سفارش تبلیغ
صبا ویژن

95/6/31
7:44 صبح

دانلود پروژه مقاله مشارکت و آزادی word

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله مشارکت و آزادی word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله مشارکت و آزادی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله مشارکت و آزادی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله مشارکت و آزادی word :

شناخت سلایق و نیازهای بازار جهانی فرش
ااف:آلمان
کشور آلمان یکی از بزرگترین وارد کنندگان فرش دستباف ایران می باشد به طوریکه در سال 1375 از نظر وزنی 8/48% را از نظر ارزشی بالغ بر 40% از صادرات فرش کشورمان را به خود اختصاص داده است. سهم آلمان از صادرات فرش دستباف در سال 84 از نظر وزنی 6/22% و از نظر ارزشی 4/19% بوده است و در هشت ماهه اول سالجاری کشور آلمان برای اولین بار پس از ایالات متحده امریکا (که از نظر وزنی 5/27% واز نظر ارزشی 23% بوده) با 4/16% از نظر ارزشی در مرتبه دوم وارد کنندگان فرش ایران بوده است.

اهمیت شناخت سلایق و نیازهای بازار فرش آلمان از چند جهت حائز اهمیت است اول آنکه مردم این کشور بالاخص در مناطق غربی آن از دوستداران فرش ایران هستند ثانیا آلمان و بالاخص بندر هامبورگ آن انبار فرش دستباف بوده و از طریق این بندر فرش دستباف به بسیاری از کشورهای اروپایی صادر می گردد ثالثا بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف ایران در اولین ماه هر سال میلادی در شهر هانور آلمان تحت نام نمایشگاه دموتکس برگزار می گردد لذا شناخت سلایق و نیازهای این بازار هدف فرش ایران از اهمیت خاصی برخوردار است توجه تولیدکنندگان فرش بالاخص تولید کنندگان و بافندگان استان خراسان رضوی را به نکات زیر جلب می نمایم

الف -رنگ بندی: در مجموع رنگ های آرام در بازار آلمان از استقبال بیشتری برخوردار است اگر چه فرش های با رنگ غالب سورمه ای و لاکی و بژ از این کشور به سایر بازارهای جهانی فرش ارسال می گردد.
ب- طرح: بلوچ خراسان ،مود (ماهی درهم یا ریزه ماهی)،افشان مشهد، نائین و در مجموع تمامی طرح های اصیل ایران دراین کشور مورد تقاضا است.
ج) ابعاد کوچک پارچه تا حراکثر 6 متر مربع و بندرت تا 12 مترمربع مورد تقاضای این بازار می باشد.

د) مواد اولیه: تجربه دموتکس امسال نشان داد که هر تولید کننده ای که از مواد اولیه مرغوب و بالاخص پشم مرغوب ایرانی (بلوچ ،سیرجان ،کرمانشاه و قشقایی) و رنگهای طبیعی برای تولید فرش دستباف استفاده می نماید و در این خصوص حساسیت خاصی در تولید فرش دارد می توانند در این بازار قدرت مانور بالایی داشته باشد.
ه-بافت: فرش های پرگوشت و تجاری باب این بازار می باشد به طوریکه در هشت ماهه اول سالجاری در حالیکه 8/20% فرش ایران به این کشور صادر گردیده از نظر ارزشی فقط معادل 3/16 می باشد این در حالیست که در مورد امارات متحده عربی در حالیکه 1/2% از نظر وزنی بوده است از نظر ارزشی شامل 5/8% ارزش فرش های ایران می گردد و این موضوع نشان دهنده آن است که بازار آلمان خواهان فرش های تجاری با قیمت متوسط می باشد تولید کنندگان استان خراسان رضوی می توانند با تولید فرش های 30 لغایت 40 رجی با مشخصه های فوق موفقیت خوبی در این بازار داشته باشند

ب- ژاپن:
ژاپن به لحاظ آنکه دارای جمعیت قابل توجهی است و مردم آن از درآمد بالایی برخوردارند به علاوه آنکه سنت نشستن روی زمین و استفاده از کفپوش در میان این کشور پر جمعیت رایج می باشد یکی از واردکنندگان بزرگ فرش دستباف می باشد. واردات فرش توسط کشورهای تولید کننده فرش به ژاپن همواره روند صعودی داشته است. کشورهای چین و پاکستان و ایران و هندوستان به ترتیب بیشترین صادرات فرش دستباف را به این کشور داشته اند. در حالیکه ارزش وزنی فرش دستباف ایران به ژاپن در سال گذشته معادل 1/2% فرش تولید شده در ایران می باشد از نظر ارزشی معادل 4/6% بوده است. در هشت ماهه اول سالجاری از نظر وزنی معادل 8/2% و از نظر ارزشی معادل 4/7% فرش ایران به ژاپن صادر شده است. در مورد بازار فرش دستباف در ژاپن باید چند نکته را مورد نظر داشته باشیم:

اولا بایستی توجه داشت فرش های ابریشمی تجاری بلحاظ وجود ابریشم ارزان و مناسب در کشور چین تولیدکنندگان چینی و حتی هندوستان می توانند فرش های ابریشمی تجاری ارزان وارد این کشور نمایند طبعاً رقابت تولیدکنندگان ایرانی در این بخش بسیار مشکل خواهد بود مگر آنکه بتوانیم فرشهای ابریشمی متمایز از دیگران و بالاخص چینی ها تولید نماییم ثانیاً بلحاظ تشابه فرهنگی چین با ژاپن بالاخص در شرایطی که دو کشور از نظر سیاسی روابط مطلوبی داشته باشند طبعاً نقوش اصیل چینی باب طبع بخش قابل توجهی از مردم ژاپن خواهد بود ثالثاً مردم ژاپن در اکثر موارد منجمله معماری همچون قدشان! سایز کوچک small را می پسندند در نتیجه باید فرش هایی روانه این بازار گردد که با معماری آن تناسب داشته باشد با عنایت به مواد فوق نکاتی را به صادر کنندگان وتولید کنندگان فرش باید جهت بازار ژاپن رعایت نمایند به شرح زیر است :

1 رنگبندی: ژاپنی ها به رنگ های شاد همانند کرم و طلایی و قرمز شاد و زرد و یشمی و سبز و آبی کمرنگ و ماستی بسیار علاقه دارند و در مجموع دوست دارند فرش آنها رنگ ملایم و آرامی داشته باشند.
2 طرح: درختی و گلدانی قم ، افشان لچک ترنج اصفهان ، طرح های مختلف و متنوع تبریز ، گلفرنگ مشهد و کاشمر و ماهی درهم ریز بافت مورد توجه این بازار است .
3 اندازه: همانطور که گفته شد اکثر مردم ژاپن در آپارتمان های 50 تا 70 متری زندگی می کنند بنابراین اندازه های کوچک پارچه و پرده ای و حداکثر 6 متری مورد نیاز این بازار می باشد.
4 بافتهای متوسط یا پست و تجاری معمولی در این بازار جایگاهی ندارد. به کیفیت فرش فوق العاده بها می دهند در مجموع داوطلب فرش های ریز بافت می باشند.
5 مواد اولیه: جهت این بازار باید از ابریشم مرغوب یا پشم ظریف و بالاخص پشمی که علاوه بر ظرافت دوام نیز داشته باشداستفاده کرد.
6 چنانچه تولید کنندگان و تجار استان خراسان رضوی قصد ورود به این بازار را دارند بافت فرش های 50 لغایت 70 رجی با سبک صابر منتهی خلوت و رنگ روشن ،گلفرنگ کاشمر ،افشان مشهد مناسب خواهد بود
ج- – سوئیس:

کشور سوئیس علیرغم کوچکی و جمعیت کم همواره از پنج کشور بزرگ واردکننده فرش دستباف در سطح جهان بوده است :بالاترین مصرف سرانه فرش دستباف متعلق به مردم کشور سوئیس می باشد به طوریکه تقریباً تمامی مردم این کشور از دارندگان و خریداران فرش دستباف می باشند و همواره این موضوع از روند صعودی برخوردار بوده است. رونق تجارت فرش دستباف در این کشور را باید مدیون فعالیت تجار ایرانی بدانیم که در طول قرن بیستم در بنادری همچون زوریخ و ایمبراخ به تجارت فرش ایرانی پرداختند.

کشورهای ایران و هندوستان و پاکستان و افغانستان و ترکیه و چین و مراکش و تونس و نپال و مصر از جمله کشورهایی هستند که به سوئیس فرش صادر می کنند. استفاده ازقیمت و استراتژی بازاریابی هزینه ای توسط کشور های رقیب بالاخص چین و هندوستان و پاکستان باعث گردیده است که سهم ایران در بازار این کشور از دهه هشتاد تاکنون روند نزولی داشته باشد. همواره فرش ایرانی گرانترین قالیها در این کشور بوده، به طوریکه در سال 1981 در حالیکه از نظر مقداری سهم ایران در این کشور 6/9% بوده از نظرارزش معادل 6/28% بازار این کشور را به خود اختصاص داده است به هر حال سه کشور ایران و هندوستان و پاکستان همواره تامین کننده بیش از 60% قالی مورد نیاز بازار سوئیس بوده اند. سهم این کشور از

فرش ایران در سال 1384 از نظر وزنی معادل 3/3% و از نظر ارزش معادل38% و در 8 اول سالجاری از نظر وزنی 36% و از نظر ارزش 38%می باشد. این موضوع نشانگر عرضه فرشهای تجاری و متوسط به بازار این کشور می باشد. بنابراین صادرکنندگان فرش به سوئیس باید قیمت تمام شده فرش عرضه شده را قویاً مد نظر قرار دهند. مهمترین نکات مورد توجه بازار فرش دستباف در این کشور به شرح زیر می باشد:

 

الف) رنگبندی: بازار فرش دستباف سوئیس ببیشتر به رنگهای مرده، ارام و ملایم و بالاخص به رنگهای کهنه طبیعی علاقمند است رنگهایی همچون پوست پیازی و کرم و سورمه ای مورد توجه مردم این کشور می باشد.
ب) طرحها و نقوش: طرح های خلوت و گل درشت نائین ، گبه فارس، طرح ها و نقوش اصفهان، تبریز، طرح ماهی درهم بیرجند و لچک ترنج و افشان مشهد و بالاخره انواع فرش های کهنه و قدیمی مورد تقاضای بازار این کشور می باشد.
ج) اندازه: ابعاد متوسط همچون پرده ای ،5/2*2 ، 2*2 ، 210*70/1 و بندرت 9 متری مورد نیاز این بازار می باشد.

د) نوع بافت: اگر چه اهل تشخیص می باشند ولی عمدتاً خواهان فرش با قیمت مناسب بوده و بیشتر رنگبندی برایشان مهم است ولی در موردفرش های قدیمی به ریزبافت بودن آن توجه دارند .درمورد گلیم و سوزنی خواهان جنس اعلا می باشند.
ه) مواد اولیه: استفاده از پشم گوسفندان ایرانی بالاخص نژاد قشقایی و بلوچ و کرمانشاهی و سایر نژادهای مشابه و رنگهای طبیعی باعث موفقیت در این بازار است.
به تولیدکنندگان و صادرکنندگان خراسانی علاقمند به این بازار تولید فرش هایی مشابه تولیدات شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی نیشابور توصیه می گردد.
د- آمریکا:

در دهه های اخیر امریکا از نظر وزنی و ارزشی دومین کشور واردکننده فرش دستباف بوده و در دو سه سال اخیر این کشور به بزرگترین مصرف کننده فرش دستباف تبدیل گردیده است. درآمد سرانه بالا، موقعیت اقلیمی، سبک معماری جدید و بالاخص استفاده از سرامیک و ;در معماری و جمعیت بالای این کشور و تنوع سلایق باعث گردیده است روند مصرف فرش دستباف در بازار فرش ایالات متحده امریکا از سال 1975 تاکنون به صورت مستمر افزایش داشته باشد. در حالیکه در سال 1980 قریب به ده درصد فرش های تولیدی کشورهای

تولیدکننده فرش در این بازار این کشور به فروش می رسید، هم اکنون نزدیک به 40% فرش دستباف هند و 40-50% فرش پاکستان و 35% فرش نپال و 60-70% فرش چین و 35-40% فرش ترکیه و بالاخره 20-25% فرش ایران به این کشور صادر می گردد.قبل از تحریم اقتصادی ایران توسط دولت امریکا هفت کشوربزرگ صادرکننده فرش به امریکا کشور های هند و چین و پاکستان و ایران و رومانی و ترکیه بوده اند. واردات فرش به کشور امریکا به صورت مستقیم از کشورهای تولیدکننده فرش یا به صورت غیر مستقیم از آلمان و فرانسه و کانادا

انجام شده و می شود. ایران در گذشته نه چندان دور (سال 1975) از نظر ارزشی بالغ بر 5/42% بازار فرش این کشور را در اختیار داشت ولی مجموعه از عوامل فرش باعث گردیده که بالاخص در طول مدت تحریم اقتصادی ایران بازار فرش امریکا در انحصار چین و هند و پاکستان قرار گیرد. بعد از شکستن تحریم واردات برخی کالاهای ایرانی مجدداً رفته رفته فرش ایرانی جایگاه گذشته خود را در بازار امریکا احیا می کند اگر چه از روند مطلوبی برخوردار نبوده ولی در هشت ماهه اول سالجاری این کشور بزرگترین واردکننده فرش ایرانی بوده ، از نظر مقداری 5/27% و از نظر قیمتی 23% فرش ایران را به خود اختصاص داده است. موضوع مهم در بازار فرش این کشور که می بایست مد نظر داشت اولاً این کشور مهمترین مرکز فروش

فرشهای تجاری است و تقریباً تمامی طرح ها و نقوش بلحاظ تنوع سلایق در این بازار بفروش می رسد منتهی برای بدست گرفتن بازار فرش امریکا یا حداقل احیای مهم 44% درصدی فرش ایران در گذشته به قول جناب آقای دکتر سبحه باید توجه خاصی به بخشی از آن یکصد نفر (خبرگان و — و دکوراتور ها) انجام گیرد. ثانیاً با توجه به جایگاه ویژه صادرکنندگان ایرانی در این کشور می بایست از نفوذ آنان در توسعه بازار فرش دستباف ایران استفاده شود.

توجه عزیزان صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش که این کشور را به عنوان بازار هدف خود انتخاب می نمایند به اعم سلایق و نیازهای مردم آن به شرح زیر جلب می نمایم:
1 رنگبندی: متنوع نمودن رنگها و -تبعیت آنها از رنگ رومبلی و پرده و به طورکلی دکوراسیون خانه، بالاخص کاربرد رنگهایی همانند شکلاتی ، قهوه ای کمرنگ ، سبز کمرنگ ، طلایی ، عاجی، نخودی ، طوسی، نقره ای ، کرم و در مجموع رنگهای روشن را به رنگ های تیره ترجیح می دهند.

2 طرح و نقشه: بازار فعلی امریکا عمدتاً طرح های خلوت و کم کار افشان و سراسر و عشایری و شاه عباسی گل درشت را می پسندند. با حفظ اصل خلوتی و کم کاری طرح ها و نقوش هریس ومشک آباد و انواع گبه فارسی و قم و نایین و اصفهان و بیجار و هراتی و افشان خراسان در این بازار از جایگاه خاصی برخوردارند.
3 اندازه:اندازه های کوچک و متوسط و بزرگ تا 40 متر مربعی مود نیاز این بازار می باشد ولی تلاش گردد اندازه های بزرگتر از 9 متر مربع حتماً با اخذ سفارش قبلی تولید گردد بازار امریکا بلحاظ مهاجرین متنوعی که از اقوام مختلف دارد تمامی اندازه ها منجمله ذزع و نیم و قالیچه و پرده ای و 2*3 متری و در مواردی 3*4 متری و در مواردی 4*6 متری و 5*8 متری را نیاز دارد.

4 بافت: در این مورد نیز تنوعی از سلایق در این بازار وجود دارد. به بافته های سنتی و بومی اهمیت خاصی می دهند. ضخامت فرش برایشان مهم است. نسل میانسال و پیر بیشتر طرفدار فرشهای با رجشمار بالا و اصیل و نسل جدید عمدتاً به بافت کمتر اهمیت داده و رنگبندی و قیمت فرش برایشان مهم است.
5 مواد اولیه: استفاده از پشم ایرانی از نژاد های مختلف گوسفندان ایرانی به تناسب رجشمار و ظرافت فرش و ابریشم مرغوب و بالاخره رنگ های طبیعی یا رنگ های کرومی و متال از مواد رنگزای شیمیایی برای این بازار توصیه می گردد.
ختم کلام آنکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی می بایست با اتخاذ استراتژی مناسب بازار فرش های تجاری و نفیس این کشوررا در اختیار گیرند
ه- انگلیس:

کشور انگلستان و بالاخص شهر لندن در گذشته ای نه چندان دور در رابطه با فرش دستباف نقش کشور آلمان و بندر هامبورگ را داشته و مجموعه ای از نفیس ترین فرشهای جهان در این بازار عرضه می شده. بسیاری از کشورهایی که امروزه از هامبورگ فرش تهیه می نمایند زمانی به لندن رفته و از این شهر قالی به قالی کشورهای اروپایی ارسال می گردید. اما در سالهای اخیر با عنایت به موضوع فوق و مسائل جمعیتی بازار فرش انگلیس راکد شده است. در سال 1999 معادل 1505911 متر از شش کشور مهم تولیدکننده فرش به این کشور صادر گردیده است که سهم ایران 281101 متر مربع ، هندوستان 274276 متر مربع ، نپال 30096 مترمربع ، پاکستان 148455 مترمربع ، چین 275995 مترمربع ، ترکیه 282909

مترمربع و مابقی آن مربوط به سایر کشورها بوده است. در دهه های 60 لغایت 80 میلادی بالغ بر 80% فرش وارد شده به این کشور مجدداً صادر می گردیده است ولی از دهه 80 صادرات مجدد فرش از این کشور بسیار کمرنگ گردیده است و در سالهای اخیر کشورهایی که از تورم کمتری برخوردار بوده یا به هر دلیلی توانسته اند قیمت تمام شده کمتری برای تولید داشته باشد در بازار این کشور از موفقیت بسیار خوبی برخوردار بوده اند .چین و پاکستان و هندوستان از اینگونه کشورها می باشند. در سالهای (5-2004) کشور انگلیس جایگاه فروش 4% فرشهای ترکیه و 5/2% فرش تولیدی نپال و 5% فرش پاکستان و 7% فرش چین بود که نشانگر مهم بودن قیمت برای مردم این کشور است. در سال 1384 از نظر وزنی24 درصد و از نظر ارزشی معادل 8/1% و در هشت ماهه سال جاری از نظر وزنی 3% و از نظر ارزشی 4/2% فرش کشورمان به این کشور صادر گردیده که مقایسه نسبتهای وزنی و ارزشی نشان می دهد که این بازار بیشتر مناسب فرشهای تجاری با قیمت مناسب می باشد. در قیاس ساده تر فرشهای ایرانی که در سال 1384 به بازار این کشور صادر شده اند از نظر وزنی معادل ژاپن ولی از نظر ارزشی یک سوم آن بوده اند.

علیهذا توجه عزیزان تولیدکننده فرش جهت بازار انگلیس را به اعم نکاتی که می بایست رعایت نمایند به شرح زیر جلب می نمایم:
1 رنگبندی: مشابه بازار امریکا از نظر رنگبندی تابع مد روز هستند و دوست دارند رنگ قالی آنها با رنگ رومبلی ،پرده و رنگ ساختمان خوانایی داشته باشد. خریداران خاص و آشنا به فرش رنگهای طبیعی و آرام را می پسندند.
2 طرح ها و نقوش: طرح های اصیل قشقایی و کردستان بالاخص بیجار و گلفرنگ و بلوچ و اصفهان و قم و تبریز و زیرخاکی کاشمر و افشان مشهد و همدان و بالاخص طرحهای خلوت شیرازی را دوست دارند.

3 اندازه: فرشهای کوچک پارچه و متوسط شامل قالیچه و کناره و پرده ای و 2*3 متری و 5/2*2 متری و 7/2*1/3 و به مقدار کم 4*3 متری و 3*3 متری و 5/3*5/2 متری مورد تقاضا می باشد.
4 بافت: در بازار انگلیس قیمت فرش نقش بسیار عمده ای را ایفا می نماید ولی برای مصرف کنندگان خاص رجشمار بالا و براق بودن موضوع مهمی محسوب می گردد و برای فرشهای عتیقه نیز مشتریان زیادی در این کشور وجود دارد.

مواد اولیه: تلفیقی از پشمهای مختلف ایرانی بگونه ایکه قیمت تمام شده مناسب باشد و در عین حال از حداقل کیفیت لازم برخوردار باشد برای بافت فرش های تجاری باب این بازار کفایت می نماید بیشترین تمرکز تولیدکنندگان در زمینه چیدن رنگها باشد.را تصاحب و البته تولید و عرضه فرش های ارزان قیمت وپست از طرف تولیدکنندگان ایرانی ضمن آنکه به نام قالی ایران ضربه میزند انتظارات بافندگان ایرانی را (به لحاظ لزوم تامین زندگی آبرومندانه برای آنان) فراهم نمی نماید.
و—ایتالیا:

ایتالیا همواره یکی از سه کشور مهم واردکننده فرش دستباف از ایران بوده است. این کشور در سال 1981 معادل 737000 مترمربع به ارزش 58095 هزار دلار از کشورهای مختلف واردات فرش دستباف داشته که بالغ بر 50% آن از کشورهای پاکستان و ایران و مابقی به تریتب از کشورهای هندوستان و ترکیه و چین و افغانستان بوده است. در سال 1999 میزان واردات فرش به ایتالیا بالغ بر 2382607 مترمربع(معادل تقریباً 10% بازار جهانی فرش و 14% بازار فرش اروپا) بوده که قریب به 1462386 مترمربع از ایران و مابقی از کشورهای چین و پاکستان و هندوستان و ترکیه و ; تامین و این کشورها در ردیف های بعدی قرار داشتند. این کشور در سال 1384 از نظر وزنی 1/9% در بین خریداران فرش ایران درتبه سوم پس از

آلمان و امریکا و از نظر ارزشی با 6/8% پس از آلمان و امریکا و امارات متحده عربی در ردیف چهارم قرار گرفته است.فی الواقع ارزش وزنی فرشهای صادره نزدیک به چهار برابر فرشهای صادره به امارات متحده است اما از نظر ارزشی امارات متحده عربی در رتبه بالاتر از ایتالیا قرار گرفته است. در هشت ماهه اول سال جاری سهم این کشور از صادرات فرش ایرانی به صورت وزنی معادل 5/1% و از نظر ارزشی معادل 4/9% بوده است و این بدین معنی است که بازار فرش این کشور نیز عمدتاً خواهان فرشهای تجاری است. در اربطه با بازار ایتالیا باید به این نکته توجه داشت که در بین کشورهای اروپایی از نظر سیاسی در حال حاضر ایتالیا مهمترین مناسبات را با کشورمان داراست لذا باید از این مناسبات سیاسی خوب در جهت توسعه صادرات فرش استفاده کرد.

قالیهایی که با هدف فروش در بازار ایتالیا بافته می شود باید دارای ویژگی های ذیل باشد:
1 رنگبندی: مردم قسمت های شمالی این کشور عمدتاً طرفدار رنگهای تیره همانند سورمه ای و لاکی و شتری و; می باشند و در شهر های جنوبی از رنگهای زنده و شاد همانند کرم و صورتی و طلایی و سبز شفاف و ;را می پسندند.
2

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/6/31
7:44 صبح

دانلود پروژه مقاله بررسی رابطه بین مهارت مذاکره مدیران بازرگانی

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله بررسی رابطه بین مهارت مذاکره مدیران بازرگانی با فروش شرکت word دارای 128 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله بررسی رابطه بین مهارت مذاکره مدیران بازرگانی با فروش شرکت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود پروژه مقاله بررسی رابطه بین مهارت مذاکره مدیران بازرگانی با فروش شرکت word

مقدمه
تعریف موضوع تحقیق
تاریخچه و سابقه موضوع تحقیق
اهمیت وضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
چهارچوب نظری تحقیق
ارکان اساسی مذاکره
فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی
روش تحقیق
قلمرو تحقیق
ابزارهای گردآوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل داده ها
محدویت های تحقیق
تعریف واژگان و اصطلاحات به کار رفته در تحقیق

فصل دوم
ادبیات تحقیق
تعریف مذاکره
ارکان اصلی مذاکره
مراحل اصلی در فراینده مذاکره
اقدامات و مراحل انجام کارقبل از مذاکره
هدف و نتایج مذاکره
پیش بینی جهت احتمالی مذاکرات
تهیه و پیش نویس دستور جلسه
فواید تشکیل در دفتر
دفاع از اصول اولیه مذاکرات و رفع عوامل بازدارنده
چانه زنی
توافق اشکار و نهان
روش های مذاکرات بازاریابی
انواع اساسی مذاکره
مهارت های مذاکره و نفوذ
تاکتیک های اساسی در مذاکره
پاره ای از تاکتیک های خدعه امیز رایج
شش اصل کلیدی در مذاکره
اصول مذاکرات فروش
سوگیری فرهنگی در مذاکره
مسائل میان فرهنگی در مذاکره
بررسی تطبیقی سبک های مذاکره در جهان
جنبه های اخلاقی مذاکره
سی نکته و رهنمود در مذاکره
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
جامعه و نمونه آمری مورد تحقیق
روش و ابزار گردآوری اطلاعات
روش وبررسی اسناد و مدارک
روش میدانی
پرسشنامه
روش ها و فنون آماری

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات
برسی فرضیه تحقیق
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری از فرضیه
پیشنهادات
منابع و مآخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود پروژه مقاله بررسی رابطه بین مهارت مذاکره مدیران بازرگانی با فروش شرکت word

فهرست منابع فارسی
1- رابینز ، استیفن ، « رفتار سازمانی » ، ترجمه پارسائیان و اعرابی ، انتشارات : دفتر پژوهش های فرهنگی ، چاپ پنجم ،
2- رابینز ، استیفن ، « مبانی رفتار سازمانی » ، ترجمه : کبیری ، انتشارات : دانشگاه آزاد اسلامی ، چاپ چهارم ،
3- ارتل ، دنی ،‌« پس از گفتن بله : مذاکره حفظ رابطه بعدی » ، ترجمه : امینی ، مجله : گزیده مدیریت ، شماره 44 ، بهمن 1383 ، صفحه 41-
4- اسماعیل پور ، حسن ، « مدیریت بازاریان بین المللی » ، انتشارات : نگاه دانش ، دانش ، چاپ دوم ،
5- انواری رستمی ، علی اصغر ، « سیستم های خرید و انبارداری و توزیع » ، انتشارات پیام نور ، چاپ اول ،
6- جان بست ، « روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری » ترجمه : پاشا شریفی – طالقانی ، انتشارات : رشد ،
7- حافظ نیا ، محمدرضا ، « مقدمه ای برروش تحقیق در علو انسانی » ، انتشارات سمت ، چاپ چهارم ،
8- حسینی ، میرزا حسن ، «‌ بازاریابی بین المللی » ، انتشارات پیام نور ، چاپ اول ،
9- حسینی ، میرزا حسن ، « مدیریت بازار و بازاریابی » ، انتشارت پیام نور ، چاپ دوم ،
10- خاکی ، غلامرضا ،‌ « روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی » ، نشر درایت ، چاپ اول ،‌
11- خاکی ، غلامرضا ، «روش تحقیق در مدیریت »،انتشارات ذانشگاه آزاد اسلامی ،ج اول ،
12- دلاور ، علی‌ ، « مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی » ، انتشارات رشد ،
13-رضائیان ، علی «اصول مدیریت » ،انتشارات سمت،چاپ دوازدهم,
14- رضائیان ، علی ، « مدیریت تعارض و مذاکره » ، انتشارات سمت ، چاپ دوم ،
15- عمیدی ، علی ، « نظریه ی نمونه گیری و کاربردهای آن » ، جلد اول ، مرکز نشر دانشگاهی ، چاپ اول ،
16- فلمینگ ، پیتر ، « فن مذاکره موفق » ، ترجمه : نمازی ، انتشارات یساولی ، چاپ دوم ،
17- فیشر ، راجر و ویلیام یوری ، « اصول و فنون مذاکره » ، ترجمه : حیدری ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ، چاپ هفتم ،
18- مقیمی ، محمد ، « سازمان مدیریت و رویکردی پژوهشی » انتشارات ترمه ، چاپ دوم ،
19- نادری ، عزت ا; ، « روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی » ، انتشارت بدر ، چاپ اول ،
20- هاریس ، چارلز ادیسون ، « فنون مذاکرات تجاری » ، ترجمه : محمد ابراهیم گوهریان، انتشارات : شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ، چاپ دوم ،
21- هلر ، روبرت ، « فنون مذاکره » ، ترجمه : شریعتی راد ، انتشارات سارگل ، چاپ دوم ، 1383

 

 

فهرست منابع انگلیسی
1- Andrea , Ron , “Executing profitable sales Negotiations : selling value , not price” , Industrial and commercial Training , Volume 37 , Number 1 , 2005 , PP.18-

2- Ashcroft , Stephen , ” commercial negotiation skills ” , Industrial and commercial training , volume 36 , number 6 , 2004 , PP.229-

3- Buskirk , H.Richard and Bruce D.Buskirk , ” selling ” , mcgraw – Hillbook , International Edition ,

4- Daniels , Shirley , ” closing the deal ” , work study , volume 47 , number 2, 1998 , PP.56-

5- Ertel , Danny , ” Training negotiation in corporatecop ability ” , Harvard Business Review , 1999 , may – june

6- Fells , Ray , ” Preparation for negotiation Issue and process ” , personnel Review , volume 25 , number 2 , 1996 , PP.50-

7- Gateora , Philip R. and pervez N.Ghauri , ” International marketing ” , European Edition , mcgraw – hill Publishing ,

8- Gulbro , Robert and Paul Herbig , ” Cross – Cultural negotiating processes ” , Industrial management & Data systems , Volums 9 , number 3 , 1996 , PP.17-

9- Hellriegel , Don , john W.Slocum and Richard W.Wood man , ” organizational Behavior ” , seven edition , west publishing ,

10- Katler , Philip , ” marketing management ” , the millennium Edition , prentice Hall International ,

11- Lancaster , Geott and lester massingham , ” Essentials of marketing : text and cases ” , third edition , mcgrow – hill publishing ,
12-Magnet , m , ” the new Golden Rule of Business ” Fortune , February 21 , 1994 , PP.60-

13- manning , Tony and Bob Robertson , ” Influencing and negotiating skills : some research and reflectios part I : Influencing strategies and styles ” , Industrial and commercial training , volume 35 , number 1 , 2003 , PP.11-
14- manning , Tony and Bob Robertson , ” Influencing and negotiating skills : some research and reflections part II : Influencing styles and negotiating skills ” Industrial and commercial training , Volume 35 , number 2 , 2003 , PP.60-

15- Pullins , Ellen , Curtisp , Haugtvedt , Peter Dickson , Leslie Fine and Roy Lewicki , ” Individual differences in intrinsic motivation and the use of cooperative negotiation tactics ” , journal of Business & Industrial marketing , Volume 15 , number 7 , 2000 , PP.466-

16- Quint , Barbaba , ” six rules of engagement : negotiating deals with Vendors ” , managing Library Finances , Volume 10 , number 1 , 1997 , PP.4-

17- Wimsatt , Almamintu and jule B.Gassenheimer , ” Negotiation differences between too diverse cultures ” , European journal of marketing , Volume 30 , number 4 , 1996 , PP.20-

 

مقدمه :

دنیایی که در آن زندگی می کنیم شاهد تحولات شگرفی است . سرعت این تحولات روز به روز بیشتر می شود به طوری که به هیچ وجه با گذشته های دور قابل قیاس نیست . اگر بخواهیم آمادگی همراهی و توان لازم برای همگامی با این تحولات داشته باشیم به ناچار باید اطلاعات ، دانش ، ابزارها و توانمندی های مناسب و ضروری را در خود ایجاد و شکوفا کنیم . در این میان هم مدیر علاوه بر توانایی های فنی نیاز به داشتن مهارت هایی  در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران را باید لازمه ی کار خود قرار دهد چون کار مدیر دستیابی و رسیدن به اهداف سازمانی است حال برای رسیدن به این اهداف سازمانی از مهارتهای ارتباطی که بنحوی برطرف مورد نظر خود بتواند نفوذ پیدا کند باید استفاده کند . هر روز که می گذرد همه ما چه به عنوان یک فرد ، مدیر ، سازمان و شرکت در محدوده گسترده تر و پیچیده تری از ارتباط با دیگران قرار می گیریم

مهارت ایجاد ارتباط مؤثر و کارآمد یکی از مهمترین مهارت های لازم برای هر مدیر به شمار می رود زیرا موفقیت یک مدیر بیش از آنکه به تواناییهای تکنیکی اش مربوط باشد به توانایی او در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران بستگی دارد نتایج تحقیقی که توسط نشریه Fortune بر روی 200 مدیر از شش شرکت انجام شده حاکی از آن بوده که بزرگترین عامل شکست مدیران ، ضعف مهارت های ارتباطی آنان بوده است . ( Ertel , 1999 , 23  )

یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی ، مهارت در مذاکره1 است[1] ، مذاکره یعنی راه نفوذ در دیگران به منظور مبادله ی افکار یا اشیاء مادی است، مذاکره مهم ترین و رایج ترین وسیله برقراری ارتباط بین انسان هاست . و چون تمام نیازها ، ادامه زندگی ، امنیت ، آسایش زندگی ، رفاه اقتصادی ، افزایش آگاهی ، بالابردن سطح زندگی و پیشرفته ترین سطح این است که ، با دیگران برای تأمین نیازهای خود به توافق برسند

روابط به دلیل وجود اهداف مشترک وجود دارد ، و بر این دلالت دارد که ابزار دستیابی به این اهداف توسط طرف های در حال مذاکره تقسیم می شوند ، بنا بر این فرآیند مذاکره خریدار و فروشنده به طور همزمان با عناصر همکاری و تعارض روبرو می شوند . همکاری ،‌اهداف متقابل و فردی را تأمین می کند در حالی که تعارض محیط رقابتی را برای دو طرف فراهم می کند برای اطمینان از این که این توافق از نفع شخصی شان حمایت می کند . ( wimsaatt and Gassenheimer , 1996 , 21  )

برای حداقل کردن این تعارض و برای رسیدن به راه حل های مصالحه ، استفاده و کاربرد
مهارت های مذاکره و انتخاب تاکتیک های مناسب مفید است

یکی از نقش های مدیر از نظر مینتز برگ نقش مذاکره کننده است.(رضائیان1380، 19)

 یکی از عوامل اساسی و بسیار مهم بر موفقیت و پیشرفت شرکت ها برخورداری مدیران این سازمان ها از مهارت ها و فنون مذاکره می باشد که این خود یک عامل بسیار مهم در موفقیت و انجام مذاکرات و عقد قراردادها می باشد پس یکی از توانمندی های مهارتهایی که برای مدیر لازم است فراگیری و کسب مهارت مذاکره است

تعریف موضوع تحقیق

در دنیای امروز ، دگرگونی هایی بسیار زیاد همراه با گسترش رقابت درزمینه های متنوع ،‌ بویژه در بازارها مشاهده می شود بازاریابی از محدوده ی تولید ، قیمت گذاری ، شناسایی بازار و توزیع کالا فراتر رفتند و شرکت ها مجبور به ایجاد تماس و ارتباط با خریداران بالقوه و بالفعل می نماید با توجه به تغییر در زمینه مفهوم بازاریابی که از کسب سود از طریق افزایش فروش برمبنای تولید به کسب سود از طریق ارضای   نیاز خریداران بر مبنای خریدار و مصرف کننده تغییر جهت داده  خواه ناخواه مصرف کننده و خریدار که در این  مفهوم فرصت مشارکت پیدا نموده است به آنان نیز  حق تصمیم گیری مربوط به کارشان داده شده است دراین جا اهمیت مذاکره بیش از هر زمانی دیگر روشن دیده شده است و هر چه افراد بیشتری در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند احتمال عدم توافقها نیز بیشتر خواهد شد با توجه به این موارد آشنایی مدیر و بازاریاب با مهارت های اساسی مذاکره امروزه از اهمیت خاصی برخوردار شده است . آشنایی و نهایتاٌ سلطه به اصول و مهارت هایی در مذاکره مدیران را به این توان مجهز می کند که در جریان ارتباطات با دیگران از پایین ترین و ابتدایی ترین مذاکرات تا بالاترین حد خودش یعنی مذاکرات بین المللی با طرف های مذاکره به نحوی مذاکره کنند که توافق حاصل از مذاکرات معقول ، منطقی و در بیشتر مواقع به نفع خود باشد

بنابراین مساله اصلی تحقیق به صورت زیر تعریف می گردد

رابطه بین مهارت مذاکره مدیران بازرگانی با فروش شرکتهای کاشی و سرامیک چگونه است؟

تاریخچه و سابقه موضوع تحقیق :

با بررسی تحقیقات انجام شده در داخل کشور که از طریق مطالعه پایان نامه ها در کتابخانه ها و مرکز اسناد و مدارک و بررسی پایان نامه های خارجی که از طریق سایت UMI انجام گرفت , سابقه ای از انجام پروژه ای مرتبط با موضوع وجود ندارد

فقط تحقیقی در سطح بین الملل توسط رون آندریا که طی سال 2005 مهارت مذاکره در فروش را مورد بررسی قرار داده که هدف از این تحقیق شناسایی راه حل هایی جهت اجرای مذاکرات فروش بود در این تحقیق 2000فروشنده به طور یکسان از 500 شرکت ثروتمند از همه صنایع را مورد بررسی فرار دا د.و محققانی دیگر نظیر تونی مانینگ و باب ربرتسون بروی مهارت مذاکره و نفوذ در دو بخش طی سال 2003 و پولینس و دیگران که در مورد تفاوت های فردی و انگیزش در استفاده از مهارت های مذاکره در سال 2000 را مورد تحقیق قرار داده اند

اهمیت و ضرورت تحقیق :

مذاکره امروزه یکی از با اهمیت ترین و مهمترین کار هر مدیر به حساب می آید . هر مدیر خواه ناخواه مرتبط با افراد زیر دست و مافوق و کلیه افرادی که به نحوی با سازمان مرتبط در تماس اند برخورد دارد این ارتباط خود نشان دهنده مذاکره است یعنی این ارتباطات به همین جا ختم نمی شود . بلکه وقتی این ارتباطات از مرزهای سیاسی کشورها می گذرد رابطه پیچیده تری تحت عنوان روابط خارجی پیش می آید که این نوع ویژه ای از مذاکرات و توانمندی های فوق العاده ای را طلب می کند این فرآیند امروزه با سرعت و تنوع و پیچیدگی خاص خودش به پیش می رود که این یک حقیقت غیر قابل انکار و قطعی به شمار می آید عدم تسلط به اصول فوق باعث خواهد شد که ، علاوه بر منافع فرد سازمانی ، منافع کلان و ملی نیز در معرض تضییع و خطر قرار می گیرد . بنا بر این برای حفظ منافع خرد و کلان و تقویت فرهنگ مذاکراتی باید به نحو شایسته ای اقدام مثبت و سریعی در این زمینه ایجاد ، توسعه و تقویت این عامل انجام گیرد با این وجود در ایران بسیاری از مدیران روش درست انجام کار مذاکره را نمی دانند هر چند این افراد جهت انجام امور تجاری خود دائماٌ در حال مذاکره اند ، لیکن حرف انجام عملی دلیل بر آن نمی شود که آن عمل درست انجام شود ، مذاکره هم احتیاج به دانش و مهارت خاص خود دارد که مدیران ما بایستی با این مهارت ها آشنایی پیدا کنند و آن را به خوبی فراگیرند و از جنبه  علمی آنر ا  بیاموزند با برخورداری از مهارت در مذاکره بدون اتلاف وقت و انرژی و منابع به راحتی می توانند از نقطه نظرات هم مطلع شوند و به خوبی از این مذاکرات سود ببرند

از ضروریات این تحقیق آن است که با توجه به جنبه  رقابتی شدن امروزه شرکت ها,انتصاب مدیرانی که بتوانند فروش شرکت را بالا ببرنداز اهمیت بالایی برخوردار است

 اهداف تحقیق :

مذاکره یکی از کارهای روزمره یک مدیر به حساب می آید برای جلوگیری از اتلاف وقت و نتیجه داشتن این مذاکرات چه خوب است که مدیران ما از دانش  و مهارت مذاکره1 بهره گیرند تا به نتایج اصولی برسند

هدف اصلی از این تحقیق عبارت است از

ارزیابی تاثیر مهارت مذاکره مدیران بازرگانی با فروش شرکت در صنعت کاشی و سرامیک است

چهارچوب نظری تحقیق :

برنامه ریزی ,هدایت و تحلیل نتایج مذاکرات تجاری ,عناصر کلیدی تجارت موفقیت آمیز است

بهبود مهارتهای مذاکرات تجاری یک وظیفه مشکل ,با ارزش و اغلب از نظر شخصی چالش بر انگیز است . این پدیده ای خارق العاده است که مذاکرات می تواند شامل بعد وسیعی از موضوعات پیمانی ,تجاری و مالی باشد ,در بسیاری از موارد مذاکرات بسیار پیچیده تر می شوند

سرعت تجارت افزایش یافته است فشارشدید را بر آن افرادی که در جستجوی مذاکره هستند که می خواهند امتازات بهتری از مذاکره را بدست آورند,قرار می دهند. کاربرد مهارت های مذاکره وقتی به درستی انجام شود فعالیت حرفه ای می شود.(Ashcroft,2004,229)

بیشتر فروش های تجارت با تجارت مستلزم مهارت های مذاکره است . (katler,2000,638)

تعاریف زیادی از مذاکره وجود دارد

فارینتون و واترز مذاکره را

فرایند حل اختلاف عقیده هایی که در معاملات پیمانی بین خریدار و فروشنده بوخود می آید.که در این تعریف مختصر از مذاکره نیاز برای فرآیند را تاکید می کند . (Ashcroft.2004,230)

فیشر و دیگران می گویند که مذاکره وسیله ای اساسی در بدست آوردن این است که شما از دیگران چه می خواهید.pullins & etal,2000,467))

 مذاکره فرآیند ، تصمیم گیری توافقی بین افراد به هم وابسته و با توجیحات متفاوت است و یا می توان گفت مذاکره فرآیندی است که دو یا چند نفر یا گروه دارای هدف های مشترک و متضاد ، طرح های پیشنهادی خود را بیان می کنند و شرایط خاص خود را مورد بحث قرار می دهند تا احتمالاٌ به توافق برسند به عبارت دیگر مذاکره در صورتی مشترک است که طرفین ترجیحات متفاوتی داشته باشند . مذاکره به معنی گفتگو ، بحث یا چانه زنی جهت دستیابی به توافقی در معاملات بازرگانی می باشد که شامل مراحل برنامه ریزی ، ارزیابی و در مرور و تجزیه و تحلیل می باشد از این رو می توان گفت که مذاکره نوعی از ابزار ارتباطی بین دو طرف برای نیل به توافق پیرامون نیازها و نظرات متفاوت است

 

ارکان اساسی مذاکره :

ارکان مذاکره از چهار عامل اساسی تشکیل می شود که عبارتند از 1- هدف مذاکره 2- روش های مذاکره 3- افراد و ویژگی ها و توانمندی های مذاکره 4- اطلاعات لازم جهت برگزاری مذاکرات موفقیت آمیز ( حسینی ، 1372 ، 200 )

 

مراحل اصلی در فرآیند مذاکره عبارتند از

1- آمادگی

2- ارائه پیشنهاد

3- چانه زنی

4- خاتمه دادن

این مراحل در بعضی مذاکرات می تواند در مرحله دیگر تا حدی ادغام شود که آنها به عنوان مراحل مجزا قابل شناسایی نیستند . ( Daniels , 1998 , 57  )

مذاکره جنبه مهم فروش است درک فرایندهای درگیر در ایجاد رویاروی های موثر تر خریدار و فروشنده برای پیشرفت هم تئوری و هم عمل موثر است. pullins & etal,2000,466))

لی و دوبلر12 شرایط زیر را فهرست کرده اند که در آن مذاکره رویه مناسبی برای منعقد کردن فروش است

 1- هنگامی که عوامل بسیاری نه فقط بر روی قیمت بلکه بر کیفیت خدمت فراهم می شود

2- وقتی که ریسک های تجاری به طور صحیح از پیش تعیین نمی شود

3- وقتی که دوره ی بلند زمانی برای تولید اقلام خریداری شده مورد نیاز است

4- وقتی که مکرراٌ در تولیدات به خاطر سفارشات در حال تغییر زیاد وقفه ایجاد شود . (katler,2000,638)

فرضیات تحقیق

هر تحقیقی برگرفته از خلاقیت محقق و ابتکار آن به شمار می آید محقق در این رابطه به موضوعی می پردازد که در نوع خود تازه و نو است لذا محقق برای بررسی این پدیده که در ذهن او در قالب مسئله رخ می دهد اقدام به طرح فرضیه ای می نماید که از طریق اثبات یا رد فرضیه به صحت و سقم مسئله ایجاد شده پی می برد ، هیچ تحقیقی بنحوی انجام نمی گیرد مگر این که در فرضیاتی درست و سنجیده برخوردار باشد

فرضیه اصلی : بین مهارت مذاکره مدیران بازرگانی با فروش شرکت رابطه وجود دارد

 

 

 

روش تحقیق

نوع تحقیق بر اساس هدف : این تحقیق هدفش بهبود در مهارت های مدیر در انجام مذاکره می باشد که از نوع تحقیق کاربردی می باشد

نوع تحقیق بر اساس ماهیت و روش :

این تحقیق از آن جهت که برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها صورت می گیرد از نوع تحقیق همبستگی است

قلمرو تحقیق :

1-قلمرو مکانی

از عمده ترین نکات مورد توجه در یک تحقیق علمی تعیین حد و مرزهای مساله مورد تحقیق  است ، در این راستا باید قبل از شروع تحقیق مساله مورد تحقیق را از جنبه های مختلف محدود نمود تا چهار چوب کمی روشن گردد و از اتلاف بیهوده وقت و منابع در مورد مطلبی که مربوط به تحقیق نمی باشد جلوگیری نمود ، بنابراین : به دلیل اینکه یکی از متغیرهای تحقیق رقم فروش می باشد و با توجه به این مطلب که سازمان ها رقم فروش واقعی خود را در اختیار مراجعین نمی گذارند لذا در صنعت مربوط در جمع آوری اطلاعات باید سعی شود کارخانجاتی انتخاب شوند که در بورس پذیرفته شده اند زیرا رقم فروش آنها در اسناد ارائه شده به بورس موجود و نسبت به سایر منابع قابل استنادتر است

به دلیل اینکه در صنعت مربوط کاشی و سرامیک تعداد کارخانجات پذیرفته شده در بورس 9 عدد می باشد بدین دلیل نیاز به نمونه گیری نبوده و برای جمع آوری داده ها از روش سرشماری استفاده می شود


 

1- Negotiation

1- Negotiation skill

1- Preparation

2- making offers

3- bargaining

4- Closure

1- Lee and Dobler


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/6/31
7:44 صبح

دانلود پروژه مقاله در مورد بتن ریزی پی word

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله در مورد بتن ریزی پی word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله در مورد بتن ریزی پی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله در مورد بتن ریزی پی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله در مورد بتن ریزی پی word :

بتن ریزی پی

پی (Foundation):
پی، یک بخش مهمی از ساختمان می‌باشد، چرا که ممکن است خاک تحمل فشار زیاد ساختمان را نداشته باشد.
انواع پی:
• پی منفرد
• پی گسترده

• پی نواری
• پی ذوذنقه‌ای
پی (شالوده):
هدف از اجرای پی تهیه بستر مناسب و محکم در سازه می باشد که تما م نیروهای وارده شا مل بارهای مرده وزنده و نیرو های ناشی از زلز له توسط تیرها به ستون ها انتقال داده شده وتوسط ستونهای پی ها منتقل می گرددبنابراین دقت در اجرای صحیح پی علاوه بر مسئله استحکام باعث نظم و ترتیب در اجرای بقیه مراحل سازه نظیر : ستون، پله و سفت کاری ساختمان می گردد برای اجرای شالوده یا پی تقدم و تاخرخود عمل ها وکنترلها به شرح زیرند:
1 آکس بندی یا پیاده کردن محورها
2 کنترل موقعیت و امتداد محورها و دادن اجازه گود برداری
3 گود برداری وپی کنی
4 کنترل رقوم ها و ابعاد وریختن بتن مگر یا بتن نظافتی
5 انجام قالب بندی

6 کنترل شکل ،ابعادواستحکام قالب ودرزها
7 آرماتور بندی فونداسیون وریشه های انتظار آن
8 بتن ریزی(بعد از آماده نمودن نسبت های اختلاط،آماده بودن وسایل اختلاط،حمل وریختن بتن)
9 قالب برداری

محل تقاطع محورها اصولا محل قرارگیری ستونها نیز می باشد.مرحله بعدی پس از تعیین محورها،ریختن گچ شناژهاوفونداسیون درفواصل مشخص شده در نقشه می باشدکه برای این کار ابتدامحل شناژیا فونداسیون رابرروی محور متناسب باآن مشخص نموده،به اندازه ضخامت قالب

آجری به علاوه نصف اندازه عرض خود شناژدر یک طرف محوروبه همین اندازه نیز درطرف دیگر محور فاصله رادرنظرگرفته وگچ می ریزیم وبرای فونداسیون نیز همانندشناژها فاصله ابعاد فونداسیون نیزهمانند شناژها فاصله ابعادفونداسیون تا محورعبورکرده ازفونداسیون درهمان امتداد درنظرگرفته به علاوه cm15-12(ضخامت قالب آجری) نموده ونقشه را مشخص می نماییم.(خط گچ فونداسیون رابرروی زمین تعیین می نماییم)

خاکبرداری و پی کنی :
خاکبرداری و پی کنی در صورت عمق کم توسط نیروی انسانی انجام گرفته و در صورت عمق زیاد این کار توسط ماشین آلاتی از قبیل تراکتور بیل دار ، لودر و ; صورت می پذیرد بنا به شرایط اجرائی خاکبرداری و پی کنی سوله با دست انجام گرفت که جهت اجرای قالبندی دیوارد] پی حداقل cm10 از هر طرف خاکبرداری بیشترصورت گرفت .

نکته : آنچه که در همه خاکبرداریها می بایست مورد توجه قرار گیرد تراز کف خاکبرداری بوده که آنهم حتماٌ می بایست توسط نیروی انسانی و با دست صورت گیرد .
بتن ریزی پی:
درمحل این دو کارگاه پی در جهت طولی به صورت نواری ودر جهت عرضی فقط شناژ داردوبرای آرماتور ریزی میلگردهای بالای نوارها از خرک استفاده شده . درطراحی پی بهتراست از خاموت استفاده نشود زیرا مقداری برش را تحمل کرده

ولی از ضخامت بتن کم شده ودر نتیجه صلبیت پی کمتر می شود. ولی خاموت در پی برای جلوگیری ازپیچش موثراست بنابراین در صورت نامنظم بودن پلان (دریک راستا نبودن ستونها)داخل پی خاموت قرار می دهیم .
وظیفه شناژ این است که درهنگام زلزله پی ها نسبت به هم فرار نکنند. شناژهامانع از نشست غیر یکنواخت پی نمی شوند(چون سختی زیادی ندارند) . درطراحی شناژ را برای 5% بار محوری سنگینترین ستون به صورت کششی طراحی می شوند .حداقل ابعاد شناژ 4 میلگرد 12 می باشدکه به فاصله 25سانتیمتر بسته می شود .در آرماتوربندی میلگردهای شناژ را در برستون قطع نمیکنیم وبایستی حتمأ آنهارا ادامه داد تا از زیر ستون بگذرند .

قالبندی پی :
قالبندی جهت تأمین شکل خواسته شده قطعات بتنی انجام می گیرد که در پی ها بطور معمول بصورت چوبی ،فلزی ، آجری و ;. در حد فاصل دیواره پی و بتن اجرا می شود .
نکته 1 : در قالبندی های فلزی و چوبی جهت سهولت جدا سازی قالب از سطح بتن از موادی چون روغن سوخته ، روغن موتور استفاده می شود .

نکته 2 : جهت جلوگیری از خارج شدن شیره بتن از قالبندی آجری و همچنین جلوگیری از جنب آب بیشتر بتن توسط آجرها ( بالاخص آجرهای فشاری ) طرفین دیواره اندود ماسه سیمان و یا بوسیله نایلون پوشانده می شود .
اجرا در پروژه مذکور قالبندی پی آجری بوده که بوسیله نایلون دیواره های آن پوشانیده شد.
1-5-10- آرماتوربندی شبکه فونداسیون :

آرماتوربندی فونداسیون اصولأ از نوع حصیری بوده که همان آرماتوربنتدی مشبک می باشد. در این حالت آرماتورها یک سری به صورت افقی در راستایی بسته شده به موازات همدیگر می باشند و سری دیگر آرماتورها، بر روی آنها و عمود در جهت سری قبل، با مفتول آرماتوربندی به یکدیگر متصل شده وبافته می شوندودرنهایت یک شبکه شطرنجی به وجود می آید که آرماتوربندی حصیری نامیده می شود.
بسته به محاسبات سازه، ممکن است که آرماتوربندی فونداسیون از یک شبکه حصیری یا از دو شبکه حصیری یعنی یک شبکه در پایین و یک شبکه در بالا، استفاده می نماییم که برای قرار دادن شبکه حصیری بالا در داخل فونداسیون باید در زیر آن از خرک استفاده می نمایند.

بعد از انجام شبکه حصیری بالا وپایین محل پروژه را باید دوباره گونیا کرده وجای ستون ها را مشخص کنیم.بسته به اینکه اسکلت بتنی یا فلزی باشد ریشه های انتظار ستون هارا نصب می نماییم. این میلگردهای انتظار اصولأ بصورت L می باشد ،که اندازه میلگردهای انتظار اصولأ در نقشه مشخص شده است و اگر غیر از این باشد،داریم :

که ریشه های انتظار باید قبل از بتن ریزی، محکم شده و سپس مجدداً آکس بندی اجراگردد.
بعد از اتمام آرماتوربندی شبکه های حصیری بسته به مشخصات نقشه، اگر قرار باشد نقاطی را (اصولأ زیر ستونها) تقویت نماییم ، باید میلگردهای تقویتی را آماده نموده و در فواصل مشخص شده با مفتول آرماتوربندی محکم ببندیم.
از نکاتی که باید قبل از بتن ریزی مورد توجه قرار گیرد، قرار دادن کاور در زیر میلگردها جهت پوشش قالب بتنی می باشد.
– فواصل بین میلگردها و اتصالات آنها باید به صورتی باشد که عمل بتن ریزی و همچنین ویبره کردن بتن بدون مشکل انجام پذیرد یعنی شلنگ ویبره از داخل میلگردها عبور نماید.
– انواع شبکه های حصیری در پی:

شبکه حصیری منفرد مزدوج بدون خاموت

 

میلگرد های طولی و خاموت حصیری منفرد
آرماتوربندی پی :
کار آرماتور در بتن شبیه کار استخوان بندی وجود آدمی در بدن می باشد . آرماتور ها در سایزهای مختلف قطر4 تا 50mm و طول شاخه 12m و در انواع ( بدون آج = A1 ) بصورت آجدار ( A2-A5) می باشند .
آرماتورهای A1-A3 در کارهای ساختمانی و A4 در کارهای صنعتی و ; A5 در کارهای صنعتی مصرف می شود .
آنچه که در اجرا ی آرماتور بندی باید رعایت شود :
1- آرماتور مصرفی می بایست فاقد مواردی از قبیل نداشتن خمش اولیه ، لهیدگی غیر مجاز عاری بودن از روغن ، گرد و خاک ، زنگ زدگی و خوردگی باشد .
2-گرفتن آزمایشهایی از قبیل تست ازدیاد طول ، میزان تنش تسلیم ، میزان مقاومت کششی در آرماتوربندیها ی بیش از 50 ton قبل از اجراء توسط آزمایشگاه
3- رعایت میزان over lap معادل حداقل 40

4- رعایت میزان خمش معادل حداقل 10
5- خمش یا برش آرماتور بصورت سرد بوسیله قیچی فولاد بر ، گیوتین و ; تا 36 و برش آرماتور بیش از این سایز مطابق شرایط ذکرشده در آئین نامه
6- عدم نگهداری آرماتوردرفضای باز در شرایط بارندگی و برف بدلیل افزایش زنگ زدگی و خوردگی
7-رعایت میزان پوشش بتن( covre ) در کلیه بتن ریزیها (پی ها 5 cm) ستونها و تیرها (3 cm ) و در شرایط بداقلیمی ( سواحل خلیج فارس ) در پی ها به میزان حداقل( 7 cm)
8- چک کردن کلیه مشخصات آرماتور مصرفی مطابق نقشه قبل از بتن ریزی
9-رساندن پرت مصرفی آرماتور در اجرا به حداقل ممکن
10- دسته بندی آرماتورها بر اساس سایزهای یکسان در انبار جهت سهولت در مصرف
بتن ریزی فونداسیون ها
لازم است قبل از دانستن نکات اجرایی بتن ریزی از برخی مسائل ودانسته های مصالح تشکیل دهنده بتن شامل سیمان ، آب ، ماسه و سنگدانه آگاهی داشته باشیم .

در بسیاری از ساختمانها بعد از اجرای عملیات شنازبندی وبستن آرماتور در مسیرهای شناژ کار بتن ریزی آغاز میشود , ولی در این پروزه بعلت بالا بودن حجم کار و بالا بودن نیروهای وارده از پی یکسره استفاده شد که اجرای آن با مشکلاتی روبرو بود که به آن اشاره خواهد شد.
ابتدا آرماتور بندی و بتن ریزی قسمت غربی ساختمان و سپس ساخت پی قسمت جنوبی و مرحله سوم که پس از اجرا Ramp آغاز شد.
عمق بتن ریزی در حدود 70cm بوده.

با وجود این ضخامت بتن , متاسفانه یکی از اشکالات بزرگ این بخش از عملیات اجرا شدن پی در چند مرحله با فاصله زمانی بوده است.(همچنین در حین عملیات بتن ریزی بدلیل نبود نظارت کافی از سنگهای بزرگی که تنها جنبه پر کننده دارند استفاده میشده و باعث ضعیف شدن پی ساختمان می شود)
از معایبی که میتوان برای اجرای بتن ریزی در چند مرحله بدان اشاره کرد اینکه بعد از آنکه بتن سفت شد, قدرت چسبندگی خود را از دست میدهد و در این شرایط پی ساختمان دارای یکپارچگی کامل نمیباشد.
هرچند دربعضی وجوه دارای میله های انتظار بوده,ولی سطح نسبتا صاف مانع از چسبندگی مناسب بین دو قطعه بتن میشد.
(درست) (نادرست)

میلگردهای استفاده شده از نوع آجدار شماره 16 بوده و علاوه بر میلگردهای محاسباتی تعدادی میلگرد تقویتی در زیر پلیت ها جای گرفته است.
پس از بهم بستن آرماتورهای پی و قرار دادن موقتی پلیت,در حین انجام عملیات بتن ریزی کار قرار دادن دائم پلیت ها آغاز شد. پلیت ها متناسب با میزان بارگذاری و نوع ستونهائی که بر روی آنها قرار میگیرد دارای ابعاد متفاوت بوده.(40*40—65*65). برای ثابت کردن پلیت ها به بتن متناسب با هر پلیت از یک سری Bolt استفاده میشود که معمولا دارای زاویه90 درجه می باشد.

باید دقت شود حداقل فاصله بین Bolt و کف بتن کمتر از 35 نباشد و همچنین بهتر است از Bolt های دارای زاویه 180 درجه استفاده کنیم(بدلیل ایجاد چسبندگی بیشتر).

 

سطح مقطع لازم برای میل مهارها بر اساس کنترل کشش حاصل از لنگر خمشی ( M ) و برش ( V ) بدست می آید.
I. سطح مقطع لازم برای کنترل برش:
A V
2n (0.4FY)

II. سطح مقطع لازم برای کنترل خمش:

A M
nd (0.33FU)

متاسفانه در برخی مقاطع دیده میشد برای انجام سریعتر کار و راحتی, بتن ساخته شده بسیار روان و دارای آب زیادی بوده و از آنجائی که عملیات بتن ریزی در فصل زمستان انجام می شده و درصد رطوبت هوا بالا بوده و همچنین عوامل جوی (باران) و همچنین از طرف دیگر اشکالات کار مانند درست اجرا نکردن ویبره و استفاده از سنگ های بزرگتر از حد استاندارد باعث می شده که بتن به مقاومت نهائی و بالای خود نرسیده باشد.
باید دقت شود حداکثر اندازه سنگها نباید بزرگتر از حداکثر فاصله بین آرماتورها باشد.
پس انجام دو مرحله نخست بتن ریزی کار ایجاد Ramp آغاز شده.
این کار برای تخلیه مصالح در داخل محیط کارگاه و همچنین عبور وسائ نقلیه سنگین(لودر—جرثقیل—کامیون) انجام شد. همچنین برای تحکیم ثانویه مسیر و جلوگیری از سر خوردن وسائل نقلیه و ملایمتر کردن مسیر, از ماسه خشک که بر روی مسیر قبلی غلتک خورده بود استفاده شد.
Ramp ساخته شده ابتدا مستقیما وارد مرکز پروزه میشده و پس از گسترش کار و نیاز به فضای بیشتر به حاشیه ساختمان منتقل شده و پس از مدتی بطور کامل برداشته شده و کلیه مصالح مورد نیاز در حاشیه کارگاه تخلیه شده.

در انتهای این بخش بهتر است به نکاتی در مورد بتن ریزی دز هوای سرد و گرم و همچنین نگهداری بتن اشاره کنیم:
بتن ریزی در هوای سرد:
I. از خسارت دیدن بتن در اثر یخبندان در سنین اولیه جلوگیری شود.
II. این امکان فراهم شود که بتن مقاومتش تا حدی که وضعیت کاربری آن ایجاب می کند افزایش یابد , تا با اطمینان قالبها و شمعها برای استفاده مجدد برداشته شوند و بارگذاری این سازه در صورت لزوم در ضمن و بعد از اجرا انجام شود.

III. از تغییرات سریع درجه حرارت بخصوص قبل از اینکه بتن مقاومت کافی برای تنشهای حرارتی را پیدا کند جلوگیری شود. سرد شدن ناگهانی ستون بتنی یا اعضا سازه می تواند باعث تسریع در ترک خوردگی بتن شود و به مقاومت و دوام آن آسیب برساند.
IV. سازه های بتنی برای عمر مفید بخصوصی طراحی می شوند. اگر در سازه گوشه های یخ زده, مناطق دی هیدراته شده و ترکهای ناشی از گرما دهی اضافی, یعنی تمام نتایج محافظت ناکافی, نگهداری نامناسب و عدم دقت در کار بروز نماید, تنها راه رسیدن به مقاومت 28 روزه سیلندری رضایت بخش نخواهد بود. همچنین اگر بتن در سالهای بعد در اثر انبساط داخلی بعنوان نتیجه ای از افزایش واکنشهای سیلیس و قلیائی یا خوردگی فولاد بطور شدیدی ترک بخورد, مقاومت اولیه سازه که در نتیجه استفاده ناآگاهانه مقدار زیادی کلروکلسیم حاصل می شود فایده ای نخواهد داشت, زیرا اقتصاد ساختمان را نباید با قربانی نمودن دوام آن بدست آورد.(البته در کلیه ساخت و سازها مهمترین هدف بخش اقتصادی کار میباشد.)
بتن ریزی در هوای گرم:

اگر در هوای گرم بتن ریزی می نماییم باید سعی کنیم که حداقل تا چند روز بعد از ریختن بتن آنرا مرطوب نگه داریم زیرا در غیر اینصورت آب بتن خیلی سریع تبخیر شده و بتن سخت نمی گردد. به بتنی که در اثر نرسیدن آب سخت نشده است بتن سوخته میگویند و نشانه آن اینست که بتن حتی با فشار دست خرد می شود. در صورت مشاهده چنین وضعی قطعه ریخته شده باید جمع آوری گردد و مجددا ریخته شود. برای مرطوب نگه داشتن بتن بهتر است با پاکتهای سیمان انرا پوشانیده و کاغذ را مرطوب کنیم و یا از گونی مرطوب استفاده کنیم.(متاسفانه این مسائل در این سازه به هیچ وجه رعایت نمیشده با وجود اینکه اکثر بتن ریزی سقف طبقات در فصل گرما انجام میشده ضمن اینکه سقف طبقه بالایی را قبل از اینکه بتن طبقه زیرین به مقاومت کافی برسد اجرا میشده است.)
اجرای شبکه پی
قبل از انجام هر کار، سرپرست کارگاه

باید ملزومات اجرای پی را فراهم کند و خواسته خود را به طور کامل برای دست اندر کاران از جمله کارفرما ، مجری پی و کارگرها توضیح دهد.برخی از مصالح و و سایل مورد احتیاج به شرح زیر است :
1- میلگرد : میلگردهای پی به دو قسمت طولی ( کمرکش ) و عرضی ( چنگال ) تقسیم می‌شوند. قبل از سفارش میلگردها باید تعداد دقیق میلگردهای مورد نیاز را با توجه به نقشه محاسبه کرد . برای محاسبه میلگردهای طولی ، ابتدا طول هر نوار را در تعداد میلگردهای طولی ضرب می‌کنیم و سپس با توجه به شماره میلگرد ، نتایج را دسته بندی و جمع می کنیم. اگر حاصل را تقسیم بر 12 کنیم (طول یک شاخه میلگرد 12 متر است ) تعداد میلگردها برای آن شماره خاص بدست می آید .
12 / [تعداد میلگرد طولی*( طول نوار پی+ 02)] = تعداد میلگردهای طولی برای هر نوار
برای در نظر گرفتن طول خم در ابتدا و انتهای هر نوار باید مقدار 02 به طول هر نوار اضافه شود. اگر طول نوار یک پی بیشتر از 12 متر باشد برای پیوستگی میلگردها در محل انقطاع ، بایستی از اور لپ (( overlap استفاده شود . طول اورلپ مطابق آیین نامه بایستی بین 40تا 50 برابر قطر میلگرد مورد استفاده باشد . برای احتساب طول اورلپ در محاسبه میلگردها باید مقدار آن را به طول هر نوار اضافه کرد .

نمونه ای از اورلپ در محل قطع میلگردها
عدم قرارگیری ستون در وسط پی
پس از مشخص کردن آکس ستون ها ، یک خاموت طوری روی شبکه میلگردها بافته می شود که آکس ستون دقیقا در وسط خاموت قرار گیرد. بعد ریشه ستون را درداخل خاموت جاگذاری می کنیم . ریشه ستون ، میلگردی است که از کف پی شروع می شود و به اندازه اورلپ میلگرد از سطح تمام شده پی بالا می آید . برای ایجاد پیوستگی مناسب ، ابتدای ریشه که در پی قرار دارد باید حدود 15 تا 20 سانتیمتر خم بخورد. رابطه زیر طولی از میلگرد را که لازم است برای خاموت برش دهیم ، مشخص می کند . دراین رابطه مقدار a برابر عرض ستون است . همچنین مقدار 02 برای خم ابتدا وانتهای خاموت در نظر گرفته شده است .
02 + ( 6 – a) * 4 = L

قبل از بتن ریزی باید در محل برخورد پی با کناره ها پلاستیک گذاشت تا پس از بتن ریزی دیواره ها آب بتن را جذب نکنند و باعث پوکی آن نشوند .
سپس پی باید به طور کامل تمیز و هر جسمی که برای بتن مضر است از داخل پی برداشته شود . بعد باید مطمئن شویم پشت تمام دیواره ها پر است تا در هنگام بتن ریزی دیواره ها عقب نشینی نکنند .با توجه به پلان ساختمان قسمتی از آسانسور در داخل پی قرار دارد که جای خالی آن قبل ازبتن ریزی در پی مشخص شد . برای این کار ابتدا با استفاده از چند میلگرد محدوده آسانسور مشخص شد و سپس دور میلگردها دیوارچینی و پلاستیک گذاری شد.
پس از اتمام همه مراحل ذکر شده کارمیلگرد گذاری پی تمام شده تلقی می شو

 

د . تمامی این مراحل در ساختمان توسط دو کارگر فنی و یک کارگر ساده در نه روز انجام شد .کل میلگردهای به کا رفته در پی حدود چهار تن بوده است .

پی بعد از اتمام بافتن شبکه
بتن ریزی
مهمترین قسمت در اجرای پی ، بتن ریزی است. این کار به دو صورت بتن ریزی دستی و یا بتن آماده انجام می شود . بتن ریزی آماده نسبت به بتن ریزی دستی برتری دارد زیرا اطمینان از کیفیت بتن درآن بیشتر است ، زمان کمی احتیاج دارد ، بتن در آن یکپارچه است . هزینه بتن آماده به علت اینکه به عنوان یک کالا خریداری می شود ، بیش از بتن معمولی ساخته شده در کارگاه می باشد ، ولی این افزایش قیمت به خصوص در پروژه های بزرگ با صرفه یی که در سازماندهی کارگاه در بتن ریزی ، هزینه ناظر بتن و مقدار سیمان می شود ، جبران می گردد.
در بتن ریزی پی این ساختمان از بتن آماده استفاده شد . حجم کل بتن ریزی درپی حدود 90 متر مکعب و عیار مورد نیاز ، عیار 350 بوده است یعنی 350 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب . با توجه به اینکه حجم هر یک از کامیون های حمل بتن حدود 6 متر مکعب است برای بتن ریزی به 15

کامیون احتیاج بود که این کار توسط سه کامیون در پنج رفت وبرگشت انجام شد . به همین خاطر بتن ریزی باید طوری صورت می گرفت که کامیون ها معطل نشوند وبه موقع تخلیه شوند زیرا در غیر این صورت علاوه بر کاهش کیفیت بتن ، بتن پی کاملا یکپارچه نخواهد بود .در مجموع بتن ریزی ساختمان ، ساعت نه صبح شروع و چهار بعد از ظهر تمام شد .
بتن ریزی از انتهای پی شروع شد . بتن به وسیله پمپ از کامیون به انتهای کارگاه که در فاصله 20 متری قرار داشت پمپاژ شد. روند بتن ریزی به این صورت بود که در هر نوارعرضی ابتدا بتن ریزی در کناره ها وسپس در وسط انجام می شد . بعد لوله های اضافی در امتداد طولی برداشته می شد وبه همین ترتیب بتن ریزی از انتها به ابتدا انجام شد .

برای هر دو متر مکعب از پی که بتن ریزی شد باید با استفاده از دستگاه ویبراتور بتن را ویبره کرد . ویبره کردن بتن باعث می شود حفرات داخل بتن به خاطر لرزش دستگاه پر شود و به این وسیله از پوکی بتن جلوگیری می شود . باید توجه داشت اگر ویبراتور در بتن زیاد باقی بماند شیره بتن خارج می شود .
پس از رسیدن بتن به ارتفاع مورد نظر بایستی سطح بتن به وسیله ماله کاملا صاف شود . نکته قابل توجه دیگر، کنترل ریشه ستون ها در برابر پیچش پس از بتن ریزی و قبل از سخت شدن بتن است . این کار را می توان با استفاده از ریسمان کشی انجام داد .
در روزهای بعد از بتن ریزی ، باید آن را با آب کاملا مرطوب نگه داشت تا فعل وانفعالات ناشی از واکنش آب و سیمان ( هیدراتاسیون ) به خوبی انجام شود . این کار در مراحل اولیه سخت شدن بتن نه تنها بر مقاومت ، بلکه بر دوام و پایایی بتن هم می افزاید .
آرماتوربندی پی:
بعدازاتمام خاکبرداری وقالب بندی پی وبتن مگر برای اینکه میلگرد ها با خاک در تماس نباشند میتوان ازپوشش پلاستیک یا بتن مگر( که بتن نظافتی نامیده میشود ) استفاده نمود .قابل توجه است چنانچه بخواهیم ازبتن مگر استفاده نماییم . باید ضخامت بتن مگربه اندازه خاک برداری پی در ارتفاع اضافه شود .بعد از انجام بتن مگر آرماتوربندی پی انجام میشود که باید بر اساس مشخصات نقشه باشداین آرماتوربندی می تواند به صورت شبکه حصیری منفرد درپایین یا شبکه حصیری مزدوج در پایین وبالا به صورت خاموت و میلگردهای طولی باشد

نکته :
برای محاسبه تعداد و میلگردهای عرضی وطولی – عرض پی را محاسبه کرده وآن را تقسیم بر فاصله میلگردها میکنیم،‌ لازم به تذکر است که میلگردهای طولی نیز به همین صورت می باشند و برش ها را بر اساس نقشه صورت میگیرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/6/31
7:44 صبح

دانلود پروژه مقاله در مورد تیز هوشی word

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله در مورد تیز هوشی word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله در مورد تیز هوشی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله در مورد تیز هوشی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله در مورد تیز هوشی word :

تیز هوشی

مقدمه:
از دیدگاه سنتی تیز هوشی مبتنی بر هوش کاملی است که بوسیله یک تست هوشی وانفرادی اندازه گیری می شود.از تستهایی که معمولاً برای سنجش هوش بکار می رود ، می توان از آزمون هوشی استنفورد- بینه و آزمون هوشی تجدید نظر شده و کسلر که مخصوص کودکان ساخته شده است ، نام برد. از نظر سنتی ، کودکان تیز هوش شناخته می شدند که نمره آنها در آزمون

استنفورد وکسلر از سطح بخصوصی بالاتر باشد یکی از تعاریفی که از تیز هوشی به عمل آمده و منحصراً بر مبنای هوشی صورت گرفته است ، تعریفی است که بوسیله لوئی ترمن و همکارانش در مطالعه کلاسیک خود ارائه داده اند .این تعریف که بر اساس بهره هوشی تحت عنوان مطالعات ژنتیک درباره تیز هوشی منتشر شده است. این تعریف در تحقیقات و برنامه های زیادی که

مخصوص تیز هوشان اجرا شده است مورد استفاده قرار گرفته است اما در سالهای اخیر نارضایی گسترده ای در برابر کاربرد بهره هوشی بعنوان تنها عامل تعیین کننده در تعریف تیز هوشان به وجود آمده است.دلایلی که برای این نارضایی عنوان شده است ، عبارت است از :شناخت محدودیتهایی که در آزمونهای بهره هوشی وجود دارد ، مفهوم سازی مجدد از ماهیت هوش و تحقیقات و تفکرات جدیدی که درباره کیفیت وچگونگی هوش ارائه شده است.

(جوادیان ، 1377 ، ص 601)

تعاریف تیز هوش و با استعدادها
تعاریف تیز هوش و با استعدادها :نخستین نکته ای که در زمینه شناسایی این افراد باید به خاطر داشت این است که در این مورد آنان هیچ تعریف مطلق وکاملی که مورد قبول همگان باشد ، وجود ندارد.دلیل اصلی این مطلب نیز وجود تفاوتهای فردی میان آنان است ، بدین معنی که تمام تیز هوشها به یک نسبت تیز هوش نیستند و نیز تمام افراد با استعداد فقط در یک رشته مستعد نمی باشد بلکه درجه های مختلف هوش وگوناگونی استعداد در میان آنان به خوبی قابل مشاهده است. به علاوه هر فرهنگی نیز با توجه به ارزشها و نگرشها و سبک زندگی تیز هوشی و استعداد را به گونه ای متفاوت تعیین می کند . بدین جهت ، تعریف تیز هوشی می تواند مسائلی درباره

ارزشها ، سبک زندگی و فرهنگ جامعه ای خاص را مشخص می کند برا ی مثال فردی که در یک جامعه ابتدایی تیز هوش شناخته می شود ممکن است با شخصی که در یک جامعه پیشرفته از لحاظ تکنولوژی با استعداد محسوب می شوند ، تفاوت چشمگیری داشته باشد.
یونان باستان به خطیب خود افتخار می کرد.در حالی که رم برای مهندس و سربازش ارزش بسیار

قائل بود. تعاریف اولیه درباره تیزهوشی ، بیشتر بر بهره هوشی تاکید داشت ، به ویژه برای آن بهره هوشی ای که با آزمونهای استاندارد شده مانند استنفورد – بینه تعیین می شد.در این تعاریف کودکانی که بهره هوشی بالاتر از 130 تا 140 یا هر عدد توافق شده دیگر بودند در این گروه قرار می گرفتند. در طول دو دهه اخیر کوششهایی در جهت حیطه اطلاق و توسعه ابعاد مفهوم تیز

هوشی انجام شده است.مارلند (1972) تیز هوشی را چنین تعریف می کند ، تیز هوش وبا استعداد کسانی هستند که به تشخیص متخصصان روان شناس و روان سنج دارای توانائیهای برجسته اند وقادر به انجام امور در سطح عالی می باشند.این کودکان به برنامه های آموزشی و پرورشی ویژه ای نیازمندند که بتواند بهتر و بیشتر از برنامه های عادی ، توانمندیهای بالقوه آنان را بشناسند وبرای فعلیت بخشیدن به آنها درجه رشد و شکوفایی شخصی و ایفای نقش موثر در

جامعه طراحی شده باشد . او عقیده دارد که این گونه کودکان دارای تواناییهای فوق العاده دریک یا چند زمینه از شش زمینه زیر هستند: (سیف نراقی ، نادری ، 1380 ، ص 29 )
1 توانایی هوش کامل
2 استعداد درسی ویژه
3 توانایی فکری آفریننده ابتکاری و مولد
4 توانایی رهبری
5 ذوق و استعداد هنری
6 توانایی حرکتی فوق العاده
عدم توافق روی تعریف واحدی از تیز هوشی ناشی از اختلاف عقیده در مورد سوالات زیر می باشد:
1 کودکان سر آمد به چه شکلی برترند؟
2 برتر بودن superiority چگونه اندازه گیری میشود؟
3 تا چه حد یک کودک باید برتر باشد تا سرآمد تلقی شود.
4 چه کسانی باید گروه مقایسه را تشکیل شود.

شناسایی دانش آموزان تیز هوش با استفاده از آزمونها
آزمونهای گوناگونی که برای شناسایی دانش آموزان تیز هوش وبا استعداد بکار می رود عبارتند از :
الف ـ آزمونهای انفرادی هوش:
این نوع آزمونهای هوش کلی را اندازه می گیرد و به صورت انفرادی و توسط متخصص اجرا می شوند ، برخی از این آزمونها مانند آزمون هوش و کسلر ، استنفورد – بینه ولای

تر از شهرت بیشتری برخوردارند.
ب – آزمونهای گروهی هوش:
با اینگونه آزمونها نیز هوش کلی را اندازه می گیرند ولی اجرای آنها به صورت گروهی است ونتایج توسط متخصص تعبیر و تفسیر می شود ، مانند آزمون هوش ریون.
ج – آزمونهای پیشرفتهای تحصیلی:
به وسیله آزمونهای پیشرفت تحصیلی ، میزان معلومات درسی دانش آموزان وچیرگی آنها در زمینه ها ی مختلف ، ابتدا ریاضیات، خواندن ، فیزیک و غیر سنجیده می شود این آزمونها نیز به صورت گروهی اجرا می شود.
د – آزمونهای آفرینندگی یا خلاقیت:

این نوع آزمونها به صورت فردی یا گروهی اجرا میشوند و با آنها نیروی ابتکار نوآوری و خلاقیت فرد ، توسط متخصص سنجیده می شود مانند خلاقیت تورنس.
(سیف نراق و نادری ، 1380 ، ص 40)

ویژگیهای تیزهوشان از نظر ترمن:
با توجه به خلاصه تحقیقات دکتر ترمن و سایر پژوهشها در این زمینه به شرح پاره ای از ویژگیهای تیز هوشان می پردازیم.
1 وضعیت اقتصادی و طبقه اجتماعی
به طور کلی دانش آموز تیز هوش با استعداد در هر طبقه اجتماعی ، نژاد ومذهب وجود دارند. اما پژوهشهای مختلف نشان داده است که در خانواده های مرفه که وضع اقتصادی مناسبی دارند نسبت دانش آموزان تیز هوش و با استعداد بیشتر از سایر طبقات اجتماعی است.
2 مشخصات بدنی
شواهد و مدارک نشان می دهد که رشد بدنی کودکان ودانش آموزان تیز هوش و با استعداد به طور متوسط بیشتر از کودکان و دانش آموزان معمولی است.این گروه از نظر قد ، بلندتر و از نظر وزن سبک تر از حد متوسط اند.مطالعات پزشکی نشان می دهد که تیز هوشان در مقایسه با کودکان عادی کمتر مریض می شوند ونیز میزان نقص حسی ، پوسیدگی دندان ، ضعف عمومی ، سوء تغذیه و ; در آنان کمتر از میزانی است که در تاریخچه پزشکی کودکان ، در مدارس دولتی ایالت

کالیفرنیا گزارش شده است.این کودکان همچنین از زیبائی وجذابیت بیشتری برخوردارند.
3 سازگاری اجتماعی
پژوهشگران نشان داده اند که دانش آموزان تیز هوش و با استعداد اکثراً رابطه ای خوب ومثبت با اطرافیان و اجتماع خود برقرار می کنند .اینگونه دانش آموزان بیشتر به عنوان رهبران کلاس ومدرسه انتخاب میشوند ودر فعالیتهای خارج از کلاس مانند شرکت در رویدادهای فرهنگی ، ورزشهای گوناگون ، امور فوق برنامه و کارهای ابتکاری بیشتر از همکلاسان خود فعالیت می کنند .البته باید در نظر داشت که استثنا همیشه وجود دارد.
4 وضعیت تحصیلی و فعالیتهای خارج از کلاس درس
کودکان تیز هوش ، معمولاً خواندن را پیش از مدرسه رفتن یاد می گیرند ، بیشتر دانش آموزان تیز هوش ، از نظر درسی دو یا سه سال جلوتر از همکلاسان خود هستند.برخی از آنان در یک درس به خصوص مانند ریاضیات ، ادبیات و غیره بسیار برجسته اند.کودکانی که هوش متوسط دارند فقط به جمع آوری اشیاء می پردازند ، حال آنکه کودکان تیز هوش هم اشیاء را جمع آوری می کنند و هم آنها را طبقه بندی می نمایند. تحقیقات دکتر ترمن نشان می دهد که 90 درصد مردان تیزهوش و 86 درصد از زنان تیز هوش به تحصیلات عالی دانشگاه می پردازند که این آمار  برابر جمعیت عادی است که در ایالت کالیفرنیا وارد دانشگاه می شوند.
5 ویژگی های شخصیتی
نتایج آزمونهای روانی و نیز مشاهدات معلم وپدر ومادر تائید کننده آن است که دانش آموزان تیز هوش وبا استعداد از نظر خصوصیات رفتاری وهنجارهای اجتماعی بالاتر از حد متوسط قرار دارند.این دانش آموزان کمتر از همسن وسالهای خود مرتکب کارهای خلاف می شوند.کمتر دیگران را فریب می دهند وقتی در شرایط دشوار و با تحمل فشار کوشش می کنند صداقت و تعهد خود را حفظ کنند این گروه از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند و بهتر از دیگران از افکار واعمال خود استفاده می کنند.
دکتر ترمن ترکیبی از هفت زیر آزمون ومقیاس شخصیت را در مورد کودکان نیز هوش اجرا کرد.نتایج نشان داد که 86 درصد از پسران و84 درصد از دختران تیز هوش در تمام مقیاسها ، از میانگین افراد بهتر عمل کرده اند. آنان کمتر غلو می کردند وکمتر در اندیشه فریب دیگران بودند ودر آزمون ثبات عاطفی نیز نمره ای بالاتر از میانگین به دست آوردند.

گزارش تحقیقی ترمن (1947) نشان می دهد که تقریباً 80 درصد از افراد تیز هوش «سازگاری رضایت بخش» حدود 15 درصد «ناسازگاری خفیف» و5 درصد ناسازگاری شدید داشته اند ومیزان بزهکاری در میان افراد تیز هوش بسیار کمتر از جمعیت عادی بود.دکتر ترمن نتیجه گرفت که سازگاری وانطباق عاطفی برتر که در کودکی وجود داشت در بزرگسالی نیز دوام یافته است.
(سیف نراقی ، نادری ، 1380 ، ص 38 تا 40)

سبب شناسی
پژوهش هایی که دال بر مشارکت ژنتیک در سرآمدی است ، توسط نیکولز (1965) ارائه شده است. او به مطالعه 1507 زوج هم شکم یکسانی پرداخت که آزمونهای احراز صلاحیت برای اخذ بورس شایستگی ملی را گذرانده بودند. همبستگی ها بین نمره های هم شکمان یک تخمی (monozigotic) ودو تخمی (Dizygotic) در زیر آزمونهای مختلف مورد مقایسه قرار گرفت.همبستگی ها برای هم شکمان یکسان بیش از همبستگی ها برای هم شکمان غیر یکسان بود.نتایج بروشنی از نقش عامل ژنتیک در هوش یا سرآمدی حمایت می کرد.
عوامل بیولوژیک که از جمله عوامل ژنتیک محسوب نمی شوند نیز ممکن است در تعیین هوش مشارکت داشته باشد.
سوء تغذیه malnutrition شدید در دوره نوزادی وکودکی ونیز آسیب های عصب شناختی در هر سنی ، می تواند به عقب ماندگی ذهنی منجر گردد.

فیش و همکارانش (1976) دریافتند که وضع واندازه سر اولین نشاگر بیولوژیک هوش برقرار است.شاخص های کارکرد حرکتی وداده های عصب شناختی حاصله از درون نوزادی ، کودکان از لحاظ هوشی برتر را متمایز نمی سازد. ویلرمن وفیدلر (1974)
هنوز معلوم نیست که خصوصیات جسمی برتر (وضع سر بلندی قد و وزن) کودکان به لحاظ هوشی برتر ، مبین اثرات محیط اجتماعی وفیزیکی برتر است یا یک اثر ژنتیک که تنها زمانی آشکار می شود که کودک به یک سالگی رسیده باشد ویا ترکیبی از اثرات محیطی یا فیزیکی موجب آن می گردد.
مطالعات کلاسیک ترمن ، نشان دادند که کودکان سرآمد در خصوصیاتی چون قد ، وزن ، جذابیت و سلامتی در بزرگسالی از کودکان متوسط برترند. با وجود این ، روشن نیست که آیا این خصوصیات جسمی ناشی از محیط های معمولاً برتری است که برای سر آمدن مهیاست و یا ناشی از عامل دیگری است که مسئول هوش برتر است (کورنل ، 1986 : گالاگر ، 1966)

به طور خلاصه ، عوامل ژنتیک آشکارا در تعیین سر آمدی مشارکت دارند.تاثیرات محیطی به تنهایی نمی تواند مسئول این واقعیت باشند که برخی افراد بسیار فراتر از میانگین جمعیت عمل کنند.آنچه ارثی است ، گزیده ای از ژنهاست که همراه با تجربه ، محدودیتهای هوش ودیگر توانائیها را مشخص می کند

(زیگلرو فاربر ، 1985)
ایجاد هم دردی با کودکان سر آمد مشکل است ، وکسب حمایت عمومی برای تعلیم وتربیتی که پاسخگوی نیاز آنان باشد نیز غیر ممکن است (تانن بوم ، 1979 ، 1986).

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

95/6/31
7:44 صبح

دانلود پروژه مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها word

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها word دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها word :

چکیده

این مقاله به بررسی نحوه شکلگیری مقصد شهری در ذهن شهروندان میپردازد؛ فضایی بخصوص، که معمولاً طیف گستردهای از شهروندان، علیرغم اینکه گزینههای مختلفی در سطح شهر پیش رو دارند، ترجیح میدهند تا اوقات فارغ از ضرورتهای زندگی روزمره خود را در آن بگذرانند. شناخت این پدیده برای دستاندرکاران و مدیران شهری که بمنظور پیشگیری از بار سنگین حملونقل شهری و ترافیک ناشی از آن، فرسودگی فضاهای دارای اقبال عمومی، و خلوت شدن نواحی شهری؛ سعی در پراکنش یکپارچه جمعیت در سطح شهر دارند، امری راهگشا و هدایتگر خواهد بود. بدین منظور با مطالعه تعاریف و ویژگیهایی که صاحبنظران و اندیشمندان عرصه شهرسازی درباره فضاهای شهری موفق ارائه نمودهاند و بررسی ویژگیهای فیزیولوژیکی انسان، سعی میشود بهانههای مراجعه به مقصد، دلایل دوام حضور در مقصد، و بالاخره اثراتی که فضا در پس زمینه ذهنی فرد برای مراجعات بعدی ایجاد میکند، شناسایی گردد؛ تا بتوان چگونگی مقبولیت یک فضای شهری را برای تبدیل شدن به مقصد شهری در ذهن شهروندان شناسایی نمود. بنابراین نتایجی که در این مقاله حاصل خواهد شد، ویژگیهایی است که یک فضای موفق باید داشته باشد تا در پس زمینه ذهنی شهروندان

تبدیل به مقصد شهری گردد.

واژگان کلیدی: فضای شهری، مقصد شهری، پسزمینه ذهنی، تداوم حضور

1 آدرس نویسنده مسئول : اردبیل- خ دانشگاه- 18 متری بدر- پلاک -60 تلفن تماس 09143540564

نامز رذگرد یرامعم و یزاسرهشیلمشیامه نیلوا

Urban Destinations; The Formation and Characteristics

Arman Kianyan

M.A. Urban Design arman.kianyan@gmail.com

Abstract

This article examines the formation procedure of urban destination in the mind of citizens; in a particular state that although being faced a number of different options in the city, a broad range of citizens prefer to spend their leisure time therein, regardless of the needs of their everyday lives. Understanding this phenomenon would be very helpful for administrators and city managers who are trying to integrate the distribution of population in the city for the prevention of heavy urban transportations, its traffic results, erosion of public interested spaces, and solitude of urban areas. To achieve this purpose, by studying the definitions and characteristics about successful urban spaces presented by scholars and thinkers on the urban knowledge and investigating human physiological characteristics, we will try to identify excuses to go to a destination, the reasons for the persistence in the destination, and finally the mental effects of space that cause to future presences there. Thus this will be identified as acceptability of an urban space to become an urban destination. Therefore, the consequences obtained in this paper will be the characteristics that a successful space should have in order to become an urban destination in the mental background of citizens.

Key Words: Urban Space, Urban Destination, Mental Background, Continued Presence×
×

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

-1 مقدمه

زمانی که بخواهیم سخن از کلمه مقصد گوییم، بطور ناخودآگاه محلی در ذهنمان تداعی میشود که مسیری را باید برای رسیدن به آن طی کنیم و آن محل جایی است که میخواهیم مدت زمانی را در آن سپری کنیم. برخی از فضاها در شهر برای عموم شهروندان چنین حالتی را تداعی می کنند؛ و باید گفت که چنین فضاهایی

عموماً فضاهای موفقی محسوب میشود.

البته این بحث فضاهایی در شهر، نظیر پایانههای مسافربری درونشهری، مراکز خرید و فروش، فضای مقابل ادرات، پردیس دانشگاهها و مراکز عمومی که گروهی خاص بنا به ضرورتی غیر از تمدد اعصاب و گذران زمان برای خود در آنها حضور پیدا میکنند را دربرنمیگیرد، بلکه منظور فضاهایی است که مردم با انتخاب آگاهانه و اختیاری میخواهند مدتی از زمان زندگی اجتماعی خود را در آن توأم با تفریح و استراحت سپری کنند.

-2 تعاریف و مفاهیم

اصولآً نمیتوان فضاهایی در شهر که اختصاص به قشر یا گروه خاصی دارند را با اصطلاح مقصد شهری نام برد؛ بلکه اولین شرطی که این اصطلاح با خود دربردارد، عمومی بودن است.

-1-2 فضای عمومی و فضای شهری

فرانسیس تیبالدز (15 :1383) تمامی بخشهای بافت شهری که عموم شهروندان به آن دسترسی فیزیکی دارند؛ از میدان، خیابان و پارک یک شهر تا نمای بناهای محدود و تعریف کننده آنها را جزو فضاهای عمومی شهر میداند. هِنری شفتو( 75 :2008) 2 نیز با ارائه تعریفی مشابه نتیجه میگیرد که بنابراین می توان گفت فضاهای عمومی بستر وقوع زندگی جمعیاند و نه فضاهایی به جا مانده از فضاهای خصوصی، جهت ارتباط آنها. دکتر پاکزاد (81 :1385) تعامل و تقابل اجتماعی را شرط اساسی تلقی شدن فضای عمومی بعنوان فضای شهری میداند. ریچارد راجرز (118 :2003) فضاهای شهری را خیابانها، میدانها و سایر مسیرهایی برمی شمارد که دیگران حق عبور از آنها را دارند و دسترسی در آنها آزاد بوده، و واسطهای برای برقراری ارتباط با افراد آشنا و یا غریبه هستند.

عرصه عمومی چه از بُعد مفاهیم جامعهشناسی و چه از بعد مفاهیم کالبدی و عینی پیشزمینه ایجاد فضای شهری میباشد، به عبارتی در سیر بهبود و ارتقاء کیفیت فضاهای شهری همواره می توان انتظار کمالگرایی از مرتبه عرصه عمومی به فضای شهری داشت، و با تعمیق آن در زمینه ذهنی شهروندان، شاهد ارتقاء فضاهای شهری به مقاصدی در ذهن شهروندان بود. (شکل (1

2 Henry Shaftoe

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

شکل -1 کمالگرایی عرصه عمومی (نگارنده)

-2-2 رابطه شهروندان با فضاهای شهری

بمنظور درک اینکه چگونه فضاهای مقصد در ذهن شهروندان شکل میگیرند بایستی بررسی شود که فضاهای شهری چگونه در ذهن شهروندان به مکانی با قابلیت حضور و گذران ساعاتی از شبانهروز در آن تبدیل میشوند؛ چراکه بنا به نوشته دکتر پاکزاد (15 :1386) مردم فضاهای شهری را نه یک فضا بلکه بصورت یک مکان درک میکنند.

شولتز 77 :1384)و(78 با باور به اینکه شهر، مکانی است برای »دیدار« و تعامل اجتماعی، فضاهای شهری را بعنوان »صحنه سکونت جمعی«، عرصهای برای گردآمدن مردم، بهرغم تمامی اختلافاتشان میخواند. او مفهوم فضای شهری را در پیوند با مفهوم »عضویت اجتماعی« تعریف میکند؛ بدین معنی که شهر باید به یاری فضاهای شهری خود، فرصت »دیدار« و »گزینش« را برای آدمیان فراهمآورد. بگونهای که آدمی در بطن عضویت اجتماعی، احساس تملک و هویت فردی داشته باشد. بدین ترتیب شهر میباید ضمن عرضه امکان »گزینش« به فرد، داشتن گونهای احساس تعلق را نیز عرضه کند. (شکل (2

شکل -2 مدل شولتز برای فضای شهری (نگارنده)

ادوارد رلف3 معتقد است حذف معنا از مکان آنرا به فضا یا بیمکانی تقلیل میدهد (پاکزاد، .(185 :1388 بنابراین فضاهای شهری بعنوان بستری برای مکانها عمل میکنند، ولی معنای خود را از مکانها میگیرند.

3 Edward C. Relph

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

مدنیپور (32 :1384) مینویسد درحالی که فضا را گسترهای باز و انتزاعی میبینیم، مکان بخشی از فضاست که بوسیله شخص یا چیزی اشغال شده است و دارای بار معنایی و ارزشیست.

بنابراین تا بدینجا میتوان چنین بیان کرد که درصورتی می توانیم یک فضای شهری را مکان بنامیم که در آن افراد حضور یافته و به فعالیت، برهمکنش و تعامل در آن فضا بپردازند.

دیوید کانتر4 اجزاء عناصر ساخت مکان را به شکل زیر طبقهبندی مینماید:

-1 زمینه کالبدی مکان : اجزاء بستر کالبدی مکان که شامل منظر شهر، شکل مصنوع، نفوذپذیری سیما و چشمانداز زمین و مبلمان میشود.

-2 فعالیت مکان : اجزا و عناصری مانند کاربریها، جریان پیاده، الگوهای رفتاری، بو و صدا، ترافیک و جریان وسایل نقلیه را شامل میشود.

-3 معنی مکان : دربردارنده عواملی نظیر تداعیهای فرهنگی، عملکردهای ادراک شده، جذابیتها و ارزیابیهای کیفی میباشد. (شکل(3

وی معتقد است بدون تعامل بین عناصر ساخت مکان یعنی ویژگیهای کالبدی، فعالیتها و تجارب قبلی نسبت به محیط، مکانهای شهری بتدریج خالی از زندگی، ساکن و بیحرکت، کسلکننده، و یکنواخت می شوند (گلکار، .(31 :1379 چنین است که طبق گفته رلف آنچه باقی میماند، فضائیست که در ذهن مردم تعریف بیمکانی به خود میگیرد.

شکل -3 مدل مکان کانتر (نگارنده)

میتوان طبق مدل مکان کانت و نیز تعریف شولتز از فضای شهری، نتیجه گرفت که فضای شهری با ایجاد زمینهای کالبدی برای وقوع فعالیتها، و درنتیجه امکان تعامل و برهمکنش اجتماعی بین افرادی که در آن حضور یافتهاند، به نوعی با فرد رابطه برقرار کرده و بدین ترتیب میتواند در فرد جذابیت و ارزش دوام حضور و تکرار فعالیتها در فضا و یا کسلکنندگی و گریز از فضا را ایجاد کند.

4 Daivid V. Canter

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

-3 مقصد شدن فضای شهری

فضاهای شهری برای آنکه بعنوان مقاصد شهری مطرح شوند، بایستی بهانهای برای حضور در خود برای مردم ایجاد کرده و ارزش و انگیزه گذراندن مدتی از زمان را در ذهن شهروندان تداعی کنند.

1-3 بهانه حضور در فضای شهری

برای آنکه یک فضای شهری، شهروندان را به خود جذب کند، یا به عبارتی مقصد شهری باشد؛ قبل از هر چیز لازم است تا عاملی اولیه شهروندان را به آن جذب کندافراد. هر کاری را معمولاً برای رفع و برآوردن یک یا چند نیاز انجام میدهند. حضور در فضا نیز از این قاعده نمیتواند مستثنا باشد.

1-1-3 نیاز

نیاز دارای مبنای فیزیولوژیایی است. از این جهت که شامل یک نیروی فیزیکی- شیمیایی در مغز است که تمامی تواناییهای عقلی و ادراکی فرد را سازمان داده و هدایت میکند (نقیزاده، .(161 :1384

مردم معمولاً برمبنای عوامل جذب و دفع، محلی را ارزیابی میکنند، برمیگزینند یا از آن میگریزند و اغلب محلی را که با نیازها و خواسته هایشان انطباق بیشتری داشته باشد، انتخاب میکنند (رضازاده، .(16 :1384

آبراهام مازلو5 روانشناس امریکایی در بررسی خود در رابطه با نیازهای انسان، هرمی را ترسیم و در آن نیازها را به شکل سلسلهمراتبی و برحسب اهمیت و سطوح برآوردهشدن طبقهبندی نموده است. (شکلهای 4 و (5

شکلهای 4 و -5 هرم سلسلهمراتب نیاز مازلو6

طبق این هرم نیازهای رده بالاتر ظاهر نمیشوند؛ مگر اینکه نیازهای ردههای پایینتر لااقل تا حدودی ارضا شده باشند. ارضاء نیازهای ردههای بالاتر بیشتر مستلزم شرایط بیرونی (اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) بهتر است تا نیازهای ردههای پایینتر (پاکزاد، .(32 :1385

Abraham Maslow fa.wikipedia.org

5

6

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

برای اینکه محیطهای طراحی شده از لحاظ روانی سالم باشند، باید بتوانند نیازهای اساسی انسانها را برآورده سازند. در هرم نیازهای مازلو نیازهای زیستی و جسمی پایه این سلسله مراتب را تشکیل داده و نیازهای روانی پیچیدهتر رأس آن را میسازند. به عقیده مازلو، نیازهای زیستی و جسمی که در سطح پایینترند، باید ابتدا و بطور نسبی برطرف شده، سپس نیازهای روانی اهمیت پیدا کنند (ماتلاک، .(592 :1379

2-1-3 نیاز توجیهگر حضور در فضاست

استفان کار7 و همکارانش پنج نوع نیاز انسانی که توجیه کننده حضور مردم در فضاهای عمومی میباشند را معرفی کردهاند؛

راحتی : راحتی اجتماعی و روانی و احساس امنیت خود و اموال .(Carmona, 2007: 231)

آرامش : آرامش از طریق سطح آزادیای که عرضه میکند با راحتی متمایز میشود. آرامش در میزان راحتی جسم و فکر حالت گسترش یافتهتری دارد. استفان کار و همکارانش معتقدند در تعیین عواملی که وظیفه حمایت از آرامش را بعهده دارند، عنصر وقفه یا تضاد نسبت به زمینه شهری مجاور حائز اهمیت است (همان: 232و.(233

ارتباط غیرفعال با محیط : این طبقهبندی شامل توجیحات آشکار، مداوم و لذت بردن مردم از نگاه کردن به صحنه عبور دیگران است. این نوع برخورد، غیرمستقیم یا غیرفعال است؛ چراکه بیشتر دربرگیرنده فعالیت نگاه کردن است تا انجام دادن کاری .(Widiyastuti, 2004: 25)

ارتباط فعال با محیط : ارتباط فعال تماس مستقیمتری را با یک مکان و مردم درون آن برقرار می کند. پیادهروی تفریحی یا کوچک بودن میدان که در برهمکنش بین غریبهها مهم است Carmona, 2007: 236-) .(237

اکتشاف : کار و همکارانش اکتشاف را پنجمین دلیل حضور مردم در فضاهای عمومی می دانند که نیاز به تحرک و جنبوجوش را پاسخگوست و برخی از تجربیات شادیبخش ما مربوط به این مقوله است. اکتشاف همچنین میتواند دربرگیرنده احساس رمز و راز باشد .(Carmona, 2007: 237)

هر مکان ممکن است پاسخگوی یکی از این اهداف باشد. توجه به این نیازها به این دلیل اهمیت دارد که علاوه بر توجیه استفاده از مکان، در ضریب موفقیت آن نیز موثرند. مکانهایی که به نیازهای مردم بیتوجه باشند یا بهنحو مطلوبی ارائه خدمات نکنند، ناموفق و غیرقابل استفاده خواهند بود.

7 Stephen Carr

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

بنابراین میتوان ارتباط بین نیازهای طبقهبندی شده در هرم مازلو را با نیازهایی که کار و همکارانش عامل حضور شهروندان در فضاهای عمومی میباشند را با توجه به سطح برآورده شدن هر نیاز، بصورت شکل 6 مرتبط دانست.

شکل -6 نیاز به حضور در فضای عمومی براساس هرم مازلو (نگارنده)

2-3 فعالیت؛ بهانه مکث و گذران زمان در فضای شهری

بنابر تعریف پاکزاد » (41 : 1385)به تمامی افعال انسانی که در راستای برآوردن یکی از نیازهای او انجام میگیرند، فعالیت گفته می شود.« پس میتوان گفت؛ این نیازهای انسانی است که تعیینکننده فعالیتهای رخدهنده در یک فضا میباشند و نوع فعالیتهای موجود در فضا میتواند در موفقیت یا عدمموفقیت یک فضای شهری مؤثر باشد.

فعالیتهای انسان عمدتاً از نیازهای او سرچشمه میگیرند؛ بنابراین با توجه به تنوع نیازهای انسانی و سلسله مراتب آنها، یان گهل(10-1 :1987) 8 شهرساز دانمارکی، برای فعالیتها که معلول نیازهای انسان هستند نیز نوعی دستهبندی قائل شده است. وی فعالیتهای انسانی را از لحاظ اجباری یا اختیاری بودن به سه دسته تقسیم نموده، که عبارتند از؛

-1 فعالیتهای ضروری (اجباری) بطورکلی، وظایف و سرگرمیهای روزانه که مرتباً در طول سال و تحت هر شرایطی و مستقل یا نسبتاً مستقل از محیط بیرونی تکرار میشوند به این گروه تعلق دارند. مانند رفتن به

مدرسه یا محل کار، منتظر ماندن در ایستگاه اتوبوس، خرید کردن و; .

-2 فعالیتهای انتخابی (تفریحی) آن دسته از فعالیتهایی هستند اگر تمایل به انجام آنها وجود داشته باشد و در عین حال زمان و مکان برای وقوع آن مناسب باشد، صورت میپذیرند. این فعالیتها فقط زمانی اتفاق میافتند که شرایط بیرونی مناسب باشند، هنگامی که آب و هوا و مکان دعوت کننده باشند. مانند رفتن به پارک و بطورکلی تفریح و فعالیت های اجتماعی مانند تماشا کردن دیگران، صحبت کردن، جلب توجه کردن و; .

8 Jan Gehl

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

-3 فعالیتهای اجتماعی (اشتراکی یا ناشیشده) در این زمینه تنها فعالیتهایی جای دارند که در فضاهایی با قابلیت دسترسی برای همه، امکان وقوع مییابند. این فعالیتها همچنین می توانند تحت اصطلاح فعالیتهای »ناشی شده« بیان شوند؛ زیرا در همه موارد زمانی ظاهر می شوند که به دو گروه دیگر فعالیتها پیوند یافته باشند. آنها در ارتباط با فعالیتهای ضروری و اختیاری است که وجود و توسعه مییابند. انجام این فعالیتها منوط به حضور افراد دیگر در فضاست؛ نظیر تماشا کردن، صحبت کردن، جلب توجه کردن، فعالیتهای نمایشی و; . ( Carmona, .(2007: 143-145

گهل معتقد است وقتی نواحی بیرونی کیفیت پایینی داشته باشند، فقط فعالیتهای ضروری در آنها رخ میدهند و در تضاد با آن محیطهای مطلوب قرار دارند که گستره وسیعی از فعالیتهای انسانی را امکانپذیر میسازند. طیف گسترده فعالیتهای اختیاری بخاطر مکان و شرایطی است که مردم را برای نشستن، خوردن، بازی کردن و بطورکلی توقف کردن، دعوت میکنند. در مورد فعالیت های اجتماعی میتوان گفت؛ بطور کلی بسته به تعداد دفعاتی که مردم اوقاتشان را در فضای بیرونی بسر میبرند، احتمال صحبت کردن و ملاقاتهای غیرمنتظره بیشتر میشود.

-4 کیفیت فضا

صحبت از تأتیر کیفیت فضا بر میزان وقوع و تکرار فعالیتها به میان آمد. باید گفت برخی از ویژگیهای یک فضا نقش اساسی تر دارند که به آنها ویژگیهای اساسی یا کیفیت آن فضا گفته میشود.

»بطورکلی کیفیت چگونگی یک پدیده است که تأثیر عقلانی- عاطفی خاصی بر انسان میگذارد و منظور از آن اولاً خاصیتها و ویژگیهای اصلی یک چیز و ثانیاً کلیت و نظامی از جزء کیفیتهایی است که یک »چیز« را بوجود آوردهاند« (پاکزاد، 70 :1386و.(71

این کیفیتها که قابل ادراک هستند، بر اساس مدل ساخت مکان کانتر، میتوانند حاصل فرم یا عملکرد یا معنای آن عینیت باشند:

– کیفیتهای صوری یا ظاهری (فرمال)

– کیفیتهای عملکردی

– کیفیتهای معنایی

کیفیت فضا میتواند حاصل کلیت فضای مورد مطالعه، انواع اجزا یا نسبت انواع اجزا و تعداد اجزا و رابطه بین آنها باشد. همخوانی و همگونی یا بالعکس تضاد یا عدمهمخوانی میان آنها میتواند کیفیتهای متفاوتی ایجاد نماید (همان: .(72

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

1-4 احساس فضا

هر کیفیتی از فضا احساسی را در فرد نسبت به آن فضا ایجاد میکند؛ و این موضوع تأثیری جدای از تأثیر نیاز، بر انتخاب فضا و حضور در فضا یا ترک آن دارد. جان ماتلاک (412 :1379) انواع مختلف احساس فضا و کیفیتهایی که این احساسها را ایجاد میکنند را اینچنین نام میبرد؛

رضایت : اگر عناصر متفاوت فضا به یکدیگر مرتبط باشند و چنانچه ویژگیهای آن، با کاربری مورد نظر و زمینه آن هم سازگار باشد، احساس رضایت به بیننده دست خواهد داد.

لذت : چنانچه فضایی نه تنها رضایتبخش باشد،بلکه برای بیننده پُرمعنی هم باشد، فضایی لذتبخش خواهد بود.

آرامش : آسایش فیزیکی و روانی، فرم نرم و روان، رنگهای سرد، نور و صدای ملایم، آشنایی و هماهنگی عوامل، ویژگیهایی فضایی هستند که میتوانند احساس آرامش را بوجود بیاورند.

سرخوردگی : اگر فضایی نتواند روابطی پرمعنا میان عنصر و عنصر، عنصر و زمینه، عنصر و استفاده کننده، فضا و وضعیت، مواد و کاربری، به وجود آورد، بیننده هر چه تلاش کند، نمیتواند اطلاعات جامعی کسب کند. در این صورت فضا موجب سرخوردگی او خواهد شد.

رسمیبودن : روابطی که دارای نظمی ساده و واضح هستند، احساس رسمی بودن را منتقل می سازند. وابستگی شدید به قوانین تقارن دوطرفه و اغراق درباره مقیاس میتوانند چنین احساسی را بیان کنند.

غیررسمی بودن : فضاهایی که دارای نظمی ناموزون هستند،یا نظمی پیچیده و کامل (مثلاً تعادلی پنهانی) دارند، احساس رهایی و غیررسمی بودن را بیان میکنند. این فضاها میتوانند بسیار هیجان انگیز نیز باشند.

وقار و سنگینی: روابط کاملاً هماهنگ، اگر با رنگهای تیره و اشباع نشده ترکیب شوند، احساس وقار را منتقل میسازند. این فضاها میتوانند درونگرا بوده، فرد را ترغیب به تأمل و تفکر نمایند.

2-4 رابطه حضور و مکث در فضا با کیفیت فضا

با مقایسه میان هرم نیازهای مازلو و دستهبندی فعالیتی یان گهل متوجه میشویم که فعالیتهای اجباری عمدتاً از نیازهای اولیه و ضروری انسانی نتیجه می شوند و بنابراین جاذب طیف گستردهتری از افراد خواهند بود؛ و هرچه به رأس هرم نزدیکتر میشویم، فعالیتهای انتخابی و در مرحله عالی تر از آن فعالیتهای اجتماعی بهوقوع خواهند پیوست که درجهت برآوردن نیازهای عالیتر انسانی مانند خودشکوفایی و زیبایی خواهند بود معمولاًدامنه وقوع آن ها در فضاهای عمومی ناموفق محدودتر میباشد. (شکل (7

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

شکل -7 ارتباط نوع فعالیتها با میزان جذب و حضور مردم در فضا (نگارنده)

همانطوریکه گفته شد؛ فعالیتهای ضروری، تقریباً بدون ارتباط با کیفیت محیط فیزیکی انجام میشوند درحالی که فعالیتهای انتخابی بستگی به این درجه دارد که فضا چه چیزی برای ارائه به افراد دارد؛ و افراد برای پاسخ به کدام نیاز خود در آن حضور یافتهاند. هرچه فضا مطلوبتر باشد، فعالیتهای انتخابی بیشتری در آن صورت میپذیرد و طول مدت فعالیتهای ضروری نیز در آن افزایش مییابد. فعالیتهای اجتماعی که شامل بازی کودکان، احوالپرسی، گفتوشنود، انواع فعالیت های جمعی و دیدن و شنیدن افراد دیگر می شود، نتیجه کیفیت و مدت دوام انواع دیگر فعالیتها است، زیرا زمانی رخ میدهد که افراد دیگر را در شرایط خاص ملاقات میکنند. (شکل (8 هنگامی که تمام انواع فعالیتها با ترکیب و تکمیل یکدیگر رخ دهند، فضاهای جمعی در شهرها و مناطق مسکونی معنیدار و جذاب میگردند.

شکل -8 وابستگی دامنه و دوام فعالیت به کیفیت فضا (نگارنده)

به گفته گهل (183-173 :1987)، فعالیتهای اجتماعی، دستاورد »کیفیت« و »طول مدت وقوع« دو گونه فعالیت پیشین هستند. البته گهل، سه عامل تقویت نظارت اجتماعی، کاستن از سرعت حرکت سواره و همچنین توجه به شرایط اقلیمی در هر محل خاص را بعنوان پیش شرط، بمنظور افزایش احتمال حضور افراد در فضا توصیه میکند. گهل معتقد است فعالیت، در جایی رخ میدهد که پیشتر فعالیتی رخ داده باشد و معمولاً در جایی

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

که فعالیتی جریان ندارد، فعالیت تازهای رخ نمیدهد. به اعتقاد وی، فعالیتهای اجتماعی و اختیاری در یک فضا هنگامی رخ میدهند که از همه لحاظ مطلوب باشد.

شکل -9 شرط احتمال حضور و انجام فعالیت در فضا (نگارنده)

1-2-4 ویژگیهای مکان مطلوب

همانطور که گفته شد؛ کیفیت فضای شهری نقش مهمی در جذب شهروندان و فعالیت آنها در مقصد مورد نظر دارد. در اینجا به بررسی ویژگیهای کیفی مکانهای مطلوب میپردازیم تا از این طریق بتوانیم ویژگیهای را برای مقصد شهری معرفی نماییم.

در بررسی مطلوبیت مکان ممکن است افراد مختلف به جنبه های مختلفی از کیفیت مکان توجه نمایند. برای برخی از افراد ممکن است جنبههای کارکردی یک مکان در تصویر ذهنی شانپُررنگتر باشد؛ در حالی که برای برخی دیگر ممکن است فعالیتها یا رفتارهایی که در آن مکان رخ میدهد برجستهتر شود.

کانتر تأکید میکند که در بررسی مکانها و برای فهمیدن اینکه مکانها چگونه در ارتباط با فعالیتها یا تجربههایی مشخص، تبدیل به مکانهایی خوب یا بد میشوند، میباید »هدف« یک مکان را شناخت (پاکزاد، .(231 :1388 بهباور کانتر ما نمیتوانیم مکانی را کاملاً بشناسیم یا بیافرینیم مگر هنگامی که بدانیم:

-1 انتظار چه »رفتاری« را در آن مکان داریم؛

» – 2ویژگیهای فیزیکی« آن محیط باید چگونه باشد؛ و

» – 3تصورات« یا ذهنیتی که مردم از آن »رفتار« در آن »محیط فیزیکی« دارند چگونه است (همان: .(240

به باور سی. پامیر (73-69 :2004) طراحی یک مکان باید ظرفیت فضا را برای جذب و مطابقت تنوع فعالیتها افزایش بخشد. وی عواملی نظیر؛ ارتباط با خیابان، نشیمنگاه مناسب، راحتی، سازگاری و لذت، کیفیت بالا در عین سادگی را در جهت مطلوبیت مکان شهری برمیشمارد.

دیویس (14 :1384) مکان باکیفیت را مکانی میداند که پاسخهای متمایزی را تشویق و تقویت نماید. وی موارد زیر را نیز در ساخت مکان مطلوب ملاک قرار میدهد؛

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >