدود 70 درصد افزایش داشته است. بنابراین یک نرخ تورم سالیانه 5/2 تا 3 درصد به دلار

برای کالای وارداتی می خورد. علاوه بر این بازار جهانی هم به آن اضافه می شود. بنابراین طبیعی است که بازار اقتصادی ایران با شرایطی مواجه می شود که تولیدکننده خارجی هرسال در مقابل تولیدکننده داخلی، وضعیت بسیار بهتری خواهد داشت و درمقابل، تولیدکننده داخلی قدرت رقابتی خودش را از دست می دهد. و در چنین شرایطی طبیعی است که نرخ رشد تولید کاهش یابد. همان طورکه آقای دکتر بهکیش اشاره کردند بخش صنعت نسبتا یکی از پایدارترین بخشها بوده است.
نرخ رشد صنعت تقریبا نزدیک 10 درصد بوده است و جالب اینکه نوک تیز حمله واردات عمدتا روی بخش صنعت است. به نظر می‌رسد باتوجه به واردات بسیار زیاد کالا، حمله در بخش صنعت در شش ماهه اول سال 84 آغاز شده است.

دکتر بهکیش: من موافق نیستم، برای اینکه واردات ما از کالای نهایی مصرفی خیلی کم است. واردات ما بیشتر کالاهایی است که در صنعت از آنها استفاده می شود.
دکتر ایمانی راد: دو نکته مطرح است. نکته اول این است که در سال گذشته میزان کالای مصرفی به نسبت سال قبل بالا رفته است و در شش ماهه اول سال جاری نسبت تمایل به سمت کالای مصرفی بیشتر شده است. اما نکته دوم، واردات برای اینکه رکود ایجاد کند لازم نیست حتما مشابه کالای وارداتی، کالای مصرفی باشد که در داخل تولید شود.

من باتوجه به اطلاعاتی که از مسئولان و اتاق بازرگانی تهران داشتم عرض کردم که نرخ رشد بخشهایی از صنعت در سال جاری درحال کاهش است. حالا اگر کسی بگوید آمار را از کجا می آورید؟ من می گویم آمار ندارم. درواقع صحبت من براساس پیش بینی و درک از شرایط و در بازار بودن و جمع آوری اطلاعات است. باتوجه به نرخ برابری بین ریال و دلار، واردات یکی از عوامل رکود است. نکته دوم هم در بخش واقعی اقتصاد؛ یعنی ساختمان است که رکود در رشد ساختمان را نشان می دهد و از متغیرهای بسیار مهم در رکود اقتصادی است.

کاهش پرداختهای دولتی
باتوجه به تغییر دولت در سال جاری، اتفاقی که افتاده این است که با تغییر پستها و بالارفتن احتمال جابه جایی ها، هزینه ها و پرداختهای دولتی به شدت کاهش یافته است. وقتی یک سری تغییرات سیاسی در بخش مدیریت انجام می شود قاعدتا پروژه های جدید شروع نمی شود و پروژه هایی هم که درحال انجام است با وقفه روبرو می شود. همین وقفه، رکود را به بخش خصوصی که وابسته به بخش دولتی است منتقل می کند. به عنوان مثال چندین شرکت را که وابستگی به

بخش دولتی دارند از لحاظ دریافتها کنترل می کردیم. این شرکتها بدون استثنا در دریافتهای خود از بخشهای دولتی با مشکل مواجه هستند. علاوه بر این بعضی ازآنها هم با مشکلات جدی مواجه هستند. به نظر من تغییر دولت و مدیران هم از بحثهایی است که در گسترش رکود تاثیر داشته است.

نکته آخر تغییر بافت سیاسی کشور همراه با انتظارات خاص است که در مردم ایجاد شده است. طبیعی است که این انتظارات در همه جهات شکل بگیرد. تغییر یکباره در بافت سیاسی کشور بورس را با کاهش شدید شاخص مواجه کرده است. در سرعت گردش پول هم افت ایجاد شده است. به عبارت دیگر گردش پول کند شده است و آن هم به این دلیل است که ریسک معاملات بالا رفته است. این عوامل هم باعث کاهش معاملات و توسعه رکود شده است. البته همان طور که عرض کردم بعضی از این عوامل با انتظارات مردم و بعضی هم با بخشهای از متغیرهای واقعی اقتصاد ارتباط دارد.

مجموعا بخشی از اطلاعاتی که مطرح شد براساس اطلاعات جمع آوری شده از بازار است و بخشی هم ازطریق پرسشنامه ای است که در شهریور ماه گذشته تنظیم و جمع آوری شده است.
دکتر عمادزاده: نتیجه گیری من از فرمایشات آقای دکتر ایمانی راد این است که ایشان، نوعی خاص از طبقه بندی را ارائه می کنند. ما در زمستان 83 وارد فضای رکود شدیم و درحال حاضر این رکود اقتصادی تعمیق می شود. اگر مسائل تئوری را دنبال کنیم، یکی از زوایا این است که افزایش واردات باید باعث افزایش مواداولیه قطعات یدکی شود و عرضه را کشش پذیرتر کند. منتها علت اینکه نمی‌توانیم کاملا کلاسیک جمع‌بندی کنیم این است که درجریان تغییر و تحول نظام مدیریت عمومی کشور به نوعی همه با ابهام و بلاتکلیفی مواجه هستند و این امر می تواند از عوامل ایجادکننده تشدید رکود تلقی شود.

به بیان دیگر ما وقتی بحث رکود را نگاه می‌کنیم، می پذیریم که پرداختن به مسائل تئوری می تواند کاملا پاسخگوی موضوع باشد، در حالی که شواهد جامعه نشان می دهد که پرداختهای مربوط به پروژه های عمرانی به کندی انجام می شود. شایعات درمورد تغییرات مدیران زیاد است. نمونه هایی داریم از اینکه حقوق مدیران را کاهش داده اند. منتها این کاهش، کاهش اسمی و نمادین بوده است، کاهشی نبود که منجر به کاهش هزینه های دولتی شود. البته همین تغییر نمادین در رفتار عمومی مدیران تاثیر خود را گذاشته است. درواقع این مسایل است که می تواند زمینه های عمومی رکود را توسعه بدهد.

آنچه که موجب می شود به این قضایا بیشتر بپردازیم این است که به چیزهایی که می تواند محرکه های اثرگذار روی بخش رکود باشد، بیشتر توجه کنیم. داستان بورس یکی از واقعیات بسیار ملموس جامعه ماست و مسایل بورس در ظرف 9 ماه گذشته را نمی‌توانیم منکر شویم. بورس یکی از چرخهای گرداننده نقدینگی و سرمایه گذاری است. به نظر من به این مسائل باید بیشتر پرداخته شود.

دکتر بهکیش: اگر دامنه بحث خیلی گسترده شود اثرات عوامل مختلف را نمی توانیم در بحث غیرریاضی به روشنی تبیین کنیم. تولید ناخالص داخلی به عنوان یک متغیر به حداقل سی متغیر جدی وابسته است که هرکدام اثرخاص خود را دارد. درنتیجه مجبوریم مقداری بخشی صحبت کنیم تا بحث قابل جمع کردن باشد.

توجه من از این بابت به ارقام بانک مرکزی است که در شرایط موجود بهترین رقمهایی است که وجود دارد. اشاره شد که در سه ماهه سوم و چهارم سال 83 رکود شروع شده است، اما ارقام خلاف این موضوع را نشان می دهد. تولید ناخالص داخلی ما در سه ماهه اول 5/4 درصد، در سه ماهه دوم 4/4 درصد، در سه ماهه سوم 2/5 درصد و در سه ماهه چهارم 4/5 درصد رشد داشته است. بنابراین ما در سه ماهه چهارم سال گذشته براساس این ارقام رکود نداشتیم، بلکه

اقتصادمان روبه توسعه بود. به اعتقاد من مبانی بحث را باید روشن کرد و پیشنهاد من این است که جایی که رقم داریم، آن را اصل قرار دهیم و استنباطات خود را به آنها اضافه کنیم، نه اینکه ارقام را کنار بگذاریم و براساس استنباطهای خودمان آن را تحلیل کنیم. من فکر می کنم رکود اقتصادی از امسال شروع شده که ارقامش هنوز بیرون نیامده است.

نقش موثر انتظارات
به اعتقاد من، ما نسبت به سال 81 رکود بلندمدت سه ساله داشتیم و رشد تولید طی این مدت به شدت پایین آمده است، ولی در سه ماهه آخر سال گذشته نسبت به سه ماهه اول همان سال رکود نداشتیم. من تصور می کنم که اقتصاد ما حتی بخش واقعی آن بسیار متأثر از انتظارات است. انتظارات نه تنها نقش بسیار قوی در اقتصاد کشور دارد، بلکه بسیار وابسته به فضاهای سیاسی است.

شاخصهای بورس طی دو ماه اخیر کاهش جدی پیدا کرده است. انتظارات به ترتیبی شکل گرفته است که هر کاری می کنیم، شاخصها برگشت پیدا نمی کند. علت هم روشن است که انتظار مردم این نیست که شرایط سیاسی ما به سرعت بتواند به یک وضع طبیعی برگردد. وقتی شرایط این گونه است، به سرعت پولها نقد می شود. اگر مانده سپرده بانکها را در این مدت نگاه کنیم به سرعت روبه افزایش گذاشته است و خروج پول از بورس به سرعت بالا رفته است. متاسفانه با آزاد شدن پول از محیط بازار سرمایه به هیچوجه این پول در بخشهای واقعی اقتصاد وارد نشده و به

طرف تولیدکشاورزی، صنعتی و ساختمان نرفته است، بلکه در بخشهایی رفته است که نقدینگی بسیار بالاتری داشته تا هر لحظه صاحب پول بخواهد بتواند آن را جابجا کند. بنابراین من تصور می کنم سیاستمداران ما باید به این نکته کاملا توجه کنند که اقتصاد را با هیجان نمی شود اداره کرد و آقای خاتمی در دوره دوم ریاست جمهوری این نکته را خوب متوجه شدند. اقتصاد را نمی توان با شوک مواجه کرد. شوک اصولا اقتصاد را می ترساند. وقتی پول از یک بخشی شروع به خارج کردن کرد، با همان سرعتی که بیرون می رود به هیچوجه نمی توان آن را به آن بخش بازگرداند. نیرو

وزمان زیادی نیاز است تا پول را دومرتبه به آن بخش بازگرداند. بنابراین یک رکود بلندمدت داریم که سال از81 آغاز شده است و یک رکود کوتاه مدت که در این چند ماه به شدت حادث شده است. من اینها را بیشتر از انتظارات واقعی مردم می دانم و شکل این انتظارات را هم فقط سیاستمداران هستند که می توانند عوض کنند وگرنه پول به سرعت از بخشهای واقعی اقتصاد خارج می شود.
دکتر عمادزاده : آقای بهشتی فرصتی است که جناب عالی یک مقدار زوایای سیاستگذاری قضیه را بازکنید.

بهشتی : اختلاف بین مجلس هفتم و دولت آقای خاتمی، مقداری از انتظارات را دگرگون کرد و از زمانی که ما وارد اتخابات شدیم، فعالیتهای اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفت. مخصوصا سازمانهای درستی که یک نوع سکون و بی تفاوتی در آنها حاکم شد و بعد هم انتخابات ریاست جمهوری که دگرگونی فکری را در جامعه به وجود آورد. جامعه روندی را طی کرده که حاصل آن، رکودی است که در آخرین فصل سال 83 خودش را نشان داده است. من این مساله را احساس نکردم مگر جزئیات

ارتباطاتی که بین مجلس و دولت به وجود آمد. بعد از آن ما وارد این مسأله می شویم سازمانهای دولتی ما بلاتکلیفی عمیقی را برای همه به وجود آورده اند. براین اساس امروز ما نمی دانیم که سیاستهای صنعتی مان واقعا چه خواهد بود؟ نمی دانیم سیاستهای کنترل قیمتها چه خواهد بود؟ آیا دولت می خواهد به طرف کنترل قیمتها که در دهه های گذشته حرکت کند؟ یا خیر این گونه نیست؟ این سردرگمی ها یک نوع بلاتکلیفی برای تولیدکنندگان و مدیران بنگاهها به وجود آورده است. در مجلس با قانون برنامه چهارم به عنوان یک راهنما نگاه نمی کنند. سازمانهای دولتی قانون برنامه چهارم را کتاب راهنمای خودشان نمی دانند و تصمیماتی که گرفته می شود گاهی مغایر با تصمیمات برنامه چهارم است.

این نوع پدیده ها باعث شده که نوعی سردرگمی به وجود بیاید و نتوانیم هیچ نوع آماری از فرار سرمایه داشته باشیم. این فضای بلاتکلیفی و انتظاراتی که آقای دکتر ایمانی راد مطرح کردند در جامعه حاکم است و مدیران صنایع از فضایی که ایجاد شده است به شدت نگرانند. صندوق ذخیره ارزی مدتی است که هیچ نوع فعالیتی از خود نشان نداده است و همین مساله نوعی نگرانی به وجود آورده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/6/31
7:45 صبح

دانلود پروژه مقاله اقتصادایران غیرخصوصی است نه دولتی word

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله اقتصادایران غیرخصوصی است نه دولتی word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله اقتصادایران غیرخصوصی است نه دولتی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله اقتصادایران غیرخصوصی است نه دولتی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله اقتصادایران غیرخصوصی است نه دولتی word :

اشاره :
مطلبی که ازنظرتان خواهدگذشت گزیده ای ازنخستین نشست مشترک خبرنگاران بامدیران سازمان ملی بهره وری ایران می باشدکه درآن مسائلی مانندساختارکلی اقتصادی اهمیت موضوع بهره وری بخصوص درچشم انداز20 ساله وبرنامه چهارم توسعه و… موردبحث وبررسی قرارگرفت .یکی از مهمترین ودرعین حال تاسف برانگیزترین موضوعاتی که مطرح شدعقب ماندگی 13 ساله شیوه های مدیریتی کشوربود .

ابتداقائم مقام سازمان بهره وری آسیایی درایران اظهارداشت : ساختاراقتصادایران ساختاری غیرخصوصی است . شایداین مفهوم پرکاربردنباشدوهمیشه گفته شودساختارخصوصی یادولتی امابایدبگویم بخش عمده اقتصادما غیرخصوصی است . یعنی ارگانها ، نهادهاوبنیادهای متعددی حجم قابل توجهی ازفعالیتهای اقتصادی رابه خوداختصاص داده اند بنابراین شایدبهترین مطلبی که می توان درموردساختارکلی اقتصادایران بیان نمودهمان ساختارغیرخصوصی است . دکترقاسم انصاری افزود :

گفته می شودحدود85 درصدحجم فعالیتهای اقتصادی ما غیرخصوصی است یعنی مجموعه بخش خصوصی ما 15 درصدازفعالیتهای اقتصادی رابه خوداختصاص می دهد ومابقی یادولتی است یامربوط به نهادهاوارگانهامی باشد . قائم مقام مدیرعامل سازمان ملی بهره وری ایران افزود : مرحوم دکترعظیمی معتقدبودبیش از80 درصدفعالیتهای اقتصادی مادولتی است امابنده معتقدم 85 درصدفعالیتهای اقتصادی ماغیرخصوصی است . وی سپس به موضوع بهره وری پرداخت وگفت :

اهمیت موضوع بهره وری دربرنامه سوم توسعه برای نخستین باردرتبصره 35 مطرح شد واعمال آن دردستگاههای اجرایی به عهده سازمان ملی بهره وری ایران گذارده شد . اماهنوز دربرنامه چهارم توسعه نقشی برای این سازمان تعیین نشده است درحالی که یکی ازمحورهای اصلی برنامه بهره وری می باشد . دکترانصاری افزود : دربرنامه چهارم توسعه به دورقم مشخص برخوردمی کنیم ، یک عددرشد4 درصدی سالانه برای بهره وری نیروی انسانی ودیگررقم 3/37 درصدبرای بهره وری کل می باشد . به گفته نایب رئیس هیات مدیره سازمان ملی بهره وری ایران اوایل انقلاب بحث کوچک

سازی مطرح شددرحالیکه امروز شاهدرشد4 برابرحجم دولت شده ایم ودرکوچک سازی آن خیلی موفق نبوده ایم اگردولت برنامه کوچک سازی را جدی بگیرد رسیدن به رشد4 درصدی سالانه دست یافتنی خواهدبود امادستیابی به رقم 3/37 درصد، اراده مستحکمتروعزمی جزم تررامی طلبد چراکه این عدددرسطح کشورهایی مانندمالزی که تمام ارکان تصمیم گیری به عهده نخست وزیر است نیزمیسرنمی باشد وآنها رقم 40 درصدی راتاپایان سال برای خودقلمدادنموده اند وامروزبه رقم

حدود31 درصددست یافته اند . دکترانصاری تصریح کرد : سازوکارهای عملیاتی رسیدن به رقم 3/37 درصدرادربرنامه چهارم توسعه مشاهده نمی کنیم درحالیکه بایدجهت رسیدن به سطح سایرکشورهای آسیایی ورسیدن به رقم 3/37 درصدتلاش نمائیم . لازم است دستگاههایی برای اندازه گیری های دقیق ، آموزش های موثروتبادل اطلاعات باسایرکشورهای آسیایی موظف شوند . قائم مقام نماینده سازمان بهره وری آسیایی درایران ، کشورراازنظربهره وری درپایین ترین جایگاه درمقایسه باکشورهای آسیایی برشمرد وافزود : مساله بهره وری به عنوان یکی ازمحورهای اساسی دربرنامه چهارم توسعه مطرح شدلذابایدبرای آن برنامه ریزی دقیق صورت پذیرد . عسگری مجری طرح مدیریت بهبود چرخه بهره وری دردستگاههای اجرایی دراین نشست گفت : زمانیکه رشداقتصادی رادرنظرمی گیریم دورویکرددرآن نقش دارد . نخست ازطریق ایجادوافزایش سرمایه گذاری های جدیدودوم ، ارتقای فناوری اقتصادی . قراراست دربرنامه چهارم توسعه این

دورویکردلحاظ شودوحدود3 درصداز8 درصدرشداقتصاددرکشورازطریق ارتقاء بهره وری واستفاده ازنیروی انسانی ومابقی ازطریق سرمایه گذاری های جدیدصورت خواهدگرفت .
سپس دکترانصاری کشورمالزی راموردتوجه قراردادواظهارداشت : مالزی حدود22 میلیون نفرجمعیت دارد واعدادوارقامی که ازصنعت گردشگری بدست می آورد دوبرابر درآمدحاصل ازفروش نفت کشورماست . وی افزود : 5 واحدبسیاربزرگ بهره وری درمالزی وجودداردکه یکی ازآنها درپایتخت این کشورـ کوالالامپور ـ واقع شده است که مانندیک دانشگاه عمل می نماید وتوانمندیهای بسیار گسترده وفعالیتهای فراوانی رادردستورکارخویش قرارداده است ، کشوری که یک سوم ایران

جمعیت وزمین داردتنها5 واحدبسیاربزرگ خودرابه بهره وری اقتصادی داده است . کشورفیجی رادرنظربگیرید فیجی به کشورپونزی معروف است زیرااگربرروی نقشه جغرافیا پونزی برروی این کشورقراردهیدتمام حجم آن راتحت الشعاع قرارمی دهد این درحالی است که بودجه بهره وری این کشور5 برابر ایران می باشد !!!
قائم مقام مدیرعامل سازمان ملی بهره وری ایران اذعان داشت : ساختمانی راکه مشا

هده می کنید استیجاری است وساختمان قبلی بدلیل ظرفیت اندک واگذار گردیده تابتوانیم بخشی ازهزینه سازمان راجبران نمائیم . وی به کمبودبودجه اشاره نمودوافزود : سازمان ملی بهره وری بودجه ندارد یعنی درآمدهایی راکه حاصل می نمائیم درچهارچوب برنامه خاص ، هزینه می کنیم . اگرایجادسهم 35 درصدی برای بهره وری کل ازکل تولیدناخالص داخلی رادربرنامه چهارم توسعه خواستارهستیم بایدامکانات وسازوکارهای لازم برای هردستگاهی که بخواهد این بهره وری

راهدایت نمایدواین رسالت رابردوش بکشد تهیه شود . به گفته قائم مقام نماینده سازمان بهره وری آسیایی درایران ، متوسط سطح بهره وری سرمایه کشورحدود5/0 است به عبارت دیگرازسرمایه گذاریهایی که درسالهای مختلف کرده ایم سیرنزولی داشته ایم وبالاترین رقم مربوط به پیش ازانقلاب ( حدود05/1 ) می باشد . دکترانصاری توزیع سرمایه راغیرقابل توجیه دانست وافزود : یکی ازاقداماتی که بایدانجام شود دستیابی به رقم 3/37 درصدی است . توزیع سرمایه بایدموثرصورت گیردواین موثربدین معناست که قانونهای ارائه شده بجای اینکه به ارزش افزوده تبدیل شودصرف فعالیتهامی شود . دکترانصاری تصریح کرد : اگرتصورنمائیم نیروهای دولتی ماکارنمی کنند ، تصورنادرستی است زیراهمانگونه که مستحضرید زمانی که بخواهیم شاخص بهره وری نیروی کاررااندازه گیری نمائیم ، ارزش افزوده رابخش برتعداد نیروی کارشاغل می شود ، اگرقادربه افزایش ارزش افزوده نباشیم ویابرنامه ریزی صحیح ودرست برای نیروی کاردرنظرنگیریم نبایدتمام گناه ها رابه گردن نیروی انسانی انداخت . اگردولت تصمیم بگیرد که بخشهایی ازفعالیتهایش رابه نیروی خارج ازدولت انتقال بدهد ، شاهد افزایش بهره وری نیروها خواهیم بود . مسئول طرحهای آماری سازمان ملی بهره وری نیزدراین جلسه حضورداشت . وی به 7/23 میلیارد دلاردرآمدارزی کشوردرسال 1380 ، طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی اشاره نمود وافزود : ازاین رقم حدود3/19 میلیارددلارصادرات نفت وگازبوده است ( حدود85 درصد ) وبقیه به صادرات سایرکالاهااختصاص یافته است پس اقتصادی که بیش از80 درصددرآمد ارزی آن به صادرات یک کالا محدودمی شودهنوزاقتصادی تک

محصولی است . لذابایددراندیشه افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی باشیم . علی اصغرآزادگان به بحث رقابت پذیری اشاره نمودواظهار داشت : طبق تحقیقات مؤسسه IMD management development International که درکشورسوئیس مستقراست ، رقابت پذیری یعنی تعامل عوامل مختلف که موجب می شودمحیط ملی مناسبی فراهم شودودراین محیط مناسب شرکتها بتوانند کالا ، خدمات وتولیدات خویش راروانه بازارهای جهانی نمایند ، لذاتعامل عوامل است که این محیط رادرکشورها بوجودمی آورد . وی افزود : دراین تعریف ، عوامل مذکوربه 4 دسته تقسیم شده است که عبارتندازعوامل مربوط به عملکرداقتصاد

کارآیی دولت ، عملکردتجاری وزیرساختار ، البته هرکدام ازمواردفوق ، ملاکهایی رادربرمی گیرند وبطورکلی حدود 314 عددازآنها شناسایی شده است . به گفته آزادگان رتبه نخست رقابت پذیری دنیا دراختیارآمریکا می باشدوهرسال کشورها ازنظررقابت پذیری بودجه می شودوتغییرمی یابند . وی افزود
سازمان بهره وری آسیایی 10 عضوداردوبه منظورایجادافزایش توان رقابت پذیری درکشورهای عضو پروژه ای راتاییدکرده است که هدف اصلی این پروژه رامحاسبه توان رقابت پذیری شامل می شود . طبق گزارشی که سازمان بهره وری آسیایی تحت عنوان بهره وری آسیایی وتحلیل اطلاعات

هرساله منتشرمی سازد ، اطلاعات رابصورت مقایسه ای برای کشورهای مختلف ارسال می نماید وبدین منظور4 کشوربرتردنیاراانتخاب ودرکشورهای عضوقرارمی دهدتاکشورهای عضوسطح خویش رابا این کشورها موردسنجش قراردهند . این 4 کشورعبارتندازآمریکا ، انگلستان ، آلمان واسترالیا . مسئول طرحهای آماری سازمان ملی بهره وری اظهارداشت : گزارش این اطلاعات درسال 2001 منتشرشده است ودرسال 2002 گزارش دیگری منتشرگردیده است وتااواخردسامبرسال جاری نیزسومین گزارش منتشرخواهدشددرمجموع حدود100 شاخص رااین سازمان ازطریق یک

ساختارمشخص وتحت نظر کارشناسان ملی دراختیارکشورهای عضوقرارخواهندداد . آزادگان که کارشناس ایران درسازمان ملی بهره وری آسیایی می باشدبه ذکرآماروارقام درموردروندتغییرات شاخص های بهره وری نیروی کارسرمایه وانرژی سالهای 1379 ـ 1369 درکل اقتصادایران پرداخت . وی سپس به ذکربررسی های انجام شده میان ایران وبرخی ازکشورهای عضوسازمان بهره وری آسیایی اشاره نمودکه به شرح ذیل می باشد :
متوسط نرخ رشدسالانه بهره وری سرمایه درکل اقتصادبرخی از کشورهای عضوسازمان بهره وری آسیایی

درتایلند21/9 درصد ، ایران 10/3 درصد ، تایوان 09/2 درصد ، سنگاپور 99/1 درصد ، مالزی 32/0 درصدوبنگلادش 22/4 ـ است .
متوسط نرخ رشدبهره وری کل عوامل درکل اقتصاد
ایران 02/3 درصد ، مالزی 89/1 درصد ، سنگاپور 70/1 درصد ، هند 60/1 درصد ، ژاپن 63/0 درصدو اندونزی 22/1 ـ درصد .
متوسط نرخ رشدسالانه تولیدناخالص داخلی به قیمتهای ثابت
مالزی 7/8 درصد ، سنگاپور 9/7 درصد ، کره 2/6 درصد ، هند 6/5 درصد ، ایران 8/4 درصد واندونزی 76/0 ـ درصد ، این درحالی است که همین متغیردرآمریکا 2/3 درصد ، انگلستان 2/2 درصد ، آلمان 7/1 درصدواسترالیا 7/3 درصدبوده است .
نرخ بیکاری درکشورهای عضوسازمان بهره وری آسیادرسال 2000
بنگلادش 8/18 درصد ، ایران 3/14 درصد ، فیجی 1/12 درصد ، مالزی 1/3 درصد ، هند9/3 درصد ، سنگاپور 4/4 درصد ودرکشورهای توسعه یافته مانند آمریکا 4 درصد ، انگلستان 8/3 درصد ، آلمان 7/10 درصد واسترالیا 6/6 درصدبوده است . آزادگان درخاتمه تصریح کرد : درایران بسیاری از کارخانجات ومؤسسات زیر60 درصدظرفیت به فعالیت می پردازند درحالی که بایدجهت رشدروز افزون بهره وری ، ظرفیتهایی راافزایش داد . باردیگردکترانصاری ، هدایت جلسه رابرعهده گرفت .
وی اظهارداشت : جهت رقابت باسلیرکشورها وهم سطح شدن تولیدات بارشدسالانه به رقم 6/8 درصدرشدسالانه می رسیم . که منجرمی شودبیش ازاین ازسایرکشورهای آسیایی عقب نمانیم . وی افزود : برای دستیابی به رشد8 درصدی که هدف برنامه چهارم توسعه می باشد ،

بایدرویکردافزایش سرمایه گذاری داشته باشیم واین سازوکارها شکل نمی گیرد مگراینکه تمام ارکان تصمیم گیرنده باآن موافق باشندودرجهت آن حرکت نمایند . وی سپس ازدکترنایبی درخواست نمودتابه ارائه دیدگاه هایشان درموردمشخصه های برنامه چهارم توسعه بپردازد . دکترنایبی اظهارداشت : دراین برنامه روزنه هایی ازرشدبهره وری مشاهده می شود ودستیابی به رشد6/8 درصدی راهی جزارتقای بهره وری ندارد
به عقیده دکترنایبی ، برنامه چهارم توسعه ، 4 مشخصه مثبت داردکه عبارت است از :

1 ـ دورنگری که دربخش توسعه علی الخصوص توسعه صنعت دارد .
2 ـ جهان شمولی آن وهمگامی باشرایط وتحولات کشورهای توسعه یافته
3 ـ محوریت تولیدبخصوص تولیدمبتنی بردانایی درکل فضای اقتصادی کشور
4 ـ همسوکننده صنعت
دکترنایبی افزود : متناسب رشدصادرات سالانه کشوردردهه 80 و70 حدود 5/2 درصدبه 8 درصد افزایش یابدوانتظاربرنامه ریزان این است که رقم 5/2 درصدبه 8 درصدافزایش یابد . سهم صادرات صنعتی کل کشور 13 درصددرهمین دهه است که انتظارمی روددرسال آینده به 40 درصددست یابیم . زیراازکشوری که 40 درصدصادراتش غیرنفتی باشدتحت عنوان تک محصولی نام برده نمی شود .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/6/31
7:45 صبح

دانلود پروژه مقاله در مورد قرآن و علم word

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله در مورد قرآن و علم word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله در مورد قرآن و علم word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله در مورد قرآن و علم word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله در مورد قرآن و علم word :

قرآن و علم

مقدمه
اسلام آموختن دانش را، فریضه دانسته و بر آن تأکید نموده است. البته در نظر قرآن کریم منظور نوع خاصی از علم (مانند فلسفه، علوم تجربی، اجتماعی، یا احکام الهی و;) نیست، بلکه علم به معنای عام، مورد توجه اسلام است.

تعریف قرآن
در فـرهـنـگ اسلام و تشیع قرآن را همواره با صفت کریم به صورت قرآن کریم (اهل سنت) با صفت مجید , به صورت قرآن مجید (اهل تشیع) می نامند و این دو صفت منشا قرآنی دارد. از قرآن مجید دوگونه تعریف می توان به دست داد. نـخـسـت تـعریف ساده و عرفی که قرآن را کتاب مقدس و آسمانی اسلام و وحی الهی بر حضرت محمد (ص) می داند. دوم تـعریف علمی که قرآن را وحی

نامه اعجازآمیز الهی می داند که به زبان عربی , به عین الفاظ توسط فرشته امین وحی , جبرئیل , از جانب خداوند و از لوح محفوظ , بر قلب و زبان پیامبر اسلام (ص) هـم اجمالا یکباره و هم تفصیلا در مدت بیست و سه سال نازل شده و حضرت (ص) آن را بر گـروهـی از اصـحـاب خـود خوانده و کاتبان وحی (از میان اصحاب) آن را با نظارت مستقیم و مـسـتـمر حضرت (ع) نوشته اند و حافظان

بسیار , هم از میان اصحاب , آن را حفظ و به تواتر نقل کـرده انـد و در عـصـر پـیامبر (ص) هم مکتوب بوده ولی مدون نبوده است , و در عصر عثمان با نظارت او طی چند سال , منتهی به حدود سال 28 هجری , مدون بین الدفتین ,از سوره فاتحه تا ناس , در 114 سوره , می گردد.

و متن آن مقدس و متواتر و قطعی الصدور است و تلاوت آن مستحب مؤکد است . ایـمـان بـه قـرآن مـجـید به توصیفی که گفته شد و نیز معجزه الهی و سند نبوت دانستن آن و مـحـفوظ بودنش از خطا و هرگونه افزود و کاست (تحریف) , از ضروریات اسلام و مذهب تشیع است .
قـرآن به زبان عربی بسیار شیوایی که مایه اعجاب فصحای عرب (و بعدها اقوام دیگر) گردیده و در تـاریـخ زبـان عـربی , سابقه و همانندی نداشته , در طی مدت بیست و سه سال , یعنی سراسر زمـانـی کـه حـضـرت رسـول (ص) به وظیفه رسالت و ابلاغ پیام الهی و دعوت به اسلام اشتغال

داشـتـه انـد , بـه صورت بخش بخش (منجما یا نجوما) بر حضرت رسول (ص) وحی شده است و چنانچه اشاره شد حافظان , حفظش کرده و کاتبان با نوشت افزارهای بسیار ابتدایی , با خطی که هـنـوز نـقـطـه و نـشان و علائم اعراب نداشته است , و کوفی نام داشته است , در چندین نسخه بازنویس شده است .

تأکید قرآن بر علم
ماده علم با شکلهای گوناگون، بیش از 750 بار، در قرآن کریم تکرار شده است. این مطلب می‏رساند که قرآن، به علم و علما اهمیت زیادی می‏دهد (و این گذشته از 45 مورد، ذکر ماده عقل است که در مورد عقل و توجه به خردمندان آمده است). بلی این علم است که انسان را از ظلمتها بیرون می‏برد و کاروان بشریت را، به طرف کمال رهنمون می‏شود. با علم است که انسانها از تعالیم انبیا (ع) و مفاهیم قرآن کریم، آگاهی می‏یابند و این علم است که هر روز دست آورد تازه‏ای به بشریت، عرضه می‏کند.

از این رو اسلام آموختن دانش را، فریضه دانسته و بر آن تأکید نموده است. البته در نظر قرآن کریم منظور نوع خاصی از علم (مانند فلسفه، علوم تجربی، اجتماعی، یا احکام الهی و;) نیست، بلکه علم به معنای عام، مورد توجه اسلام است (هر چند در موارد خاصی، استثنا دارد که بعد به آن اشاره خواهیم کرد) و این از افتخارات اسلام است که توانست طی چند قرن، تمدن عظیمی

براساس معارف بشری و الهی پدید آورد، و کاروان علم را، با سرعت به پیش برد و این جهش علمی، درست در قرون وسطی (16-6 میلادی) بود که اروپا، در ظلمت جهل به سر می‏برد.

آیاتی از قرآن کریم را که به علم، توجه می‏دهد می‏توان به چند دسته تقسیم کرد:
1) آیاتی که ارزش مطلق علم را بیان می‏کند و بر شرایفت علم و فضیلت دانشمندان اصرار می‏ورزد (طبق ظاهر آیات).
مثال: قال الله تعالی: (هل یستوی الذی یعلمون و الذین لا یعلمون انما یتذکر اولوالالباب) «آیا افراد دانا و نادان با هم، مساوی هستند؟ فقط اهل خرد متذکر می‏شوند». (البته این سؤال استفهام انکاری است و خداوند می‏خواهد عدم تساوی را گوشزد کند).

مثالی دیگر: قال الله تعالی: (یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات
«خداوند انسانهای با ایمانی از شما را رفعت می‏دهد و دانشمندان دارای درجاتی هستند».
2) آیاتی که راههای افزایش علم را بیان می‏کند، به چشم، گوش، عقل و قلب اشاره می‏نماید و انسان را به استفاده از این وسایل ترغیب می‏کند، تا دانش خود را افزایش دهد و این را شکر نعمت می‏داند.
مثال: قال الله تعالی: (و الله اخرجکم من بطون امهاتکم لا تعلمون شیئاً و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده لعلکم تشکرون)«خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج کرد، در حالی که چیزی نمی‏دانستید و برای شما گوش، چشم و قلب قرار داد تا شاید شاکر باشید».
3) آیاتی که انسان را دعوت به تفکر و تدبر در جهان آفرینش و آیات قرآن می‏کند و حتی کسانی را که تفکر نمی‏کنند سرزنش می‏نماید.
مثال قال الله تعالی: (و یتفکرون فی خلق السموات و الارض) مثالی دیگر: قال تعالی: (افلم ینظروا الی السماء فوقهم کیف بنیناها و زیناها). مثالی دیگر: قال تعالی: (صم بکم عمی فهم لا یعقلون).
4) آیاتی که اسراری از طبیعت را، برای انسان فاش می‏کند. البته در زمان نزول قرآن علم پیشرفت چندانی نکرده بود و این مطالب کشف اسرار محسوب می‏شد. اگر چه امروزه برای ما مطالبی عادی جلوه می‏کند. مثال: قال الله تعالی: (اولم یروا الی الارض کم انبتنا فیها من کل زوج کریم) «آیا به زمین نظر نمی‏کنند که چقدر گیاهان زوج در آن رویانیدیم». در این آیه شریفه، خداوند به زوجیت

گیاهان اشاره می‏فرماید که قرنها بعد از نزول قرآن، توسط دانشمندان زیست شناس، کشف گردید.
مثالی دیگر: (الشمسی تجری لمستقر لها;) «خورشید در جریان است تا محل استقرار خود» این آیه به رغم گمان بسیاری از دانشمندان که دهها سال، خورشید را، ثابت فرض می‏کردند، حرکت این ستاره عظیم را اعلام می‏کند و با کلمه «تجری» معارف زیادی را به بشر گوشزد می‏نماید در مورد این آیه بعداً بحث خواهیم کرد .

جمع بندی و نتیجه‏گیری
اسلام به علم و دانشمندان توجه زیادی دارد و آنها را، تشویق می‏کند و در آیات زیادی به تفکر و تدبر دعوت می‏نماید، تا آنجا که ساعتی تفکر در معارف اسلامی، از هفتاد سال عبادت بهتر است و این تشویق اسلام، موجب رشد علوم در همه رشته‏ها گردید، تا جایی که در طی چند قرن محدود، این تلاش به ثمر رسید و تمدن عظیم اسلامی، از آسیا تا آفریقا و اروپا گسترش یافت و دانشمندان بزرگی، در رشته‏های مختلف علمی، به جهان عرضه کرد.

تاریخ نویسان غرب و شرق به این جهش علمی جهانی، تصریح کرده‏اند و شرحهای طولانی بر آن نگاشته‏اند که ما به طور مختصر به آن اشاره می‏کنیم:
علوم و مسلمانان
1) قرن اول هجری:
در این قرآن، همت مسلمانان بیشتر به گسترش کمی سرزمین اسلام بود و در کنار آن از گسترش عدالت غافل نبودند و تا سال 110 هجری بر تمام آفریقا، سواحل مدیترانه، اسپانیا و در آسیا تا هندوستان مسلط شدند .

2) قرن دوم هجری:
پس از دوران بنی امیه و آرامش نسبی، در دوران بنی عباس رشد علوم آغاز شد و علوم ریاضی و طبیعی گسترش یافت و از زمان منصور عباسی (136 – 158 ق) رونق فلسفه و نجوم شروع گردید و این رشد علمی، در قسمت آسیا، تا حمله مغولها ادامه داشت و در مصر، تا زوال دولت فاطمی ادامه یافت.
البته در این نهضت علمی، سهم امام صادق و امام باقر (ع) که مدینه را به دانشگاهی عظیم، تبدیل کردند، بسیار برجسته‏تر از دیگران بوده‏است .
3) نهضت ترجمه:
علاقه مسلمانان به علوم و تمدنهای دیگر، زیاد بود چرا که پیامبر اسلام (ص) فرموده بودند: «دانش را به دست آورید ولو اینکه مجبور شوید به چپن مسافرت کنید».

از سال 125 قمری به بعد کتابهای یونانی، پهلوی، سانسکریت و سریانی به عربی ترجمه شد و در زمینه نجوم، شیمی (کیمیا)، طب و هندسه نقطه‏های آغاز به دست آمد. ابن ندیم در الفهرست و قفطی در تاریخ الحکماء نام مترجمین را می‏برند و همچنین تاریخ تمدن اسلامی جرجی زیدان و تاریخ علوم عقلی در ایران دکتر صفا به این مسئله پرداخته‏اند .

جرجی زیدان، در این مورد می‏گوید: «ترجمه کتابهای فلسفی از زمان مأمون شروع شد؛ چون مأمون به قیاسات عقلی، علاقه شدید داشت و این بدین سبب بود که مسلمانان، از اول اسلام به آزادی فکر و سخن و مساوات (عدل) عادت کرده بودند؛ پس اگر یکی از آنان فکری و نظری داشت، از هیبت خلیفه نمی‏هراسید و سخن خود را آشکار می‏کرد».

4) نهضت تألیف:
از همان آغاز اسلام، تألیف و تصنیف متون علمی و تحقیقی، در بین مسلمانان رشد کرد، تا آنجا که گفته‏اند: هیچ علمی از علوم و فنون نبود، مگر اینکه مسلمانان در آن رشته، کتابی نوشتند.
و در زمان هارون الرشید عباسی، علم در میان مسلمانان آنقدر رشد کرد که برای شارلمانی فرانسه ساعت زنگ داری، به عنوان هدیه فرستادند که به طور خودکار، کار می‏کرد و اهالی اروپا آن را هشتمین نوع، از عجایب جهان می‏پنداشتند.

5) دوره انتقال علوم اسلامی به اروپا:
از سال چهارصد تا هفتصد قمری (900 – 1200 م) اروپائیان در سه نقطه، با مسلمانان تماس گرفتند که به این شرح است:
اول، در فلسطین طی جنگهای صلیبی (1000 – 1200 م)، دوم، در جزیره سیسیل و سوم، در آندلس (وقتی اسپانیا از دست مسلمانان خارج و به دست مسیحیان افتاد). در جنگهای صلیبی اروپائیان از ضعف و عقب ماندگی خود و نیز پیشرفت علمی مسلمانان آگاهی یافتند و لذا در صدد رفع آن برآمدند و جزیره سیسیل که در سال 250 قمری به دست مسلمانان افتاد، بعداً چندین بار بین مسلمانان و مسیحیان رد و بدل شد و در قرن یازده میلادی، به دست فر دریک کبیر، امپراطور آلمان، فتح شد و آثار علمی مسلمانان ، به دست مسیحیان افتاد و نهضت ترجمه کتب عربی به زبانهای اروپایی آغاز شد.

در اسپانیا که از قرن دوم قمری تا کشف آمریکا به دست مسلمانان بود؛ پس از سقوط آن بسیاری از آثار علمی مسلمانان و دانشگاههای آنها، به دست یهودیان و مسیحیان افتاد و بعداً ترجمه شد. برای مثال کتابهای شفا و قانون بوعلی سینا و جبر و مقابله خوارزمی و خیام به لاتین ترجمه شد، از این رو بعضی دانشمندان اعتراف می‏کنند که علوم طبیعی و ستاره‏شناسی که در اروپا راه یافت،

ریشه قرآنی (اسلامی) دارد و این نهضت ترجمه، تا سال 1150 میلادی ادامه داشت و تمدن جدید اروپا، نتیجه این ترجمه‏ها بود (چنانچه فکر ابن رشد و بوعلی سینا بین قرن دوازده تا هفده میلادی، فکر حاکم بر فلسفه اروپا بود که با ظهور دکارت، هیوم و کانت چهره آن دگرگون شد) ولی از قرن شانزده میلادی به بعد رابطه تمدن اسلامی با اروپا کاهش یافت.

علومی که به وسیله مسلمانان پایه‏گذاری شد
در این مورد کتابهای متعدد نوشته شده است و علوم و فنون مسلمانان را به جهانیان معرفی کرده‏اند. برای مثال در کتاب شیعه و پایه‏گذاری علوم اسلامی، هفده قسم علم را نام برد که توسط بزرگان شیعه، به نوعی پایه‏گذاری و در زمینه آن، کتاب نوشته شده است (علوم قرآن، حدیث، فقه، کلام، اصول الفقه، فرقه‏شناسی، مکارم اخلاق، عروض، فنون شعر، علم صرف و علم نحو;).
علاوه بر این، دیگر مذاهب اسلامی نیز، بعضی علوم را پایه‏گذاری کرده‏اند .
و بسیاری از علوم بشری هم، به مسلمانان ارث رسید و آنها در پیشرفت و کمال آن علوم، سعی تمام کردند و قدمهای بلندی برداشتند .
برای مثال علم طب قبل از اسلام به صورت ابتدایی بود و توسط دانشمندانی مانند بوعی سینا که کتاب قانون را، در طب نوشت، چهره تازه‏ای به خود گرفت و یا فلسفه و منطق از یونانیان، برای مسلمانان به ارث رسید، ولی چنان رشد و توسعه یافت که دیگر بار، غرب (که پدر این علم بود) آن را،از بوعی سینا و ابن رشد مسلمان اخذ کرد و سالیان دراز، کتابهای آنان در دانشگاههای اروپا، تدریس و تحصیل می‏شد.

علومی که در اسلام واجب است
در اسلام، چند نوع وجوب داریم که ما در اینجا، دو قسم آن را که مربوط به بحث ماست ذکر می‏کنیم:
الف) وجوب عینی:
چیزهایی که بر هر مسلمان مکلف، لازم است انجام دهد مانند نماز و;
ب) وجوب کفایی:
چیزهایی است که بر همه مسلمانان واجب است، اما اگر یک یا چند نفر، آن را انجام دادند، بقیه وظیفه‏ای ندارند و تکلیف و وجوب از عهده آنها برداشته می‏شود مانند: دفاع از سرزمین یا دفن کردن مرده یک مسلمان که بر همه واجب است انجام دهند که اگر عده‏ای انجام دادند، از عهده بقیه ساقط است .
وجوب علوم و احتیاجات علمی و فنی جامعه اسلامی، نیز از نوع وجوب کفایی است .
برای مثال اگر جامعه اسلامی، به پزشک یا خلبان احتیاج داشته باشد، بر همه لازم و واجب است، آن علم یا فن را، بیاموزند و اگر همه افراد جامعه نرفتند و ترک کردند همه گناه‏کارند، ولی اگر عده‏ای که تعداد آنها کافی باشد، برای آموختن پزشکی و; رفتند و نیاز جامعه تأمین شد، این تکلیف از عهده دیگران ساقط می‏شود .
از این قبیل است علومی مانند: فقه، پزشکی، خیاطی و تخصص‏های گوناگون صنعتی که برای جامعه اسلامی ضروری باشد. روش امام صادق (ع) الگوی ماست که شاگردان خود را، در رشته‏های مختلف پرورش و تخصص می‏داد، برای مثال مومن طاق و هشام بن حکم را در علم کلام و جابر بن حیان را در علوم طبیعی (مثل شیمی) تشویق و تربیت کرد.

دو اشکال و پاسخ آنها
1) اگر مطلق علم، مورد عنایت و توجه اسلام باشد، آیا علم سحر، جادو و صنعت ساخت بمب اتم که بشریت را به نابودی می‏کشاند نیز، مورد تشویق اسلام است؟
پاسخ:
همان طور که اسلام به علم، توجه زیادی نموده و آموختن بعضی علوم را واجب دانسته است به این مطلب هم توجه کرده که ممکن است از علم، سوء استفاده‏هایی بشود؛ چون علم مثل یک کارد و شمشیر است که می‏تواند وسیله‏ای مفید یا کشنده باشد و علوم (چه علوم و معارف الهی یا تجربی) اگر در مسیر کمال انسان و تقرب به خدا قرار گیرد مطلوب است، اگر نه ممکن است به انسان ضرر هم بزند. بنابراین اسلام آموزش بعضی علوم را، حرام و ممنوع ساخته است

. برای مثال همین علم سحر (جادو) که وسیله ضرر زدن به دیگران می‏شود و موجب اختلافات و دشمنی‏هاست و; در این مورد فقهای اسلام، نظر داده‏اند و اقسام آن و دلایل حرمت سحر را، به طور کامل بیان کرده‏اند و حتی در بعضی روایات، دستور قتل ساحر را صادر شده است (البته با شرایط خاص خود که در علم فقه مذکور است) و در این حکم بین مسلمانان اختلافی نیست و یکی از دلایل آنها، آیه شریفه (هاروت و ماروت) است.

علوم دیگری، مانند کهانت در اسلام نیز حرام شمرده شده است و آن علمی است که اخبار غیبی از آینده می‏دهد (به وسیله کسب اخبار از جن یا غیر آن;) اما در مورد سلاحها و ادوات جنگی، اگر برای دفاع از اسلام و مسلمانان باشد، تهیه و آموزش آنها لازم است، ولی اگر برای ظلم به انسانهای دیگر و حمله ظالمانه به مردم باشد حرام است؛ چون تحت عنوان معونهالظالمین قرار می‏گیرد.
2) بعضی از روایات اسلامی، علم واقعی را منحصر در شناخت آیات و سنت و احکام می‏داند و می‏فرماید: «انما العلم ثلاثه آیه محکمه او فریضه عادله او سنه قائمه و ما خلاهن فهو فضل» و مابقی علوم را فضل می‏داند. پس اسلام توجهی به علوم طبیعی ندارد.
پاسخ:
در اینجا چند نوع پاسخ می‏توان داد:
الف) این گونه روایات، مصداقهای علم را بر می‏شمارد و در روایات دیگر مطالب و علوم، به نوع دیگری بیان شده است. در بعضی روایات، عدد علوم را بی‏نهایت می‏داند و در بعضی روایات علوم را، چهار قسم می‏نماید (فقه، طب، نحو و نجوم) و در بعضی دیگر، دو نوع می‏کند و; پس حصر در این روایات، حصر اضافی است و حصر حقیقی نیست .

ب) این روایات با روایاتی که علوم دیگر را علم می‏داند، معارض است. برای مثال روایاتی که پزشکی و نجوم را علم می‏داند، با این روایت متعارض است، بنابراین ظهور روایت و حصر آن، قابل استناد نیست و نمی‏توان آن را اخذ کرد، بلکه باید آن را حمل بر اهمیت این علوم (آیات و احکام;) بکنیم و چون موضوع این علوم، شرافت بیشتری دارد پس اهمیت بیشتری هم دارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/6/31
7:45 صبح

دانلود پروژه مقاله چشم اندازهای سرمایه گذاری جهان تا سال 2011 wo

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله چشم اندازهای سرمایه گذاری جهان تا سال 2011 word دارای 43 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله چشم اندازهای سرمایه گذاری جهان تا سال 2011 word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله چشم اندازهای سرمایه گذاری جهان تا سال 2011 word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله چشم اندازهای سرمایه گذاری جهان تا سال 2011 word :

خلاصه:

سرمایه گذاری مستقیم خارجی Foreign Direct Investment =( FDI ) جهانی

در طول پنج سال اینده با رشد شناور به پیش خواهد رفت.فشارهای رقابتی

واصطلاحات محیط های تجاری در اکثر کشورها روبه سوی ترقی و جلو خواهد

بود.اما اقتصاد کلان-خطرات ژئوپولیتیکی موجود این جریانات را محدود خواهد

کرد. FDI جهانی بصورت قوی در سالهای 6_2004 پس از سه سال رکود

وضعیت بهتری پیدا کرد.

متعاقب افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در داخل کشورها در سال 2007

–هر چند با نرخ کمتر از میانگین رشد سالانه در سالهای 6_2004- کاهش نسبتا

کم و موقت در جریان های سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2008

پیش بینی میشود .

جریانهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی طرح ریزی شده است که تا سالهای

11_2009 به رشد ثابت و متعادل برگردند و به مقدار 6/1 تریلیون دلار برسند.

دلایل خوش بینا نه متعدد برای دورنمای سرمایه گذاری مستقیم

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/6/31
7:45 صبح

دانلود پروژه بررسی کایزن و مدیریت کیفیت word

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه بررسی کایزن و مدیریت کیفیت word دارای 95 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه بررسی کایزن و مدیریت کیفیت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

 معرفی کایزن
از 1986 که کتاب کایزن منتشر شد، واژه «کایزن» به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی مدیریت مطرح و پذیرفته شد.
فرهنگ جدید لغات آکسفورد، واژه کایزن را روشی مستمر در بهبود کار، اثربخشی فردی و نظایر آن در قالب فرهنگ کار بیان می‎کند. این واژه در دستور زبان انگلیسی جایگاه خاصی دارد.
در زبان ژاپنی، کایزن یعنی بهبود مستمر، البته بهبودی که همگان اعم از مدیران و کارکنان باید به آن توجه کنند و تقریباً کم هزینه باشد. فلسفه کایزن، براین اساس بنا شده که شیوه زندگی ما اعم از کاری، اجتماعی و خانوادگی، بر تلاش در جهت بهبود مستمر تمرکز یابد. این مفهوم برای بسی اری از ژاپنی‎ها به قدری عادی و روشن است که حتی متوجه دارا بودن و انجام آن نیستند. کایزن سهم بزرگی در موفقیت رقابتی ژاپنی‎ها داشته است.
گرچه بهبودهای تحت عنوان کایزن کوچک به نظر می‎رسند ولی فرایند کایزن در بلندمدت، نتایج چشمگیر و هیجان‎آوری خواهد داشت. مفهوم کایزن، پاسخ به این سؤال است که چرا شرکت‎ها در ژاپن برای مدتی طولانی، ساکن و بدون حرکت نمی‎مانند. تفکر مدیران، در کشورهای غربی، برای ایجاد تغییرات عمده و نوآوری در فناوری، بر این اصل استوار است که در کوتاه‎ترین زمان، به آخرین مفاهیم مدیریت و روش‎های تولید دست یابند. تأثیر نوآوری در تغییرات فناوری، چشمگیر و جالب توجه است، در حالی که فعالیت‎های کایزن، در کوتاه‎مدت اغلب هیجانی ندارند و بی‎سروصدا هستند. واقعیت این است که نوآوری حرکتی سریع برای تغییر فناوری است اما نتایج ناشی از آن اغلب با مشکلاتی همراه است. فرایند کایزن بر پایه تفکر عقل سلیم استوار است و با اجرای فعالیت‎هایی کم هزینه، باعث پیشرفت‎های خارق‎العاده‎ای می‎شود. در کایزن دستیابی به موفقیت با خطرپذیری کمتری همراه است و مدیران را متحمل هزینه‎های گزافی نمی‎کند.
بیشتر فعالیت‎های بی‎نظیر مدیریتی در ژاپن مانند کنترل کیفیت جامع ، کنترل کیفیت در سطوح شرکت  حلقه‎های کنترل کیفیت  و روابط کار به روش ژاپنی  در واژه کایزن خلاصه می‎شود. استفاده از کایزن به جای واژه‎هایی مانند بهره‎وری، کنترل کیفیت جامع، تولید بدون عیب ، تولید بهنگام  و سیستم پیشنهادها ؛ تصویر واضح‎تری از عملکرد کارخانه‎های ژاپنی را نشان می‎دهد. کایزن مانند چتری همه این فعالیت‎ها را پوشش می‎دهد. البته این فعالیت‎ها، منحصر به مدیریت ژاپنی نیست و مدیران در هر کجای دنیا می‎توانند به صورت اصول پایه آن را به کار گیرند. هر شرکتی در هر نقطه از جهان و از هر ملیتی، با برداشتن گام‎های استوار و انجام فرایندهای صحیح باید کایزن را به کار برد و از آن بهره گیرد. نمودار (1-1) جز کایزن را نشان می‎دهد.
مفاهیم اصولی کایزن
مدیریت باید بعضی مفاهیم اصلی و سیستم‎ها را برای تشخیص راهبرد کایزن و عمل به آن بیاموزد، پاره‎ای از این مفاهیم عبارتند از:
•     کایزن و مدیریت
•     تأکید بر فرایند، به جای تأکید بر نتیجه هدف
•     پیروی از چرخه‎های (برنامه‎ریزی، اقدام، ممیزی و اجرا) و (استانداردسازی، اقدام، ممیزی و اجرا)
•     اولویت بخشی به کیفیت در درجه نخست
•     اظهارنظر براساس آمار و داده‎های صحیح
•     مشتری را فرایند بعدی قلمداد کردن.
کایزن و مدیریت

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >